راهبرد احتمالی بایدن در مناطق اطراف ایران

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی تفسیرگر به نقل از علیرضا تقوی نیا تحلیلگر سیاسی درباره راهبرد احتمالی بایدن در مناطق اطراف ایران نوشت: در خصوص دیدگاه های رئیس جمهور جدید آمریکا مطالب متناقض و گاه متضادی مطرح می شود.

نگارنده با تکیه بر این نکته که بایدن ( برخلاف ترامپ ) نمو یافته در ساختار نظام سیاسی آمریکاست ، اعتقاد دارد که وی نقشه راه اصولی سابق در سیاست خارجی آمریکا را دنبال خواهد کرد ‌.

از جمله نقشه راهبردهای سیاست خارجی آمریکا در یک قرن اخیر ، تسلط بر منابع انرژی و مهم تر از آن مناطق حیاتی و مسیرهای استراتژیک است.

از جمله این مناطق که به بهانه مبارزه با تروریسم و سلاح های شیمیایی اشغال شدند ، افغانستان و عراق بود.

عراق از دوجنبه برای واشنگتن اهمیت استراتژیک داشت : اولا بخش مهمی از منابع نفتی جهان در آن قرار گرفته بود و دوم این که از جمله مسیرهای اصلی تمدن شرق به مدیترانه و در نتیجه اروپا به شمار می رفت.

افغانستان نیز نقطه اتصال تمدن روسی ، چینی و اسلامی و ایضا از مسیرهای احتمالی چین برای گسترش حوزه نفوذ به مغرب زمین بود و درنتیجه حضور نظامی آمریکا برای مسدود کردن این مسیر ضروری می نمود.

گذرگاه های بین سوریه و عراق نیز به دلایل استراتژیک که در بالا ذکر شد برای آمریکا اهمیت داشت. برای مثال منطقه تنف ( که طی بحران سوریه توسط آمریکا به اشغال درآمد ) محل اتصال اردن ، سوریه و عراق است که نقطه ای بسیار ارزشمند و راهبردی برای آمریکایی ها محسوب می شود.

در دوره ترامپ ، سیاست خارجی آمریکا  در این مناطق از یک انسجام مناسب برخوردار نبود و وی بارها بر خروج از سوریه ، عراق و افغانستان تاکید داشت ( که اگر چه برخی از این دستورات توسط پنتاگون اصلاح شد ).

لکن به باور کاتب وجیزه ، در دوره رئیس جمهور جدید آمریکا برخلاف سلف بی تجربه اش، شاهد افزایش حضور و تمرکز فزاینده ایالات متحده بر این مناطق خواهیم بود.

آمریکای بایدن هیچگاه تمایل ندارد نقاط حساس و مهم منطقه را به ایران واگذار کند و بی شک در این نبرد ژئوپلیتیکی حاضر به پرداخت هزینه نیز خواهد بود .

البته دست ایران و متحدانش برای بالابردن مخارج مالی و انسانی آمریکا نیز کاملا باز بوده ولی امید ساکنان جدید کاخ سفید به دولتمردان غرب گرا در منطقه است تا با تدابیر و امکانات خود نفوذ گروههای مقاومت را کاهش دهند .

در نهایت راقم سطور عقیده دارد متضاد با دوره ترامپ که شرایط برای تحلیل اوضاع منطقه ساده تر بود ، طی ۴ سال آینده متغیرهای بسیاری در وضعیت پیچیده غرب آسیا دخیل می شوند که تبیین و تشریح پدیده ها را برای تحلیلگران سخت و دشوار خواهند کرد.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب ها:

جهان