عملکرد هوانوردی در ۲۰ سال آینده دو برابر می‌شود/ لزوم مقابله حقوقی با تحریم‌های آمریکا

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرتضی بانک در مراسم افتتاحیه نهمین نمایشگاه و نمایش‌های هوایی ایران منطقه آزاد کیش در 5 آذرماه 1397 اظهار داشت: در این مجال بنا دارم نکاتی در ارتباط با موضوع صنعت هوانوردی و اهمیت آن در نظام توسعه ملی و البته الزامات و بایدهای آن در کنار رویکرد مناطق آزاد کشور به این صنعت راهبردی را با شما به اشتراک بگذارم که امید است بتواند در تقویت گفتمان مشترک برای تدبیر و تلاش مضاعف ملی در این ساحت موثر واقع شود.

وی افزود: در ادبیات توسعه، از نظام حمل و نقلِ کارآمد، به نیروی محرکه و موتورِ توسعه متوازن و پایدار کشورها یاد می شود، به نحوی که با مروری بر شرایط توسعه یافتگی کشورهای مختلف، همبستگی مستقیم بین توسعه‌ حمل و نقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالاتر، امنیت و عدالت اجتماعی دیده می شود.

وی ادامه داد: در این میان، ویژگی های اختصاصی حمل و نقل هوایی، از جمله ایمنی و سرعت بسیار بالا، برخورداری از فناوری‌های برتر، فواید موثر اجتماعی در ابعاد مختلف اشتغال‌زایی و برقراری توازن و عدالت منطقه ای با کم کردن فاصله مناطق مختلف، آثار اقتصادی مستقیم، غیرمستقیم، القایی و تکاثری و افزایش تولید ناخالص داخلی، تسهیل و تسریع در امداد رسانی و حفظ و احیای سلامت جوامع در بحران‌های مختلف طبیعی و غیرطبیعی، تسهیل و تقویت دیپلماسی خارجی، تسهیل گردشگری بین المللی و داخلی و ده‌ها ویژگی و آثار دیگر سبب شده است تقویت و توجه به صنعت حمل و نقل هوایی، در برنامه‌های توسعه‌ای بسیاری از کشورها قرار گیرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهارداشت: حمل و نقل هوایی با کم کردن فاصله‌ها، شهروندان، فرهنگ‌ها، شرکت‌ها، ایده‌ها، نوآوری‌ها و فرصت‌ها را به هم وصل می‌کند و موجبات نزدیکی، شناخت و تعامل بیشتر، تبادل اندیشه و فکر و تجربیات موفق و مراودات تجاری و اقتصادی و البته معرفی نقاط قوت و جذابیتهای تاثیر گذار و تحسین برانگیز مراکز اصلی استقرار خود را به سایر ملل فراهم میکند.

این مقام مسئول گفت: دسترسی و ارتباط سریع، امروز در کنار استعدادها، فضای کسب و کار مطلوب و کیفیت زندگی از عناصر اصلی جذابیت اقتصادی و جزءِ حیاتی صنایع مدرن برای جابه جایی سریع کالاهای ارزشمند، ایجاد و نفوذ در بازارهای جهانی و حمایت از ورود و جذب سرمایه های خارجی محسوب می شود و این چنین است که اندازه این صنعت، طی بیش از پنج دهه اخیر، تقریباً هر پانزده سال دو برابر شده است.

وی اظهار داشت: از دهه شصت میلادی درحالیکه تولید ناخالص داخلی در سطح جهانی، پنج برابر شده است، تقاضای فزاینده برای خدمات حمل و نقل هواییِ مسافر و بار به همراه پیشرفت های فناوری و سرمایه گذاری‌های مرتبط با صنعت هوانوردی، آثار و خروجی های اقتصادی آن را 30 برابر کرده است.

بانک افزود: رشد ترافیک هوایی به طور مستمر نه تنها از مقاطع رکود اقتصادی آسیب ندیده است، بلکه صنعت حمل و نقل هوایی در برابر این رکود ها مقاومت کرده و حتی به عنوان یکی از موثرترین ابزارها برای پایان دادن به آنها عمل کرده است و این نکته ای اسد که در محیط های اقتصادی پُرچالش، باید مورد توجه دولتها در سطوح مختلف قرار گیرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: امروز صنعت حمل و نقل هوایی در سطح دنیا با جابجایی سالانه حدود 4.4 میلیارد نفر مسافر، 62 میلیون تن بار به ارزش 6800 میلیارد دلار و 35 درصد تجارت جهانی، از طریق 43 میلیون پرواز حدود 32 هزار هواپیمای بازرگانی در اختیار 1303 شرکت هواپیمایی و بین بیش از 3700 فرودگاه و 45 هزار مسیر هوایی که مستمراً توسط 170 شرکت ارائه خدمات ناوبری هوایی هدایت و کنترل می شوند، موجبات حمایت از اشتغال 65.5 میلیون نفر و ایجاد آثار اقتصادی حدود 3 هزار میلیارد دلاری و معادل 6.3 درصد تولید ناخالص جهانی فراهم میکند که با احتساب ارزش های اقتصادیِ سرعت، دسترسی و اتصال سریع در کنار تسهیلِ گردشگری و تجارت داخلی کشورها، به چندین برابرِ این رقم بالغ می شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: پیش بینی های نهادهای بین المللی این صنعت حاکیست که این عملکرد طی 20 سال آینده به بیش از دو برابر افزایش یابد.

وی افزود: با این وجود به دلایل مختلفی و با وجود رشد سال‌های دهه اخیر، سهم صنعت هوانوردی کشورمان از بازار بین‌المللی و منطقه‌ای حمل و نقل هوایی، متناسب با جایگاه تاریخی خود در این صنعت نبوده و امروز مشکلات متعددی در این مسیر پیش روی فعالان این صنعت است که غلبه بر آنها مستلزم تلاش های تدبیر پایه ذینفعان صنعت و ارکان مختلف حاکمیت است.

وی بیان داشت: در این فرایند است که باید برگزاری نهمین نمایشگاه و نمایش های هوایی ایران را ارج نهاد چرا که از یک سو موجبات جلب توجه مردم و حاکمیت به نقش و اهمیت صنعت هوانوردی را در نظام توسعه ملی فراهم میکند و از سوی دیگر بستر مناسبی را برای همفکری، تبادل دانش و تجربه فعالان صنعت و آشنایی جمع زیادی از هموطنان با ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و عملکرد بخش های مختلف صنعت هوانوردی ایجاد میکند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهارداشت: قطعاً موقعیت ژئوپولتیک جمهوری اسلامی ایران از لحاظ قرار گرفتن در نقطه تلاقی شرق و غرب و شمال و جنوب، گستردگی و بکر بودن کشور از جهت ظرفیت‌های تجاری، بازرگانی و صنعتی، وجود جاذبه های قابل توجه گردشگری در کشور، شبکه گسترده فرودگاهی، جمعیت ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران منطقه‌ای و بین المللی و پتانسیل‌های فراوان آنها برای ارتباط، رفت و آمد و سرمایه گذاری در کشور، برنامه‌های توسعه ای کشور و تکلیف نرخ رشد 8 درصدی برای سالهای آتی به عنوان محرک تقاضای فراوان برای حمل و نقل هوایی، برخورداری از نیروی انسانی جوان، متخصص و علاقمند برای تلاش دانایی محور و شرکت های هواپیمایی متعدد و تمایل برای سرمایه گذاری بیشتر در این بخش که میتواند به افزایش رقابت و ارتقاء سطح خدمات منجر شود.

وی افزود: همه و همه مزیت‌ها و قابلیت‌های درون‌زایی هستند که در صورت تدبیر شایسته و تلاش های دانش پایه داخلی و رفع تضییقات غیرقانونی، غیرانسانی و تحمیلی سردمداران بی منطق آمریکا، می توانند در توسعه سریع صنعت هوانوردی کشورمان و نقش آفرینی آن در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور به کار گرفته شوند.

بانک بیان داشت: ولی فراموش نکنیم که برای تسریع در توسعه کشور و تقویت کارآمدی آن در همه ابعاد، افزایش قدرت ثروت آفرینی و سهم خود از اقتصاد جهانی و منطقه ای، نیازمند گسترش ارتباطات بین المللی و منطقه‌ای هستیم که با اشتیاق شهروندان دیگر کشورها برای سفر به کشورمان و البته فراهم سازی بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری لازم این مهم محقق شدنی خواهد بود. 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه صنعت هواپیمایی هزینه های زیادی برای مشارکت در اجرایی شدن سیاستهای استقلال خواهی و نفی نظام سلطه کشور طی چهار دهه گذشته متحمل شده است اظهارداشت: عملیات حمل و نقل هوایی با وجود تحریم های طولانی مدت، با رعایت الزامات استانداردهای ایمنی و امنیت در کشور جاری است.

وی اضافه کرد: متخصصین و کارشناسان توانمندی این بار را به دوش کشیده اند که در صورت فراخی میدان فعالیت، حتماً استعدادها شکوفا و در احیا و ساخت صنعت هوایی کشور نقش آفرینی کرده و حتی درسطح جهانی نیز برای بهبود و توسعه ابعاد مختلف هواپیمایی کشوری مشارکت خواهند داشت، شهروندان که در صدر همگان، شرایط و کاستی ها را متحمل شده اند، یقینا شایسته بهترین ها می باشند.

بانک افزود: به اعتقاد حقیر توجه به مباحث توسعه ای این صنعت با ابتنای صرف به سهم کمّیِ حمل و نقل هوایی از میزان کل حمل و نقل بدون توجه به ارزش افزوده های کلان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این صنعت، جفای بزرگی به توسعه ملی است و شایسته است به هنگام بازنگری سیاستهای کلی نظام در حمل و نقل مورد توجه جدی قرار گیرد. 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: گرچه ارزش افزوده‌های فراوان این صنعت به شکل دقیق و منطقی و با ادبیات و منطق ریاضی و استدلالی برای تصمیم‌گیران کلان کشور، مسئولیت مهمی است که بر عهده نخبگان فکری و اندیشمندان و پژوهشگران این حوزه است.

وی افزود: البته خواست و اراده عملی نخبگان ابزاری و نهادهای متولی این صنعت بویژه سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این راستا و برای اقناع منطقی و استدلال پایهیِ حاکمیت و دولت بسیار مهمتر و ضروری تر است.

بانک بیان داشت: در کنار این بایدها، الزام دیگری که بسیار دارای اهمیت است، برخورد فعال و پویا با موضوع تحریم ظالمانه دولت آمریکا، علیه صنعت هوانوردی کشورمان است که می تواند از طریق تدبیر مشترک حقوق‌دانان صنعت حمل و نقل هوایی، دستگاه دیپلماسی و شورای حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری و طرح درخواست رفع آنها از طریق شورای اجرایی ایکائو، مجمع عمومی سازمان ملل، دیوان بین المللی دادگستری و دادگاه های کشورهای مؤثر در امر تحریم صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان با تأکید بر مواد کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری بویژه الزامات ماده 44 آن صورت پذیرد که به صراحت به حق کشورهای متعاهد برای برخورداری از حمل و نقل هوایی ایمن، امن و کارآمد و منظم تاکید می نماید.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهارداشت: نکته قابل توجه اینجاست که نسبت این اقدام تحریمی ایالات متحده آمریکا به عنوان عضو متعاهد کنوانسیون شیکاگو و عضو اصلی شورای این سازمان با روح کنوانسیون و این دستور کار سازمان ایکائو چیست و چرا باید در برابر این اقدام ظالمانه و غیر انسانی علیه کل جامعه بشری سکوت شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی