وحشت از مرگ دختران در "خانه پدری" / چند تکنیک برای حذف تبر و داس!

5eec4dd487b7b_2020-06-19_10-02
در روزهای اخیر، دخترکُشی پدران به یک ژانر وحشت در ایران تبدیل شده است. پدران متعصبی که قاتل می‌شوند و خیلی زود اظهار پشیمانی می‌کنند...

ماجرای غم‌انگیز رومینا و قتل او توسط پدرش با داس بیش از اینکه سیاسی باشد اجتماعی است. تکرار قتل دختر توسط پدر این‌بار در کرمان موج جدیدی را از روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته.

هرچند پلیس کرمان خبر قتل دختر کرمانی با تبر را تکذیب کرد و گفت قتل با میله آهنی بود! اما این تغییر آلت قتاله چیزی از عمق فاجعه کم نمی‌کند.

آژیر قرمز در بحران ارتباطات اجتماعی خیلی وقت است به صدا درآمده، مشاور رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور معتقد است رفتار پرخاشگرانه پدر رومینا غیرطبیعی‌تر از معمول است. اما مشکل کجاست و راهکار چیست؟

اگر صدای بلند این بحران را نشنیده بگیریم همان‌طور که بعد از رومینا، ریحانه قربانی شد بعد از او نیز دختران و پدران دیگری نیز قربانی خواهند شد. باید کمی هیجان زدگی را کنار گذاشت و ریشه بحران ارتباط دختر و پدر را درمان کرد.

چند توصیه ساده شاید نتواند یک اقدام اساسی در رفع این مشکل باشد اما پنج توصیه‌ای که روانشناسان در این باره دارند می‌تواند بنیان این ارتباط را تقویت و منطقی‌تر سازد.

توصیه اول: تشویق دختران به عضویت در گروه های موجه و رسمی علمی، مذهبی، سیاسی، ورزشی، تحصیلی و ...

توصیه دوم: ترغیب دختران به پذیرش مسئولیت در خانواده و پیروی از اصول و روش های عقلانی در جریان زندگی و انجام این مسئولیت ها

توصیه سوم: شرکت دادن آنها در تصمیم گیری های خانوادگی و مشورت با آنها

توصیه چهارم: ارائه استقلال و آزادی های مشروع در تصمیم گیری های مربوط به خود

توصیه پنجم: پرهیز از تحقیر و سرزنش و انتقادهای غیرسازنده

برچسب ها:

اجتماعی