به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راهاندازی شده است و در سریعترین زمان به پیگیری موارد اعلامی میپردازد.
شهروندان در "فارس من" خواستار رسیدگی به موضوع خروج پادگان ها از تهران شدند.
تعدادی از شهروندان در سامانه "فارس من" عنوان کردند«خوشبختانه در دوران جناب آقای دکتر قالیباف گره کور تعریض خیابان پیروزی پس از سالها باز شد و با مدیریت جهادی و خوب ایشان این پروژه با جدیت دنبال و به سرانجام رسید ضمن اینکه خط مترو هم در همین دوران با گسترش خود در تمام نقاط پایتخت به این خیابان نیز رسید و در ادامه با تکمیل و عبور بزرگراه امام علی از این خیابان تا حد بسیار زیادی از ترافیک این خیابان کاسته شد ؛ اما متاسفانه دوره مدیریت ایشان به تکمیل تمام پروژه های مرتبط با این خیابان نرسید. از مهمترین پروژه هایی که برای این خیابان تعریف شده بود جمع آوری کلیه پادگان های موجود در دو طرف این خیابان و تبدیل آن ها به فضای سبز و به تبع آن از بن بست خارج شدن خیابان های اول تا پنجم نیرو هوایی بود که منجر به کاهش شدید ترافیک در بسیاری از خیابان های اطراف آن می شد؛ این موضوع که با مقاومت ارتش و ستاد کل نیروهای مسلح مواجه شده بود با تدبیر جناب آقای دکتر قالیباف و مذاکرات ایشان منجر به حل اختلافات شده بود؛ اما متاسفانه با وضعیت فعلی شورای شهر و شهرداری تهران و به تبع آن تغییر شهرداران و مدیران مناطق به نظر میرسد که مسائل این خیابان ماننده دوره قبل از آقای قالیباف به دست فراموشی سپرده شده و بعید به نظر می رسد که مشکلات به زودی مرتفع گردد.»
در این راستا با کاوه حاج علی اکبری رئیس سازمان نوسازی شهر تهران گفتوگو کردیم. وی در این باره به خبرنگار فارس، گفت: خروج پادگانها از تهران یک تصمیم و سیاست کلانتر میخواهد.
رئیس سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه در مصوبه هیأت وزیران در خیلی سال قبلتر آمده است که به جزء پادگانهای که استفاده اداری دارند بقیه باید از شهر خارج شوند، گفت: فکر میکنم به جز قلعهمرغی دیگر خروج پادگانی از تهران نداشتهایم.
حاجعلی اکبری ادامه داد: این اراضی در اختیارات نهادهای نظامی است و تنها محدودههایی است که قابل توسعه در شهر است و اگر این فضاها در اختیار این نهادها نبود معلوم نبود چه بر سر آنها میآمد.
به گفته رئیس سازمان نوسازی شهر تهران، در خصوص خروج پادگانها اقداماتی صورت گرفته است.
همچنین اقبال شاکری عضو سابق شورای شهر در این باره به خبرنگار فارس، گفت: خروج پادگانها فضای باز و ذخیره عمومی برای شهر ایجاد میکنند همانند پادگان قلعهمرغی که به بوستان ولایت تبدیل شد و این اقدام سهم زیادی در بهبود وضعیت زیست محیطی شهر تهران داشت.
وی ادامه داد: همچنین خارج شدن پادگانها باعث میشود دسترسیهایی که به علت وجود این مکانها بسته شده بود باز شود و همین امر باعث گشایش در زندگی شهری میشود.
شاکری با بیان اینکه قرار بود پادگان نیروی هوایی در منطقه 13 و پادگان جی در منطقه 9 از شهر خارج شوند، گفت: قرار بود با تهاتر این پادگانها جابهجا شود. مذاکراتی هم صورت گرفت ولی به دلیل تغییر و تحولات متوقف شد.
عضو سابق شورای شهر با بیان اینکه در تبصرههای بودجه ذکر میکردیم که مسئولان میتوانند با تهاتر پادگانها را جابهجا کنند، گفت: اقداماتی در دوره گذشته صورت گرفت.
وی تأکید کرد: این کارها پیگیری و اولویت میخواهد وقتی مسائل حاشیهای زیاد میشود این کارها فراموش میشود.
بر اساس این گزارش، در مهر ماه سال جاری اعضای کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران بازدیدی از منطقه 13 و اقدامات صورت گرفته در این منطقه داشتند.
مرتضی رحمان زاده شهردار منطقه13 در خصوص پادگانهای نظامی گفت: ما با اقداماتی که انجام دادیم توانستیم بخشی از این پادگان دوشان تپه را آزاد کنیم.
وی افزود: این بخش، علاوه بر پتانسیل هایی که در شرق تهران ایجاد کرده می تواند در مواقع بحران های ملی به عنوان فضای مطلوب مورد استفاده قرار گیرد.
شهردار منطقه 13 افزود: ما همچنین بحث ساصد را داشتیم که ۱۸.۵هکتار را انجام دادیم و الان ۱۶هکتار مانده که در دستور کار ماست و بحث ویژه را از هیئت رئیس شهرداری و حوزه شهرسازی ورود می کنیم و انشاءالله در بازدید بعدی شما گزارشی از مقاومت کارکردی آن جا خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: انتقال این پادگانها قطعا در برنامه کاری ما است در این زمینه ورود جدی کردیم، اقدامات شروع شده و می تواند برای جبران کمبود سرانه ها ظرفیت بسیار مناسبی باشد.
همچنین در سال ۹۵ سید وحید مقدم، دبیر دبیران شورایاری منطقه ۱۳ با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران وجود پادگان نیروی هوایی را از مشکلات این منطقه بر شمرد و گفت: این پادگان مشکلاتی همچون افزایش بار ترافیکی را برای این منطقه به همراه داشته است.
سرخو عضو شورای چهارم همچنین به موضوع پادگان نیروی هوایی اشاره کرد و گفت: در داخل این پادگان بخشهای صنعتی وجود دارند که هم اکنون فعالیت دارند و ضرورت انتقال این بخشهای صنعتی به خارج شهر وجود دارد.
اسماعیل دوستی، عضو چهارم شورای اسلامی شهر تهران به کمبود فضای آموزشی در این منطقه اشاره کرد و گفت: هم اکنون این کمبود وجود دارد و پیشنهاد می شود که اگر فضایی در اختیار شهرداری قرار گرفت به این موضوع نیز توجه شود.
محسن پیرهادی دیگر عضو شورای چهارم بر لزوم تبدیل پادگان به فضای سبز و فضای خدمات عموی تاکید کرد و ادامه داد: خیابان دماوند محوری ترین شریان غربی- شرقی است. در حالی که این خیابان در محدوده تهران پارس تا میدان امام حسین(ع) به لحاظ معماری وضعیت خوبی ندارد.
پرویز سروری، عضو چهارم شورای اسلامی شهر تهران همچنین مسئله پادگانهای این منطقه را موضوعی دانست که میتواند این منطقه را از بن بست خارج بکند.
عباس جدیدی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص واگذاری پادگانهای واقع در منطقه 13 اظهار داشت: شهرداری توانایی تامین اعتبار لازم برای این کار را ندارد و در نتیجه دولت باید به این کار ورود کند و تعامل مدیریت شهری با دولت در این خصوص میتواند یکی از مهمترین کارها در منطقه باشد.
همچنین مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان بررسی این دستور جلسه در خصوص انتقال پادگان ها به بیرون شهر اشاره کرد و گفت: برخی معتقدند که باید پادگانها از تهران خارج شود این در حالی است که اگر پادگانها در شهر باقی بمانند حداقل زمینهای تهران حفظ شده و همین زمین ارزش دارد.
وی تصریح کرد: تملک پادگان ها نیاز به منابع مالی دارد که گاهی برای تامین این منابع طرح هایی در خود آنها تعریف میشود که منجر به ایجاد فضایی غیر از فضای عمومی و سبز میشود.
وی با بیان اینکه ساختمانهای بلندمرتبه به جای آن ساخته نمیشود، اظهار کرد: با وجود پادگان حداقل زمین تهران حفظ میشود و به جای آن ساخت و سازی صورت نمیگیرد.
تنها پادگان که از تهران خارج شد
پادگان «قلعه مرغی» محوطه چند هکتاری که روزگاری فردوگاه و آشیانه بالگردها و هواپیماهای نظامی بود ، در عید سال ۹۰ و پس از رایزنیهای چندساله شهردار تهران به عنوان عیدی تهرانیها با دستور و حضور مقام معظم رهبری ماهیت جدید «بوستان ولایت» را به خود گرفت و قرار شد تا سوم خرداد همان سال فاز اول این بوستان به تهرانیها تحویل داده شود و بر این اساس، بخش قابل توجهی از مردم جنوب تهران از این فضای بزرگ سبز همراه با خدمات ورزشی، اجتماعی و فرهنگی و تفریحی برخوردار شدند.
شهروندان مناطق جنوبی تهران که سالها در حاشیه پادگان قلعهمرغی زندگی کردند، تحقق بوستان ولایت و ساماندهی سایر بخشهای این زمینها نه تنها یک امتیاز بزرگ در ارتقای سطح زندگی آنها بود، بلکه آرزوی چندین و چند ساله آنها برای عبور و مرور آسان از شرق به غرب و یا شمال به جنوب را نیز محقق کرد، چرا که این شهروندان در سالهای گذشته و حتی تا زمان افتتاح نهایی قلعهمرغی برای ترددهای محلی خود مجبور بودند یک دور به دور پادگان بچرخند تا به محل مورد نظرشان برسند.
انتهای پیام/