ارزیابی جهش تحصیلی در حالی از امروز کار خود را آغاز کرد که معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور معتقد است که درخواست ها برای جهش تحصیلی ۷۰درصد بالاتر از استاندارد است.
ارزیابی دانش آموزان متقاضی جهش تحصیلی از امروز ۳۱ خرداد کار خود را آغاز کرد و تا ۲۲ مردادماه این فعالیت ادامه دارد. به نظر می رسد طی سال های اخیر متقاضیان جهش تحصیلی افزایش داشته است و وجود کلاس هایی برای عبور دادن دانش آموزان از این عمل غیرضروری نیز شکل گرفته است. جهش تحصیلی برای ارزیابی دانش آموزانی است که می خواهند دو پایه را در یک سال طی کنند و به این ترتیب ما از پایه اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم جهش تحصیلی را داریم و این در حالی است که دانش آموزان مجاز هستند دو بار این جهش را آزمون بدهند اما برای بار دوم شرط این جهش اخذ رای کمیسیون استان و ثبت در سناد است. دانش آموزان متقاضی باید از طریق مدرسه محل تحصیل این تقاضا را اعلام و نوبت گیری کنند. برای تایید جهش تحصیلی نیز آزمون هوش و سنجش تحصیلی دانش آموزان برگزار می شود. سال گذشته ۱۰ هزار متقاضی جهش تحصیلی در این ارزیابی ها شرکت کردند.
محمدحسن عظیمعراقی معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفتگو با در خصوص موضوع جهش تحصیلی و تقاضای زیاد آن در مقایسه با استانداردها گفت: شخصاً مخالف جهش تحصیلی هستم و بسیاری از پزوهش ها و رفرنس های علمی نیز آن را تایید نمی کند چرا که در جهات تربیتی و روانی و اجتماعی می تواند برای کودک آسیب رسان باشد. بچه ها از نظر روابط اجتماعی باید با همسالان خود باشند.
وی در پاسخ به این پرسش که وقتی در آزمون هوش سن عقلی کودک سنجیده می شود که بیشتر از سن تقویمی اوست نمی توان امیدوار بود سازه های شناختی او و نوع خواسته او در روابط اجتماعی نیز لزوماً متناسب با آن سن عقلی باشد، بیان کرد: در بحث جهش تحصیلی چند مساله مطرح است. یکی اینکه متاسفانه الان چشم و هم چشمی در این باره صورت می گیرد. فردی می بیند فرزند دیگری جهش تحصیلی کرده و می گوید فرزند من هم باید جهش کند. این تفکر اشتباه است و باید جلوی آن را گرفت. الان ما خانواده هایی داریم به فرزندان فشار می آوردند که طی ۳ ماه و شش ماه کلاس های به اصطلاح تقویتی هوش می روند که آن را تقویت کنند در حالیکه ما چیزی به اسم تقویت هوش نداریم. اما اینکه ممکن است کسی شرایط خاص داشته باشد بحث دیگری است.
معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: متاسفانه درخواست جهش در کشور ما از استاندارد بالاتر است و چیزی حدود ۷۰ درصد بالاتر از استانداردی است که باید انتظار داشته باشیم. از تعدادی که درخواست می دهند معمولاً ۴۸ درصد در جهش پذیرفته می شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر به لحاظ علمی جهش تحصیلی پذیرفته نیست چرا حداقل برای پایه اول این جهش برداشته نمی شود، گفت: ما در این موضوع قانون گذار نیستیم و مجری تست های آن هستیم.