هر ساله با نزدیک شدن به مرداد ماه یعنی پس از ثبتنام دانشآموزان در مدارس، دغدغه تهیه لباس فرم برای دانشآموزان نیز یکی از مسائلی است که خانوادهها با آن درگیر هستند.
تعیین لباس فرم دانشآموزان با الگوی مشخص هر مدرسه، رویدادی است که هر سال تکرار میشود اما امسال شرایط جامعه و به دنبال آن نظام آموزشی کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن متفاوت با سالهای گذشته است.
مدارس و مراکز آموزشی از اسفند ماه سال ۹۸ تا ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و آموزشها به صورت مجازی تداوم داشت. همچنین احتمال میرود که سال آینده نیز همین رویه ادامه داشته باشد.
آموزش و پرورش اعلام کرده که حضور دانشآموزان در مدارس را منوط به تصمیم گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا دانسته است و به همین منظور سه سناریو برای مناطق قرمز (آموزش مجازی)، زرد (آموزش مجازی و حضوری) و سفید (آموزش حضوری) در نظر گرفته است که نشان دهنده حضور محدود دانش آموزان در مدارس است.
والدین در چنین شرایطی باید هزینههای بسیاری هم برای تهیه ابزار هوشمند ارتباطی مانند گوشی تلفن همراه، تبلت و غیره برای دسترسی فرزندان خود به آموزش مجازی نیز متحمل شوند.
همچنین از این نکته نیز نمی توان غافل شد که شیوع ویروس کرونا بسیاری از خانوادهها را در چند ماه گذشته داغدار و بی سرپرست کرده و بیکاری بسیاری از مشاغل را نیز به همراه داشته است. این موارد و همچنین افزایش سالانه قیمت کالاها موجب نگرانی بسیاری از خانوادهها برای تهیه لباس فرم فرزندان شده است.
بر این اساس؛ انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش در پاسخ به نامه اداره کل آموزش و پرورش یکی از استانها در مورد لباس فرم دانش آموزان برای سال تحصیلی آینده پاسخ داد: با توجه به درخواست اولیا در مورد مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا و تعطیلی چندماهه مدارس حق اختیار و تمایل در استفاده از لباس فرم سال تحصیلی گذشته برای والدین رعایت شود.
همچنین در بخش دیگری از این نامه عنوان شده است: در صورت قابل استفاده بودن لباسهای فرم سال گذشته دانشآموزان برای سال تحصیلی پیش رو، ترتیبی اتخاذ شود تا مدیران مدارس وفق بند ۱۲ از شرح وظیفه شورای مدرسه مندرج در ماده ۱۰ آییننامه اجرایی مدارس در خصوص تصمیمگیری برای لباس فرم دانش آموزان و توجه همه جانبه به شرایط اقتصادی و مالی خانوادهها برای سال تحصیلی پیش رو، از تحمیل خرید و تهیه لباس فرم جدید به اولیا خودداری کنند و حق اختیار و تمایل در استفاده از لباس فرم سال تحصیلی گذشته برای والدین رعایت شود.
تهیه لباس فرم دانشآموزان در اختیار والدین است
زهرا مظفر مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش روز جمعه درباره اجبار برخی مدارس در تهیه لباس فرم دانشآموزان اظهار داشت: در تهیه لباس فرم برای دانش آموزان اجباری وجود ندارد و این موضوع به طور کامل در اختیار والدین است.
وی افزود: والدین برای تهیه لباس فرم دانش آموزان می توانند اطلاعات لازم درخصوص رنگ بندی و انواع مدل را از مدرسه کسب کرده و نسبت به تهیه این لباسها اقدام کنند.
هیچ الزامی برای تغییر هر ساله لباس فرم دانش آموزان وجود ندارد
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره هماهنگ نبودن لباسهای فرم دانشآموزان با رنگ انتخابی مدرسه برای لباسهای فرم توضیح داد: هیچ منعی ندارد که دانشآموزی بخواهد با لباس فرم سال گذشته خود در مدرسه حضور پیدا کند که با رنگ انتخابی لباس از سوی مدرسه متفاوت باشد.
مظفر افزود: آیین نامه اجرایی آموزش و پرورش برای لباس فرم شرایطی را مشخص کرده است که باید رنگ و فرم این لباسها مناسب با سیاست های آموزش و پرورش باشد و دانشآموزان با هر لباس فرمی در این چهارچوب میتوانند در مدارس حاضر شوند.
به گفته وی، بر اساس آیین نامه اجرایی آموزش و پرورش باید در طراحی و رنگ بندی لباس فرم دانشآموزان سادگی، آراستگی و عفاف و حجاب رعایت شود، این مشخصات کلی است و هیچ الزامی برای تغییر هر ساله لباس فرم دانش آموزان وجود ندارد.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش ادامه داد: تغییر رنگ لباس فرم دانش آموزان بر اساس سلیقه مدارس برخلاف آییننامههای اجرایی آموزش و پرورش است.
اخذ هزینه برای لباس فرم غیرقانونی است
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اخذ هزینه از والدین برای تهیه لباس فرم دانشآموزان غیرقانونی است، گفت: اگر والدین با چنین مواردی مواجه شدند، می توانند شکایت خود را به اطلاع آموزش و پرورش استان، منطقه و ستاد برسانند.
مظفر ادامه داد: والدین برای ثبت شکایات خود باید به سامانه shekayat.medu.ir مراجعه کنند و در این سامانه به سه شیوه لینک ثبت شکایت، لینک گزارشهای مردمی و نظارت همگانی بر فرآیند ثبتنام، شکایات خود از مدارس را ثبت کنند.
وی عنوان کرد: کارشناسان آموزش و پرورش مشکلات افراد در حوزه گزارشهای مردمی را هر روز پیگیری میکند، در حوزه گزارشهای مردمی هویت فرد شکایت کننده مشخص نیست. از این رو، نمی توان فرد را از نتیجه پیگیری مشخص کرد اما کارشناسان روزانه در جهت رفع این مشکلات تلاش میکنند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همچنین گزارشات ثبتشده از تخلفات مدارس در لینک ثبت شکایات در استان، منطقه و ستاد طی ۷ تا ۱۰ روز پیگیری میشود.