به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از ستاد توسه علوم و فناوری های شناختی، سحر بهرامی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: رشته علوم شناختی – زبان شناسی در کنار روانشناسی شناختی جایگاه مهمی در حوزه علوم شناختی دارد.
وی افزود: نیاز مبرم به تخصصی شدن رشته های تحصیلی به ویژه در مقطع دکتری، گسترش قابل توجه تحلیل های شناختی در مطالعات زبانی در دو دهه اخیر در دانشگاههای معتبر جهان به دلیل بازتاب بهتر واقعیت زبانی، تربیت نیروی متخصص در مراکز پژوهشی به خصوص در حوزه زبانشناسی شناختی و وجود زمینههای تحقیقاتی درحوزه زبان فارسی در چارچوب زبانشناسی شناختی، از انگیزههای ایجاد رشته علوم شناختی - زبانشناسی در دانشگاه تربیت مدرس بوده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه گروه زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس گروه پیشگام در حوزۀ زبانشناسی شناختی در سطح دانشگاههای کشور قلمداد می شود، گفت: گروه زبان شناسی این دانشگاه به موازات رشتۀ زبانشناسی نظری، از ابتدای مهر امسال با پذیرش پنج دانشجو به عنوان نخستین دانشگاه در سطح کشور در مقطع دکتری رشته «علوم شناختی – زبان شناسی» فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد.
بهرامی افزود: گروه زبانشناسی این دانشگاه قصد دارد پس از برگزاری اولین دوره، با رفع نقایص و کمبودها و با دعوت از اساتید متخصص و صاحبنظران این حوزه از سایر گروههای آموزشی دانشگاه تربیت مدرس و نیز سایر دانشگاههای معتبر کشور با پذیرش دانشجو در هر دو رشتۀ زبانشناسی نظری و علوم شناختی – زبانشناسی، دامنۀ فعالیت خود را به ویژه در علوم شناختی زبان گسترش دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: تربیت پژوهشگر و متخصص در زمینه علوم شناختی زبان ،چگونگی بازنمایی اطلاعات زبانی در ذهن، یادگیری زبان، درک و استفاده از زبان با تأکید بر زبان فارسی، ارائۀ راهکار در چگونگی درمان انواع زبان پریشیها (آفازی) که حاصل صدمات مغزی است و نیز به کارگیری مبانی نظری علوم شناختی در پژوهش های کاربردی مرتبط با عملکرد زبان به عنوان پدیدهای ماهیتاً شناختی از اهداف راه اندازی رشته علوم شناختی – زبان شناسی در این دانشگاه است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به انگیزه و اهداف راه اندازی این رشته و نیز ماهیت میانرشتهای آن از دانشآموختگان انتظار می رود که بتوانند در جنبه های روانشناختی، پردازش و یادگیری زبان، مطالعات دستوری، طراحی شبکه پیکرهای برخط (online) برای زبان فارسی، مطالعات بالینی زبان همچون آسیب شناسی و بررسی علل آسیب پذیری زبان در دوران رشد و در نتیجه مطالعه ضایعات مغزی که سبب بروز انواع زبان پریشی می شود و نیز مطالعات هوش مصنوعی و انگاره سازی در سطح واژگان و نحو زبان به منظور بازآفرینی فعالیتهای شناختی مغز، مطالعات آزمایشگاهی و بررسی عملکرد مغز در فرایندهای زبانی به کمک ابزارهای آزمایشگاهی، ایده و راهکارهای پژوهشی ارایه دهند.
انتهای پیام/