این روزها اصطلاح شوتی برای مردم استانهای جنوب غرب و شرق کشور همچون بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان هم آشنا بوده و هم برایشان دلهرهآور است.
یکی از شیوههای مرسوم حملونقل کالای قاچاق در کشور استفاده از خودروهای شوتی است، خودروهایی که حامل کالای قاچاق یا انسان هستند و بدون هیچگونه استراحت و توقفی و با سرعت حتی تا ۲۰۰کیلومتر در ساعت، جادهها را طی میکنند.
اصطلاحی در بین رانندگان اینگونه ماشینها مرسوم است که یک شوتیسوار وقتی در مبدأ پایش را روی گاز گذاشت فقط و فقط در مقصد ترمز میکند، رانندگان این خودروها نه از پیچ و خم جاده هراسی دارند و نه از جریمه شدن توسط پلیس!
این خودروها که اغلب گرانقیمت نیستند، حتی از شلیک گلوله هم هراس ندارند. خودروهای شوتی بیشتر شامل سمند، پژو ۴۰۵ و پرشیا است، موتور این خودروها تقویت شده است.
دستمزد رانندگان این خودروها در سال ۱۳۹۸ بین یک تا ۴ میلیون تومان بابت هر بار سفر متغیر بود و محموله این خودروها شامل کالای قاچاق و انسان است.
یکی از رانندگان خودروهای شوتی در استان بوشهر گفت: طبق قانون جابهجایی کالاهای وارداتی که از نقطه صفر مرزی عبور کرده جرم نیست و اگر کالایی قاچاق محسوب میشود باید در نقطه صفر مرزی از ورود آن به کشور جلوگیری شود.
با این حال اما در سالهای اخیر شاهد وقوع حوادث متعدد رانندگی در استانهای محل تردد شوتیها بودهایم که خسارات جبرانناپذیری مالی و جانی برای بسیاری از هموطنان ایجاد کرده است.
معاون اجتماعی فرماندهی مرزبانی سیستان و بلوچستان درباره شوتیها عنوان میکند: طبیعی است به دلیل سوددهی بالای حمل کالای قاچاق، رانندگان شوتی اقدام به این عمل میکنند که متاسفانه در سالهای اخیر حوادث زیادی را نیز به دلیل سرعت بالا ایجاد کردهاند!