حجم روابط اقتصادی ایران و عراق باید به ۲۰ میلیارد دلار برسد/ سفر الکاظمی، نقطه عطفی در توسعه روابط ایران و عراق به عنوان دو کشور دوست و برادر خواهد بود

به گزارش مشرق، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در نشست خبری مشترک با "مصطفی الکاظمی" نخست وزیر عراق، گفت که مطمئن هستم این سفر، نقطه عطفی در توسعه روابط ایران و عراق به عنوان دو کشور دوست و برادر خواهد بود و ما مصمم هستیم حجم مبادلات تجاری دو کشور را به رقم ۲۰ میلیارد دلار برسانیم.

بیشتر بخوانید:

الکاظمی: اجازه نمی‌دهیم تهدیدی از عراق متوجه ایران شود

دکتر روحانی ضمن خیرمقدم به نخست وزیر عراق و هیات همراه وی اظهارداشت: طی چند ماهی که از فعالیت آقای الکاظمی به عنوان نخست وزیر عراق می گذرد، شاهد یک حرکت خوب در روابط تجاری میان دو کشور بودیم و امروز نیز در این هم زمینه گفت وگو کردیم.

رئیس جمهور مباحث مرتبط با بیماری کرونا و شرایط بهداشتی منطقه را از جمله محورهای گفت و گو با نخست وزیر عراق برشمرد و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران این اطمینان را به دولت و ملت عراق می دهد که با همه توان و امکاناتش، از لحاظ همه اقلام بهداشتی و دارویی در کنار ملت عراق باشد.

دکتر روحانی با اعلام آمادگی برای تبادل نظر و مشورت بین مسوولان بهداشتی ایران و عراق ، افزود: جمهوری اسلامی ایران توان و امکان لازم را برای تامین نیازمندی های بهداشتی و دارویی عراق دارد.

رئیس جمهور تسریع در اجرای توافقات ایران و عراق در جریان سفر اسفندماه ۹۷ به بغداد را از دیگر محورهای گفت وگو با الکاظمی ذکر کرد و گفت: دو کشور مصمم هستند که همه موارد مطروحه در آن توافقات را اجرایی و عملیاتی کنند که از جمله آنها می توان به اتصال راه آهن شلمچه به بصره و لایروبی اروند رود اشاره کرد.

دکتر روحانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند سال های گذشته که در کنار ملت، دولت و ارتش عراق روبروی داعش ایستاد، همچنان آمادگی دارد در کنار ملت عراق برای ثبات و امنیت عراق و منطقه تلاش کند.

رئیس جمهور همچنین در این گفت وگو اظهارداشت: لازم می دانم از دو قهرمان مبارزه با تروریسم یعنی سپهبد سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس به بزرگی یاد کنم. این شهیدان جزو سردارانی بودند که در طول سالیان گذشته برای امنیت عراق تلاش کردند.

رئیس جمهور مسائل مرتبط با امنیت و ثبات منطقه و نقش عراق در منطقه به عنوان یک کشور قدرتمند عربی را از دیگر  محورهای مورد گفت وگو در این نشست عنوان کرد.

برچسب ها:

سیاسی