دست خالی 92درصد متقاضیان از تسهیلات کرونایی

5f17e168a7ba9_2020-07-22_11-19
بنا برگزارش کارگروه اشتغال 7.5 درصد ثبت نام‌کنندگان موفق به دریافت تسهیلات حمایتی‌شده اند.

اگرچه بانک‌های عامل استان نسبت به هفته گذشته در پرداخت تسهیلات کرونایی بهتر عمل کرده‌اند اما بنا بر گزارش دبیرخانه کارگروه اشتغال استان، هنوز تنها 7.5 درصد بنگاه‌های اقتصادی متقاضی تسهیلات حمایتی کرونایی موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند؛ به عبارت دیگر بیش از 92 درصد از  متقاضیان، هنوز تسهیلات کرونایی نگرفته‌اند.
جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان روز گذشته، با محوریت عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات حمایتی از متضرران کرونا در استان برگزار شد؛ تسهیلات 2868 میلیارد تومانی که 7.2 درصد مجموع تسهیلات حمایتی از بنگاه‌های اقتصادی متضرر از کرونا در کشور را شامل می‌شود.
بر اساس گزارش دبیرخانه کارگروه اشتغال استان، تا پایان تیرماه(روز گذشته) تعداد 18693 فقره پرونده با ظرفیت اشتغالی 40497 نفر برای دریافت 458 میلیارد و 658 میلیون تومان(15درصد کل تسهیلات سهم استان) به بانک‌های عامل در استان ارجاع داده‌شده است.
 از سویی، تعداد پرونده‌هایی که تا روز گذشته(31تیرماه) موفق شده‌اند تسهیلات مورد تقاضای خود را از شعب بانک‌های استان دریافت کنند، تنها 1409 فقره معادل 7.5 درصد کل پرونده‌ها یا متقاضیان بوده است.
این گزارش حاکی از آن است که بانک‌های عامل در استان تا روز گذشته حدود 30 میلیارد تومان معادل 6.5 درصد کل تسهیلات درخواستی( 458 میلیارد) و حدود 1.04 درصد کل تسهیلات سهم استان( 2868 میلیارد تومان)  به متقاضیان پرداختی داشته‌اند.
بر اساس این گزارش بیش از 12 هزارو570 فقره پرونده (67 درصد) از مجموع پرونده‌های ارجاع‌شده به بانک‌های‌عامل استان در حوزه حمل‌ونقل مسافری برون‌شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی بوده است اما بیشترین تسهیلات موردتقاضا تاکنون مربوط به رسته مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه‌ای بوده که حدود 140 میلیارد تومان حدود 30 درصد تسهیلات موردتقاضا را به خود اختصاص داده است.
نوع کارگاه‌های کارفرمایی که برای دریافت تسهیلات کرونایی در استان ثبت‌نام کرده‌اند، بخش دیگری از گزارش دبیرخانه کارگروه اشتغال استان بود که بر این اساس، 15 هزار و 109 پرونده حدود 80 درصد کل پرونده‌های ارجاع‌شده به بانک‌های عامل استان مربوط به کارگاه‌های رسمی، 809 پرونده مربوط به خویش‌فرمایان و 2776 فقره پرونده مربوط به کارگاه‌های غیررسمی بوده است. در این میان 430 میلیارد تومان بیش از 93 درصد تسهیلات موردتقاضا مربوط به کارگاه‌های رسمی متضرر از کرونا در استان بوده است.
معاون امور اقتصادی استاندار در حاشیه این جلسه درباره پایین‌بودن میزان پرداخت این تسهیلات توسط بانک‌های عامل استان گفت: اگرچه نسبت به هفته گذشته بانک‌ها جدی‌تر به مسئله پرداخت تسهیلات ورود کرده‌اند اما هنوز به شرایط مطلوب نرسیده‌ایم.مهم‌ترین دلیلی که می‌توان برای پایین بودن میزان پرداختی‌ها بیان کرد، ایرادات و ترافیک سنگین سامانه است که برخی بانک‌ها و متقاضیان از آن گلایه داشته‌اند؛ برخی تسهیلات خرد مانند تسهیلات 6 میلیون تومانی باعث شده است متقاضیان رغبت چندانی برای مراجعه به بانک و انجام فرایندهای دریافت تسهیلات نداشته باشند و از سوی دیگر هنوز دستگاه‌ها و بانک‌ها در اطلاع‌رسانی به متقاضیان ضعف دارند؛ به همین دلیل ما از بانک‌های عامل درخواست کردیم که با متقاضیان تماس بگیرند و به آن‌ها اطلاع‌رسانی و مدارک موردنیاز را به آن‌ها اعلام کنند.
علی رسولیان افزود: برخی بانک‌های بخش خصوصی در پرداخت‌ها ضعیف عمل کردند و در جلسه حضور نداشتند که باید به آن‌ها یادآور شد حضور در این جلسه و رعایت دستورالعمل‌های بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات کرونایی الزامی است. علاوه بر این انتظار ما این است که بخش خصوصی و بنگاه‌ها استقبال جدی‌تری برای دریافت تسهیلات داشته باشند.
در پایان باید گفت اگرچه ممکن است برخی اعمال سلیقه‌ها توسط شعب بانکی و سخت‌گیری‌ها در پرداخت تسهیلات عاملی برای پایین‌بودن پرداخت  تسهیلات کرونایی در استان بوده باشد اما از سویی در شرایطی که بیش از 70 هزار بنگاه اقتصادی در استان مشمول دریافت بیش از 2868 میلیارد تومان تسهیلات 12 درصدی حمایتی هستند، انتظار می‌رود بخش خصوصی استقبال بیشتری از دریافت این تسهیلات داشته باشد و دستگاه‌های متولی دولتی نیز شرایط ثبت‌نام و اخذ این تسهیلات را برای بنگاه‌هایی که هم‌اکنون زیر فشار شدید اقتصادی هستند، تسهیل کنند.

برچسب ها:

اجتماعی