مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در بازههای زمانی عدم اجرای طرح ترافیک ناشی از تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا، طول معابر دارای ازدحام ترافیک و آلودگی هوا افزایش یافته است.
حسین رضا شهید زاده گفت: شیوع و گسترش ویروس کرونا منجر به عدم اجرای محدودیتهای ترددی در شهر تهران تا نیمه خرداد ماه گردید و اجرای برنامه دورکاری، تغییرات ساعت کاری ادارات و شرایط قرنطینه، الگوی ترددی و ترافیکی شهر را تغییر داد. همچنین اجرای پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی باعث شد تمایل شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش محسوس یابد.
وی افزود: شهرداری تهران ضمن اعمال تغییراتی در ساعات اجرای طرح ترافیک از ۱۷ خرداد، تسهیلات مناسبی جهت تردد شهروندان در نظر گرفت که باعث شد تا حدود زیادی پروتکلهای بهداشتی نیز رعایت شود. با این وجود همچنان شاهد بالا بودن حجم ترافیک و افزایش غلظت برخی از آلایندهها در شهر تهران هستیم. این در حالی است که اگر طرح اجرا نمیشد، احتمال افزایش بیشتر آلایندهها بیش از این بود. لذا لازم است شهروندان به این مسئله توجه داشته باشند که عدم اجرای کامل این طرح صرفاً به دلیل کاهش سطح مواجهه شهروندان و رعایت فاصله اجتماعی بوده و بایستی از ترددهای غیرضروری در شهر خودداری شود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران عنوان کرد: مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوا نشان میدهد در صورتیکه ازدحام ترافیک در معابر کاهش پیدا کند، منجر به این خواهد شد که زمان سفر شهروندان کاهش پیدا کرده و در نتیجه سرعت متوسط تردد در معابر شهری نیز افزایش پیدا کند.
شهید زاده با بیان اینکه نتایج این مطالعات بیانگر این است که در مسیر انتخابی مورد مطالعه، در صورتیکه ازدحام ترافیک کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: به نحوی که زمان سفر به مقدار ۵۸ درصد کاهش پیدا کند، به موجب آن سرعت متوسط سفر به میزان ۱۶۵ درصد افزایش پیدا کرده و میزان تولید و انتشار آلودگی به میزان ۴۳ درصد کاهش خواهد یافت. این در صورتی است که در هر دو حالت مقدار پیمایش وسیله نقلیه یکسان بوده است.
وی ابراز داشت: نتایج مطالعات شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران نیز نشان میدهد، در سال ۱۳۹۹ در بازههای زمانی عدم اجرای طرح ترافیک ناشی از تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا، طول معابر دارای ازدحام ترافیک (در محدوده اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش) در مقایسه با سال ۱۳۹۸ بطور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. این اختلاف به مرور با اجرای محدود طرح کاهش، روند نزولی پیدا کرده است. در نتیجه در صورتیکه عدم اجرای طرح ترافیک تداوم پیدا میکرد، انتظار میرفت تولید آلودگی به ازای سفرهای شهروندان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد در محدوده اجرای طرح ترافیک افزایش پیدا کند و شاهد شرایط نامطلوبتر کیفیت هوا باشیم.
نمودار میانگین طول معابر دارای ازدحام ترافیک در محدوده طرح ترافیک
منبع: شرکت کنترل ترافیک تهران