به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمود مهرمحمدی سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان و استاد دانشگاه در برنامه تلویزیونی پرسشگر، اظهار کرد: در اوایل انقلاب تربیت مدرس را پایهگذاری کردیم اما این امر مغفول ماند و اکنون در شاکله آموزش عالی، مقولهای به نام تربیت مدرس یا استاد برای دانشگاهها موضوعیت ندارد.
سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان گفت: مراکز تربیت معلم که زیرمجموعه آموزش و پرورش بودند از برههای به بعد ماهیت آموزش عالی یافتند و مدارکشان معادل سازی و به رسمیت شناخته شد اما منهای این جریان، داستان تربیت معلم نیز با بی مهری کمال و تمام مواجه شده است.
وی افزود: موضوع تربیت مدرس برای دانشگاه نیز همانطور که گفته شد مغفول واقع شده است؛ دانشگاه فرهنگیان میخواهد عزت و احترام و حیثیتی به امر تربیت معلم ببخشد.
مهرمحمدی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان در خانواده آموزش عالی منحصر به فرد و به نوعی دردانه آموزش عالی است. در یکصدمین سال شروع به فعالیت تربیت معلم هستیم و لازم است مأموریتهای دانشگاه مورد بازنگری قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در یکصد سال گذشته تربیت معلم را به عنوان عنصری ویژه مورد توجه قرار ندادیم گفت: باید برای دانشگاه فرهنگیان یک نقش استراتژیک تعریف کنیم البته صفر تا صد امر تربیت معلم فقط نباید توسط یک مرکز به تنهایی صورت گیرد.
سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان افزود: آموزشگری مانند یک اشانتیون به کسی که پژوهشگری کرده است داده میشود و چنین ذهنیتی که هر کس پژوهشگر خوبی بود، آموزشگر خوبی هم هست وجود دارد. این امر کیفیت یاددهی یادگیری را تحت الشعاع قرار میدهد.
وی با بیان اینکه ضرورت انجام پژوهشهایی پیرامون روشهای مختلف آموزش و تدریس در آموزش عالی که موجب ارتقای کیفیت فرایند یاددهی و یادگیری میشود، احساس میشود، گفت: وزارت علوم باید با اختصاص بودجه ویژه، سهمی برای اتفاقاتی این چنینی درنظر بگیرند؛ انتشار نشریات تخصصی معطوف به آموزش رشتههای تخصصی نیز میتواند مفید باشد.
مهرمحمدی با بیان اینکه وزنی که آییننامه ارتقای هیأت علمی به پژوهش میدهد بالاتر از آموزشگری و مواردی مانند خلاقیت در امر آموزش است، تأکید کرد: باید ردپایی از تربیت معلم در همه دانشگاهها وجود داشته باشد.
انتهای پیام/