معاون وزیر آموزش و پرورش از هزینهکرد سالانه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای آموزش دانشآموزان مجاز و غیرمجاز افغانستانی خبر داد.
«غلامرضا کریمی» معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور درباره ارائه خدمات آموزشی به دانشآموزان اتباع به ویژه دانشآموزان افغانستانی گفت: در سال تحصیلی جاری ۴۴۷ هزار و ۹۵۳ دانشآموزان افغانستانی در کشور داریم که در حال حاضر مشغول تحصیل هستند.
وی بیان کرد: بر اساس دستوری که مقام معظم رهبری دادند تمامی کودکان و نوجوانان لازمالتعلیم افغانستانی در ایران حتی اگر کارت اقامت دائم هم نداشته باشند، میتوانند در مدارس ثبتنام کنند. در تمام دنیا اتباعی که غیرمجاز هستند، یا باید در داخل اردوگاه نگهداری شوند یا اصلا هیچ خدماتی به آنها ارائه نمیشود، ولی از آنجا که افغانستان برای ما جایگاه خاص دارد و از برادران و خواهران مسلمان ما هستند، مقام معظم رهبری سال ۹۴ دستور دادند که همه کودکان افغانستانی که در ایران هستند، در مدارس ثبت نام شوند.
کریمی اظهار کرد: از همین رو ما در سال گذشته ۱۳۸ هزار و ۲۹۰ دانشآموز از اتباع غیرمجاز را که هیچ مدرک اقامتی معتبر نداشتند، در مدارس ثبت نام کردیم.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور درباره اینکه دانشآموزان اتباع مانند دانش آموزان ایرانی از تسهیلات آموزشی بهره میبرند، گفت: تمام دانشآموزان افغانستانی مشابه دانش آموزان ایرانی از آموزش رایگان در مدارس برخوردار هستند و در مدارس در کنار دانشآموزان ایرانی مینشینند و درس میخوانند. این افراد هیچ تفاوتی به لحاظ معلم، مدرسه، امکانات و تسهیلات آموزشی با دیگران ندارند. تمام خدماتی که وزارت آموزش و پرورش به دانشآموزان ایرانی میدهد به دانش آموزان افغانستانی هم ارائه میکند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: برخی از کشورها بابت اقداماتی که انجام میدهند از مجامع بینالمللی مقدار زیادی پول دریافت میکنند، اما کمکهایی که این مجامع به ایران میکنند به دلیل وجود نگاه تبعیض آمیر به ما، بسیار محدود است و حتی کمتر از یک درصد هزینههایی است که ما برای دانشآموزان اتباع هزینه میکنیم.
وی درباره میزان هزینه تحصیل دانشآموزان اتباع در ایران گفت: بر اساس آماری که داشتیم، سالانه بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای دانشآموزان اتباع هزینه میکنیم.
کریمی درباره تراکم این دسته از دانشآموزان در کلاسهای درس گفت: برخی از مدارس در کلاس درس شاید سه دانشآموز اتباع و ۲۰ دانشآموز ایرانی داشته باشد، در برخی از کلاسها نیز ممکن است نیمی از دانش آموزان اتباع و نیم دیگر ایرانی باشند. تبعیض میان دانش آموزان از منظر معلم یک امر غیرمعمول است و هیچ گزارشی مبنی بر برخورد دوگانه معلم با دانشآموزان دریافت نکردیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: این دسته از دانشآموزان مانند فرزندان معلمان هستند. ما به مدیران و معلمان مدارس برای درک مسائل بین فرهنگی آموزش میدهیم.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور در پاسخ به این سوال که آیا در استفاده از بستر آموزش مجازی برای دانشآموزان اتباع نیز همانند دانشآموزان ایرانی برخورد شده است؟ گفت: برخی از دانشآموزان افغانستانی در مناطق برخوردار هستند که آنها به راحتی مانند دانشآموزانی ایرانی از بستر شاد استفاده میکنند، زیرا فقط کافی است که موبایل هوشمند یا تبلت داشته باشند.
وی افزود: تقریبا ۱۶ درصد دانشآموزان نتوانستند از ظرفیت شاد استفاده کنند که در بین آنها هم شاید تعداد محدودی دانشآموز افغانستانی وجود داشته باشد که آنها هم تلفن هوشمند یا تبلت ندارند. برای حل این مساله ما هماهنگیهایی را در دولت انجام دادیم تا بتوانیم بودجههای خاصی را دریافت کنیم و به وسیله آن ظرفیت و ابزار لازم برای دانش آموزان اتباع و غیراتباع فراهم شود.
کریمی خاطرنشان کرد: تلاش داریم برای تمامی دانشآموزان ظرفیتی فراهم کنیم که همه از تبلت یا گوشی هوشمند برخوردار شوند، تا اگر جریان کرونا ادامه داشت و آموزش مجازی ضرورت پیدا کرد، همه دانش آموزان کشور اعم از ایرانی و افغانستانی بتوانند از ظرفیت آموزش مجازی بهرهمند شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج گفت: دانشآموزان اتباع برای پیوستن به شاد محدودیتی ندارند، برای این دسته از دانش آموزان یک کد ۱۱ رقمی در سامانه سناد ثبت شده که میتوانند از طریق آن وارد شاد شوند.