بررسی تفاوت نمودار کووید19در ایران و سایر کشورها/ ایران آغاز کننده موج دوم کرونا است؟

5ee75bb4216bb_2020-06-15_15-59
یک وبگاه خبری در گزارشی که چند روز پیش منتشر کرد از این گفت که ممکن است ایران اولین منطقه ای نام بگیرد که کرونا در آن وارد موج دوم خودش شده است.

به گزارش خبر فوری، افزایش مبتلایان و افراد فوت شده توسط کرونا در ایران باعث بیشتر شدن نگرانی بسیاری از شهروندان و متخصصان شده است.

این افزایش مبتلا به حدی بوده که برخی از آغاز موج دوم این بیماری در ایران سخن گفته اند. این ادعا توسط برخی رسانه‌های خارجی حمایت شده است.

به طور مثال، ایندیپندنت در خبری که چند روز پیش منتشر کرده از این گفته که ممکن است ایران اولین منطقه ای نام بگیرد که کرونا در آن وارد موج دوم خودش شده است.

با این حال، مقامات کشورمان این ادعا را رد کرده اند. وزارت بهداشت علی رغم افزایش تعداد مبتلا تاکید دارد که ایران هنوز وارد موج دوم بیماری نشده است. به طور مثال رئیس اورژانس ایران در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی پخش شد اعلام کرد که موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا در ایران هنوز آغاز نشده است. کولیوند تاکید کرد: «در حال حاضر در موج اول بیماری کرونا قرار داریم و مردم باید هنگام تردد در اجتماعات از ماسک استفاده کنند. موج دوم این بیماری در کشور شروع نشده است.»

با وجود اظهارات متخصصین، باید قبول کرد که شرایط کرونا در کشورمان روندی سینوسی دارد. برای فهم دقیق جایگاه ایران در نمودار بیماری  و ابتلا باید نمودار ابتلای روزانه خود را با سایر کشورها مقایسه کنیم.

ابتدا نگاهی به نمودار ابتلای کشورهای پُرخطر کرونایی بیندازیم. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت کشورهای آمریکا، برزیل، روسیه و هند بیشتری ابتلا را داشته و چند کشور اروپایی و ایران در جایگاه بعدی قرار دارند. لازم به ذکر است که نمودار ترسیم شده آمار این بیماری را تا روز 26 خرداد محاسبه کرده است:

 

 

با بررسی نمودارهای فوق به نتایج جالبی می‌رسیم. اگر ده کشور اول گرفتار ویروس کووید 19 را در نظر بگیریم، می‌توانیم مدعی شویم که کشورهای پرخطر به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

الف. کشورهایی که پیک خود را رد کرده اند و تعداد ابتلا در این کشورها به سرعت در حال کم شدن است. کشورهای آلمان وایتالیا و اسپانیا از جمله این کشورها هستند.

ب. کشورهایی که به پیک رسیده اند و بیماری با شیبی نسبتا ثابت در حال افزایش است. ایالات متحده و روسیه از جمله این کشورها هستند.

ج. کشورهایی که هنوز به پیک نرسیده اند و تعداد مبتلا به کرونا در آنها هر لحظه در حال افزایش است. برزیل و پرو و هند از جمله این کشورها هستند.

حالا نگاهی به نمودار ایران بیندازید:

با بررسی این نمودار متوجه می‌شویم که شکل گرافیکی منحنی کرونا در این کشور به هیچ یک از کشورهای فوق الذکر شباهت ندارد. این در حالی است که زمان آغاز این بیماری در ایران بسیار زودتر از کشورهایی مثل آمریکا و روسیه و برزیل بوده و تقریبا همزمان با ایتالیا گرفتار این ویروس شد.

بد نیست به نمودار برخی کشورهای آسیایی که حتی زودتر از ما گرفتار کرونا شده و هم اکنون نیز برخی از آغاز موج دوم کووید 19 در آنها سخن می‌گویند، بیندازیم. سنگاپور یکی از این کشورها است:

منحنی مربوط به تعداد مبتلای روزانه در سنگاپور نشان می‌دهد که این بیماری در آوریل به اوج خود رسیده و بعد از آن با شیبی ملایم در حال کم شدن است.

 بنابراین، به جز ایران همه کشورهای درگیر کرونا یکی از سه الگوی بالا را دارند. در واقع کرونا در کشورهای جهان سه حالت پیدا کرده است.

در برخی کشورها شیب کاهشی داشته، در برخی شیب افزایشی داشته و در برخی دیگر روندی ثابت با کمی تغییر داشته است. اما آنچه در ایران مشاهده می‌شود این است که بیماری در ابتدای "ماه می" روند کاهشی شدیدی داشته و در انتهای این ماه و ابتدای ماه ژوئن مجددا روند افزایشی پیدا کرده است.

این دقیقا همان چیزی است که باعث شده برخی از آغاز موج دوم کرونا در ایران سخن بگویند. این تحلیل البته یک بُعدی  و صرفا مبتنی بر بررسی نمودارهای ابتلا است. نباید فراموش کرد که فاکتور زمان، تعداد جمعیت، حوادث و رخدادهای سیاسی و اجتماعی و شرایط غیر قابل پیش بینی پزشکی و غیر پزشکی در تغییر تعداد مبتلا و مرگ و میر موثر هستند.

با این حال، هر چند نگارنده ادعایی در مورد آغاز موج دوم کرونا در ایران ندارد اما آنچه مشخص است این است که این احتمال وجود داشته و احتیاج به بررسی های تخصصی و اپیدمیولوژیستی بیشتری دارد.

برچسب ها:

اجتماعی