با تعطیلی عزاداری امام حسین(ع) هیچ اتفاقی نمی‌افتد/ روحانی هنوز با بحران‌های دولت احمدی‌نژاد دست و پنجه نرم می‌کند

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**با تعطیلی عزاداری امام حسین(ع) هیچ اتفاقی نمی افتد

«محمدتقی فاضل میبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «جریان عاشورا با آنکه برای ما ایرانی‌ها بسیار حائز اهمیت است... اگر جان انسان را تهدید می‌کند و خطر ابتلا به بیماری را افزایش بدهد، قطعا برگزاری‌ آن اشتباه است. به‌ویژه آنکه برگزاری این مراسم عملی مستحب است و اصلا واجب نیست. به‌ویژه اینکه امام حسین(ع) برای عزت و کرامت انسان و سلامتی جامعه جنگید. من از رئیس‌جمهور تعجب کردم که چرا ایشان این‌گونه صحبت کرد که در ذهن مردم تداعی شده حتما باید مراسم محرم را برگزار کرد. هیچ حتمیتی در این مراسم نیست و یک سال تعطیل‌کردن آن هیچ اتفاقی ایجاد نمی‌کند و در ازای آن از جان مردم محافظت می‌کند».

فاضل میبدی در ادامه گفت: «نباید برگزاری مراسم محرم را در تقابل با برگزاری کنکور گذاشت...در کنکور می‌شود دانشجویی که وارد سالن می‌شود را کنترل کرد، تبش را سنجید و فاصله‌گذاری را رعایت کرد، اما چه کسی می‌خواهد این چیزها را در مراسم سینه‌زنی کنترل کند؟ ‌ ‌مردم برای عزاداری در حسینیه‌ها می‌روند و اصلا نمی‌شود فاصله را رعایت کنیم...  به نظر من امسال هرکس می‌گوید باید مراسم محرم را برگزار کرد، تا جایی که من می‌دانم برخلاف نظر کارشناسی حرف می‌زند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: «روزه که خود یک حکم قرآنی است، اگر برای بدن مضر باشد، گرفتنش تبدیل به حرام می‌شود و به‌راحتی یک واجب حرام می‌شود. وقتی وضو برای بدن ضرر داشته باشد، باید تعطیلش کنیم. هر حکم دینی که برای بدن مضر باشد، باید تعطیلش کرد. مثل مناسک حج امسال که تعطیل شد و از قضا کار خوبی هم شد».

به نظر شما، فعالین اصلاح طلب دغدغه سلامت مردم را دارند و به خاطر همین تاکید می کنند که مراسم عزاداری امام حسین(ع) تعطیل شود!؟ متاسفانه پاسخ منفی است. به این اظهارنظر توجه کنید؛ محمد تقی فاضل میبدی در شهریور ۹۷- حدود ۲ سال پیش- و در مقطعی که هیچ خبری از کرونا نبود هم دقیقا همین نظر امروز را درباره لزوم تعطیل شدن مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) بیان کرده بود.

فاضل میبدی در تابستان ۹۷ گفته بود: «بیشتر مداحی‌ها و عزاداری‌ها از مسیر اصلی خود خارج شده است. یزید یک نفر است اما جریان ظلم یزیدی وجود دارد. امام حسین (ع) هم یک نفر است، ولی عاشورا یک جریان است و این دو جریان همیشه در تقابل هم هستند و جریانی هم می‌خواهد با تحریف عاشورا از آن منفعت کسب کند. این نوع عزاداری درست نیست و از مسیر خود خارج شده است. علما باید همگی با هم بیانیه داده و نسبت به این نوع عزاداری‌ها واکنش نشان دهند؛ حتی اگر یک سال هم عزاداری‌ها تعطیل شده و نوع عزاداری اصلاح شود، بهتر از این است که این مراسم به این شکل ادامه یابد».

روزنامه اصلاح طلب همدلی در شهریور ۹۸ و همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان در مطلبی تأمل برانگیز نوشته بود: «از نظر روانشناسی رنگ‌ها، مشکی حزن و اندوه و افسردگی ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث حالت تهوع شود...  رنگ سیاه، نماد ظلمت است،  شادی و انبساط خاطر را از بین می‌برد و زمینه خودکشی در افرادی را که در بحران‌اند، افزایش می‌دهد. این رنگ آثار روانی مخربی دارد...تزریق این همه سیاهی به جان فضای عمومی و طبل‌کوبی‌های گوشخراش و آلودگی‌های صوتی و سوءاستفاده از نام حسین بزرگ برای مقاصد دنیوی مبتذل، انحراف از پیام بیدارکننده و عزت بخش عاشوراست... گروه‌هایی مثل طالبان و داعش و جبهه النصره که ریشه وهابی دارند، در رنگ سیاه غوطه می‌خورند و حتا پرچم داعش سیاه است...سیاه‌پوش کردن فضای عمومی بدعتی مخرب در دین است».

همچنین روزنامه اصلاح طلب ابتکار- شهرویر ۹۷- در مطلبی مشابه نوشته بود: «در بسترعزاداری‌ها برخی مسائل بهداشتی و شهری نادیده گرفته می‌شود؛ از ترافیک‌های پرحجم که پشت دسته‌های عزاداری ایجاد می‌شود تا استفاده از ظرف‌های یک بار مصرف که سال‌هاست ادامه دارد و هشدارهای پلیس و سازمان‌ها در این باره گویا تاثیری بر این ماجرا ندارد...همانطور که می‌دانید، هزینه‌های بسیاری برای برپایی هیات‌های عزاداری پرداخت می‌شود؛ هزینه‌هایی شامل تزئیات مناسب با این ماه و خرید لوازم برپایی دسته‌های عزاداری، بلندگوها و بسیاری دیگر...عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شده است که خانواده‌ها به جای تأمین ناهار و شام برای عزاداران در حرکتی نوین همزمان با آغاز سال تحصیلی برای دانش‌آموزان در مناطق محروم، لوازم مدرسه، از لوازم‌التحریر تا کیف و کفش و لباس تهیه کرده‌اند».

این روزها بی بی سی فارسی، صدای آمریکا و ایران اینترنشنال(رسانه وابسته به آل سعود) مرتب بر لزوم عدم برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) تاکید می کنند. به نظر شما این رسانه ها که از هر فرصتی برای تحقیر و تحریم و ضربه زدن به مردم ایران دریغ نمی کنند، نگران و دلواپس سلامت هموطنانمان هستند!؟

اجتماعات مذهبی یکی از معضلات اصلی دشمنان این مرز و بوم است. مردم فهیم و عزیز ایران پیش از این در ماه مبارک رمضان با رعایت پروتکل های بهداشتی، مراسم های مذهبی را برگزار کرده اند. دقت مردم در رعایت مسائل و پروتکل های بهداشتی در مراسم های مذهبی تحسین مدیران وزارت بهداشت را در پی داشت.

** روحانی هنوز با بحران های دولت احمدی نژاد دست و پنجه نرم می کند

«اشرف بروجردی» فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده رئیس جمهور در شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و رئیس کتابخانه ملی در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «تمام بحران‌هایی که دولت تندروی قبل ایجاد کرده بود به گردن دولت روحانی افتاد...برکسی پوشیده نیست که بحران‌هایی که دولت احمدی‌نژاد آفرید گریبان کشور را تا سالیان سال گرفته و برای جبران خرابی‌های به‌بارآمده مدت زمان زیادی لازم است، با این وجود در این مسیر سنگ‌اندازی‌هایی هم انجام می‌شود که کار را بیش از پیش سخت می‌کند...کشور در دولت اصلاحات مشکلی در فروش نفت و ذخایر ارزی نداشت اما پس از این دولت تمام ذخایر ارزی مصرف‌شده و فروش نفت هم با مشکل مواجه شده بود. در چنین شرایطی سکان کشور به حسن روحانی سپرده شد و نمی‌توان از او توقع داشت طی هشت سال تمام ذخایر ارزی را به حالت ایده‌آل بازگرداند».

بروجردی در ادامه نوشت: «در این میان کسانی هستند که به عنوان افراد همیشه در صحنه تمام تقصیرات را به گردن دولت انداختند و برای پوشاندن خطاهای خود دولت را در معرض نقد قرار دادند درحالی‌که خودشان می‌دانند بخش بزرگی از مشکلات فعلی به گردن سنگ‌اندازی‌ها و کارشکنی‌های نیروهای تندرو درون کشور است...مداخله تندروها در عملکرد دولت به این دلیل است که روحانی جلوی محقق کردن بسیاری از اهداف آنها را گرفت...تندروها همواره سعی می‌کنند روحانی و تیم هیات دولت را تخریب کنند. در صورتی که می‌دانند بخش عمده‌ای از مشکلات امروز به گردن آنهاست».

اشرف بروجردی پیش از این در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «برای دولت کاری ندارد که بخواهد به‌طور مرتب کارنامه خود را به رخ بکشد و مواردی که در آنها موفق عمل کرده را بیان کند اما امروز زمان مناسبی برای این کار نیست و کشور درگیر بحران‌های زیادی است که هرکدام از آنها به نوعی مردم را از پای درآورده‌اند. دولت در شأن خود نمی‌بیند که بخواهد به این نکات بپردازد و توان خود را صرف این مسائل کند».

در روزهای گذشته روزنامه ایران-ارگان رسانه ای دولت- در مطلبی نوشته بود: «دولت گذشته سیاست هایی را اتخاذ کرده و منابع مالی بردوش دولت جدید گذاشته است که برای اصلاح آن باید حداقل ۸ سال کار کرد».

پیش از آن «شهربانو امانی»  عضو شورای شهر اصلاح طلب تهران در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «دست‌کم ۱۶ سال زمان لازم است تا کشور به وضعیتی بازگردد که وقتی احمدی‌نژاد دولت را از خاتمی تحویل گرفت، حاکم بود».

دولت روحانی به صورت جدی با «معضل کارنامه» مواجه است. برای همین دولتمردان و رسانه های دولتی به سراغ ترفند تکراری و نخ نمای «آواربرداری از اقدامات دولت قبل» رفته اند.

این در حالی است که افکارعمومی در هفتمین سال فعالیت دولت روحانی به هیچ عنوان این قبیل فرافکنی ها را نمی پذیرد.

خانم اشرف بروجردی و همفکران ایشان باید به این سوالات پاسخ دهند؛ دولت روحانی برای مسکن چه اقدام قابل توجهی انجام داد!؟ در این هفت سال چند واحد مسکن اجتماعی به مردم تحویل داده شد!؟ آیا مسکن مهر تکمیل شد!؟ دولت روحانی برای مدیریت بازار خودرو چه اقدام قابل توجهی انجام داد!؟ آیا ارزش پول ملی در این هفت سال افزایش یافت!؟ چرا دولت علیرغم تاکید صاحبنظران و کارشناسان، تصمیم غیرکارشناسی دلار ۴۲۰۰ تومانی را اجرایی کرد!؟ چرا دولت روحانی تمام تخم مرغهای خود را در سبد برجام چید!؟ برجام با سفره مردم چه کرد!؟ و...

** اخراجی های مجلس دهم همچنان عصبانی اند

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «خودی علیه خودی» نوشت: «مقابله با فساد و فسادستیزی کنار شفافیت در رای و محدودسازی اختیارات رییس مجلس و جلوگیری از اقدامات خودسرانه او از جمله وعده‌های اصولگرایانی بود که در «انتخاباتی بی‌رقیب انتخاباتی» حاضر شده و مجبور به رقابت درون‌گروهی شده بودند. رقابتی که برنده آن درنهایت اصولگرایان بودند و این یعنی یک‌دستی قابل پیش‌بینی ساختمان هرمی‌ شکل میدان بهارستان. یک‌دستی که البته برخلاف اصلاح‌طلبان برای اصولگرایان هرگز خوش‌یمن نبوده و از مجلس هفتم، هشتم و نهم گرفته تا همین مجلس یازدهم هر بار موجبات اختلافات درون‌جریانی میان آنان را فراهم آورده است».

اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم با ترافیک کاندیدا مواجه بودند. برای مثال این طیف در حوزه انتخابیه تهران برای ۳۰ کرسی، حداقل ۴۳ کاندیدا داشت. در نهایت «مجید انصاری» سرلیست اصلاح طلبان علیرغم تبلیغات گسترده فقط ۷۰ هزار رای کسب کرد و در سوی مقابل قالیباف به عنوان سرلیست وحدت، یک میلیون و سیصد هزار رای کسب کرد.

طیف اصلاح طلب در مقطع انتخابات با تبلیغات گسترده تلاش کردند تا میان طیف اصولگرا تفرقه ایجاد کنند، اما انتشار «لیست وحدت» نقشه تفراقه افکنان را نقش بر آب کرد.

در گام بعدی، اصلاح طلبان با تبلیغات گسترده اینگونه وانمود کردند که قالیباف در مجلس تنهاست و شانسی برای ریاست مجلس یازدهم ندارد. اما در ادامه محمدباقر قالیباف با ۲۳۰ رای به ریاست مجلس یازدهم رسید. انتخاب قالیباف با اکثریت مطلق مجلس، برای دومین بار عملیات رسانه ای اصلاح طلبان را با شکست مواجه کرد.

اکنون حدود ۲ ماه از آغاز فعالیت مجلس یازدهم سپری شده است. اصلاح طلبان در مدت زمان مذکور تبلیغات گسترده ای علیه منتخبان مردم به راه انداختند. به عنوان نمونه، طیف اصلاح طلب دولتِ هفت ساله روحانی را در موضوع گرانی دلار بی تقصیر جلوه داد و مدعی شد که دلار ۲۰ هزارتومانی تقصیر مجلس یازدهم است. مجلسی که در آن مقطع تازه یکماه از آغاز فعالیتش سپری شده بود.

اخراجی های مجلس دهم از مردم عصبانی هستند. برای همین بجای ارائه راهکار برای رفع مشکلات، کوچکترین مسئله در مجلس یازدهم را یک بحران بزرگ نمایش می دهند. از طیفی که به «سلفی حقارت» افتخار می کرد و بجای رسیدگی به مطالبات مردم، با تشکیل «کمیته رفع حصر» مشغول سیاسی بازی بود، نمی توان بیش از این انتظار داشت.

برچسب ها:

سیاسی