واکنش هند به درخواست سفر هیأت آمریکایی به این کشور

به گزارش مشرق، دولت هند روز پنجشنبه درخواست اعضای کمیسیون آزادی ادیان آمریکا برای سفر به این کشور را رد کرد.

بیشتر بخوانید:

هشدار چین به هند درباره حمایت فریبکارانه آمریکا

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند در این باره گفت: «درخواست ویزا از سوی این کمیسیون را که قصد داشتند به‌خاطر مسائل مربوط به آزادی ادیان به هند سفر کنند، رد کردیم».

وی افزود، آمریکا در جایگاهی قرار ندارد که بخواهد درباره حقوق شهروندان هندی که زیر چتر قانون اساسی قرار دارند اظهار نظر کند.

وزیر امور خارجه هند گفت، کشورش اجازه هیچ‌گونه مداخله یا قضاوت از سوی کشورهای خارجی درباره مسائل مربوط به حق حاکمیت خود را نمی‌پذیرد.

کمیسیون فراحزبی آزادی ادیان که سال ۱۹۹۸ توسط دولت آمریکا تأسیس شده است، به پایش آزادی ادیان در کشورهای مختلف و ارائه پیشنهاد به رئیس جمهور، وزارت امور خارجه و کنگره می‌پردازد.

از زمانی اوج گیری احزاب ملی‌گرای هندو تنش‌های سیاسی و قومیتی نیز در کشور هند اوج گرفته است. از آنجا که مسلمانان بزرگترین اقلیت این کشور هستند و نزدیک به ۱۵ درصد جمعیت هندوستان را تشکیل می‌کنند، نوک پیکان حملات هندوهای افراطی به سمت اماکن اسلامی بوده است.

سال گذشته، مجلس اعیان پارلمان هند، لایحه اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمان از کشورهای همسایه را به تصویب درآورد. منتقدان می‌گویند که این لایحه بخشی از دستور کار دولت «نارندرا مودی» نخست وزیر این کشور برای به حاشیه راندن مسلمانان ین کشور و اهانت به اصول برابری در قانون اساسی هند است.

تصویب این قانون موج گسترده‌ای از اعتراضات در هند را موجب شد که طی آن، ده‌ها شهروند مسلمان هند کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

برچسب ها:

جهان