گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ مرضیه حسنپور- تحولات مختلف جوامع، تحولات دانشگاهها را نیز در دهه های اخیر به دنبال داشته است.برخی از این تحولات به سمت پیشرفت و کمال بوده است. به عنوان مثال به جای دانشگاههای آموزش محور و پژوهشمحور در حال حاضردانشگاه کارآفرین و مأموریتگرا مطرح میشود.
دانشگاه کارآفرین به مفهوم داشتن کنش کارآفرینانه در راهبردها، ساختارها و عملکردهای دانشگاه است که عملا منجر به ایجاد ظرفیتهای داخلی در آن برای انتقال فناوری و تاثیرگذاری در توسعه اقتصادی محلی و ملی و از طرف دیگر باعث افزایش درآمدهای دانشگاه میشود.
در کشور ما نیز دانشگاهها به سمت مأموریتگرا شدن پیش میروند و یکی از دانشگاههایی که وزارت علوم در راستای اهداف مأموریتگرایی برای آن برنامهریزی کرد، دانشگاه فنیوحرفهای بود.
دانشگاه فنی و حرفهای که دانشجویان خود را از بین دانش آموختگان دوره متوسطه نظام جدید هنرستانها و متناسب با رشته تحصیلی وی در یکی از رشتههای شاخه فنی و حرفهای یا شاخه کاردانش یا فارغالتحصیلان دوره چهار ساله نظام قدیم هنرستانها، انتخاب میکند، به گفته مسؤولانش بیش از ۷۰ درصد فارغالتحصیلانش شاغل میشوند و این مساله شاید بتواند یکی از نشانههای موفقیت این دانشگاه در بحث کارآفرینی باشد.
درباره چگونگی برنامههای دانشگاه فنیوحرفهای با ابراهیم صالحی عمران رئیس این دانشگاه به گفتوگو نشستیم.
فارس: برای شروع بحث لطفا کمی در مورد دانشگاه فنیوحرفهای بفرمایید.
صالحی عمران: مأموریت اصلی ما در دانشگاه فنیوحرفهای، تربیت نیروی متخصص است که در این راستا 178 آموزشکده و دانشکده زیر نظر دانشگاه فنی و حرفهای فعالیت میکند، دانشگاه فنی و حرفه ای کشور 170 هزار دانشجو، هزار و 300 کارگاه و آزمایشگاه، 100 رشته کاردانی، 60 رشته کارشناسی ناپیوسته و 7 رشته کارشناسی پیوسته با هزار عضو هیئت علمی و کادر آموزشی دارد.
52 آموزشکده و دانشکده اختصاصی نیز دختران است تا در کنار مردان بتوانند در تولید نقش داشته باشند.
فارس: برای توسعه آموزشکدههای دخترانه برنامهای دارید؟
صالحیعمران: بله با توجه به اهمیت تأمین فرصتهای شغلی برای دختران، قرار است ۵ مرکز دیگر به تناسب نیاز در استانها برای دختران راهاندازی شود.
فارس: مراکز فنیوحرفهای از نظر تجهیزات در چه شرایطی هستند؟
صالحیعمران: با توجه به اینکه کیفیت آموزش مهارتی برای وزارت علوم بسیار مهم است، در ۶ ماه ابتدای امسال ۵۰ میلیارد تومان صرف تجهیزات و آزمایشگاههای فنیو حرفهای شده است.
البته طرح سفیران جوان اقتصاد مقاومتی نیز تابستان امسال در دانشگاه فنی حرفهای اجرا شد که بر این اساس از دانشجویان برای انجام پروژههای داخل دانشگاه استفاده شد، یعنی خود دانشجویان میتوانند کارهای عمرانی دانشگاه را انجام دهند.
با اجرای این طرح علاوه بر کاهش هزینههای دانشگاه از لحاظ اقتصادی نیز کمک زیادی به دانشجویان میشود که از تمام روسای مراکز استانی نیز خواستهایم تا به این طرح توجه ویژهای داشته باشند.
پویایی در سرفصلهای دروس نیز برای ما اهمیت دارد به همین دلیل کمیتههایی در زمینههای مختلف تشکیل دادیم تا برنامههای درسی را برمبنای نیاز هر استان به روز کنیم.
فارس: به چه صورت؟
صالحیعمران: از طریق این کمیته، نیازهای هر استان از نظر نیروی کار بررسی شده و سرفصل دروس بر اساس تقاضای نیروی کار پاسخ داده میشود.
فارس: بنابراین میزان اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاه فنیوحرفهای از قبل هم بیشتر میشود.
صالحی عمران: بله، برنامه دانشگاه فنی و حرفهای برای ارتقای کیفیت آموزشی تدوین فضایی مناسب برای حرکت به سمت بازار کار است.
فارس: برای بهبود فعالیت اساتید نیز برنامهای داشتهاید؟
صالحی عمران: دورههای مختلفی برای ارتقای علمی هر یک از اساتید در نظر گرفته شده است تا آنان بتوانند متناسب با دانش روز به دانشجویان تدریس کنند.
ارتقای آیین نامه برای افزایش توانمندی مربیان نیز در نظر گرفته شده که بر اساس این آئیننامه برنامههای مشخصی برای نزدیک شدن اساتید به بازار کار تعریف شده است، به طور کلی یکی از سیاستهای دانشگاه تغییر و تحول در برنامه ریزیهای درسی و حرکت به سمت بازار کار است به طوریکه دانشجویان باید موضوعاتی را مطالعه کنند که آنها را برای ورود به بازار کار آماده کند و رشتههایی که به اشتغال زایی و بازار کار نزدیک باشند در دانشگاه تدریس میشوند.
انتهای پیام/