هنوز کش و قوس های اجرای طرح ترافیک در تهران به یک ماه نرسیده است اما با اوج گیری مجدد شیوع کرونا در پایتخت احتمال تعلیق مجدد این طرح قوت گرفت.
۱۷ خردادماه بود که طبق مصوبه شورای ترافیک شهر تهران و بنابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا و پیروز حناچی شهردار تهران، طرح ترافیک و طرح محدوده آلودگی هوا را پس از حدود ۳ ماه تعلیق از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۶ آغاز به کار کرد. شهرداری تهران اجرای مجدد طرح ترافیک را به منظور کنترل ترافیک به خصوص در مناطق مرکزی شهر ضروری دانسته بود.
حالا با گذشت ۲۸ روز از اجرای این طرح و افزایش مجدد تعداد قربانیان کرونا، انوشیروان محسنی پندپی، استاندار تهران با اشاره به افزایش حجم مسافرینی که از حمل و نقل عمومی استفاده میکنند و اینکه تعداد مسافران مترو به بیش از یک میلیون نفر در روز رسیده است گفته است: با توجه به افزایش شیوع کرونا در تهران و عدم امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی، پیشنهاد توقف طرح ترافیک را مطرح کرد.
بندپی با بیان اینکه در ده روز اخیر کرونا پس از چند روز تعطیلی در هفتههای گذشته روند رو به رشدی در تهران داشته است، به برگزاری جلساتی با متخصصان عفونی اشاره کرد و گفت: جمع بندی نظرات این چنین بود که باید برای مهار کرونا در تهران و به این منظور که شرایط پایتخت به حالت قرمز نرسد باید مجدداً اجرای طرح ترافیک را متوقف کنیم.
به گفته وی این پیشنهاد به تائید علیرضا زالی فرمانده ستاد مبارزه با کرونای شهر تهران هم رسیده است.
امکان فاصله گذاری در ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد؟
حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران هم در جریان یک گفت و گو اظهار داشت: ما در مدیریت شهری هم واقعاً برای اجرای فاصلهگذاری اجتماعی دچار مشکلاتی هستیم، مشخصاً ما در مدیریت شهری برای اینکه بتوانیم مردم را مجاب کنیم که در اتوبوس فاصلهگذاری را رعایت کنند، باید تعداد اتوبوسها را زیاد کنیم. اگر بخواهیم مردم را مجاب کنیم که در مترو فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کنند، باید واگن مترو و قطارها را زیاد کنیم تا سرفاصلهها کمتر شده و افراد کمتری منتظر باشند که از قطار برای تردد استفاده کنند. اما واقعیت این است که در حال حاضر نمیتوان برای این مساله هم کاری انجام داد چراکه تحریم هستیم و نمیتوانیم از خارج اقدامی برای این مساله انجام دهیم و البته در داخل هم خودروسازان تاکنون تنها ادعا کردهاند که میتوانند اتوبوس یا واگن مترو بدهند.
وی در ادامه گفته است: در نتیجه ما انتظار بیشتری داریم تا بتوانیم سرفاصلههای مترو را کاهش دهیم، اما به نظر من راه منطقیتر هرچند که با هزینههایی روبهروست، این است که همچنان طرح ترافیک معلق باشد. این تنها کاری است که در شرایط فعلی از دست ما برمیآید ولو اینکه ترافیک افزایش پیدا کند و شرایط یک قدری در خیابانها دشوارتر شود، اما فکر میکنم که بهتر است که زحمت حضور در ترافیک را داشته باشیم تا اینکه بخواهیم داغ عزیزمان را ببینیم و یا اینکه خودمان به کرونا مبتلا شده و شرایط سختی را سپری کنیم.
حناچی: شرایط مترو بحرانی نیست
برخلاف نظر استاندار تهران و عضو شورای شهر، که از عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی انتقاد کردهاند، اما شهردار تهران معتقد است: شرایط در مترو بحرانی نیست.
وی روز یکشنبه هفته جاری در حاشیه صحن شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این انتقاد خبرنگاران که وضعیت رعایت فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی بخصوص مترو مناسب نیست، گفت: هنوز با ظرفیت نصف نسبت به پیش از شیوع کرونا فعالیت میکند و با اجباری شدن استفاده از ماسک بالای ۹۵ درصد مردم مراعات میکنند.
حناچی تاکید کرده است: حتی در شرایط حاد هم امکان تعطیلی مترو وجود ندارد.
صدراعظم نوری: مردم از اجرای طرح ترافیک راضی هستند
زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران هم موضع همانند شهردار تهران را پیش گرفته و با این استدلال که این بیماری تا حدود ۳ سال دیگر شیوع خواهد داشت گفته است: شهروندان باید زندگی و نحوه رفتار خود را با این ویروس تنظیم کنند و بهترین روش مقابله با کرونا بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک و پرهیز از مواجهه مستقیم و روبهرو با یکدیگر است.
وی با اشاره به اینکه اجرای مجدد طرح ترافیک بازخوردهای خوبی از سوی شهروندان تهرانی داشته است، اظهار داشت: اجرای طرح ترافیک نه تنها ترافیک را در بخشهای مرکزی پایتخت کاهش داده، بلکه باعث کمتر شدن آلودگی هوا و کاهش اتلاف وقت شهروندان شده است.
مناف هاشمی: تابع نظر ستاد ملی کرونا هستیم
پیش از این مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت وگو با مهر در واکنش به اختلاف نظرهایی که در ایام کرونا میان شهرداری و دیگر اعضای ستاد کرونا وجود داشت، اشاره کرده و گفته بود که شهرداری تهران بر خلاف دیگر دستگاهها به موضوع طرح ترافیک بخشی نگاه نکرده، و خودش راساً با دستور شهردار به خاطر فشردگی ترافیک در مرکز و مشکلات اتوبوس و مترو تصمیم به لغو اجرای طرح ترافیک گرفته بود و برای اصلاح این تصمیم سایر دستگاهها ورود پیدا کردند و بعد از تعامل و توافق به این نقطه رسیدند که مجدداً طرح ترافیک اجرا شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه جان و سلامتی مردم برای این نهاد مهمترین مساله است، درباره اینکه آیا با توجه به شرایط کرونا در کشور لازم بود که این طرح اجرا شود، گفت: هیچ اظهارنظر شخصی درباره این مساله نمیکنم، و ما تابع ستاد ملی کرونا هستیم و در چارچوب تصمیم وزارت کشور و شورای عالی ترافیک حرکت میکنیم.
از طرفی صبح امروز ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، از ابلاغ اعمال محدودیتهای کرونایی به استانداران ۱۱ استان کشور خبر داده است که یکی از این ۱۱ استان، تهران است.
وی گفته است: با توجه به احتمالات شیوع بیشتر کرونا، برخی اقدامات با دستور رئیس جمهور اجرایی میشود.
باوجود مخالفت برخی از مدیران شهری با لغو مجدد طرح ترافیک در تهران به نظر میرسد، ستاد مبارزه با کرونا به دلیل محدودیتهای حمل و نقل عمومی در تهران و کمبود تعداد اتوبوس و قطارهای مترو چارهای جز لغو مجدد طرح ترافیک و بازگشت مجدد روزهای پرترافیک در تهران نداشته باشد.