سلبریتی‌ها با تبلیغ کتاب به رشد سرانه مطالعه کمک کنند

به گزارش مشرق، مصطفی جمشیدی پیرامون عدم برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و آسیب‌های پیرامون آن گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال به خاطر وجود بیماری کرونا برگزار نشد و این آسیب بزرگی برای حوزه نشر و درعین‌حال مخاطبان است.

وی در همین راستا ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران به معنای ماهوی آن به نوعی ریشه در سبک زندگی ما ایرانیان دارد بیشتر ما عادت داشتیم تا به نمایشگاه رفته و سبد خرید فرهنگی خود را در این زمان پر کنیم یعنی به دنبال لیستی از کتاب‌های مورد علاقه در نمایشگاه بودیم و تک تک آن‌ها را خریداری می‌کردیم.

جمشیدی پیرامون جایگزین کردن فضای مجازی با نمایشگاه فیزیکی کتاب افزود: هر چند تلاش بر این است تا فضای مجازی را به عنوان جایگزینی برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قرار دهند، اما باید بر این امر واقف بود که فضای مجازی هیچ گاه نمی‌تواند شرایط و فضای نمایشگاه بین المللی را برای مخاطبان فراهم کند.

وی رویکرد دولت برای کاهش آسیب‌های فرهنگی در دوران بیماری کرونا را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: بیماری کرونا ضربه مهلکی را به حوزه فرهنگ خصوصاً نشر و تولید کتاب وارد کرده است البته دولت موظف است که با بررسی‌های لازم و آسیب شناسی در این زمینه به ترمیم این آسیب‌ها بپردازد، حال مشکلات بیشتر گریبانگیر نویسندگان شده است این قشر فرهیخته عموما از نظر اقتصادی ضعیف بوده و با وجود بیماری کرونا این ضعف بیشتر شده است، کمک به نویسندگان برای تامین زندگی و تمرکز بر تولید کتاب‌های بیشتر می‌تواند شرایط مناسب‌تری را برای افزایش سرانه مطالعه فراهم کند.

نویسنده کتاب «غمگسران» تیراژهای بسیار کم برای کتاب‌ها را ضربه‌ای به حوزه فرهنگ دانست و تاکید کرد: کم شدن تیراژ نسخه کتاب‌ها یک ضربه مهلک به بخش فرهنگ و در عین حال نویسندگان است این امر با توجه به عدم برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب ابعاد گسترده تری را به خود گرفته نویسنده‌ای که دو سال از زمان و زندگی خود را برای تهیه یک کتاب می‌گذارد قطعاً نیازمند حمایت دولت است لذا من معتقدم دولت باید حمایت ویژه خود را معطوف نویسندگان کند بودجه‌ای که قرار بود برای نمایشگاه‌کتاب هزینه شود بهتر است تا بین نویسندگان تقسیم شود، زیرا آنان ضرر فراوانی را از عدم برگزاری نمایشگاه دیده اند در عین حال اگر برای این هزینه فکر مناسبی نشود قطعاً در بخش‌های غیر ضروری هزینه خواهد شد.

جمشیدی تبلیغات در رسانه‌های گروهی را مهمترین عامل افزایش سرانه مطالعه دانست و بیان کرد: رسانه‌های عمومی، خصوصی و رسانه ملی باید تلاش کند تا تبلیغاتی جذاب‌تر و متنوع‌تر و در عین حال گسترده‌تر برای کتاب در نظر بگیرند همینطور سلبریتی‌هایی که در فضای مجازی با عکس‌های متعدد صفحات خود را به روز می‌کنند می‌توانند با تبلیغ کتاب زمینه توجه بیشتر نسل جوان به مطالعه را برانگیزند.

برچسب ها:

فرهنگ و هنر