رشته علوم شناختی – زبان­شناسی در دانشگاه تربیت مدرس ایجاد شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از ستاد توسه علوم و فناوری های شناختی، سحر بهرامی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: رشته علوم شناختی – زبان شناسی در کنار روان­شناسی شناختی جایگاه مهمی در حوزه علوم شناختی دارد.

وی افزود: نیاز مبرم به تخصصی شدن رشته ‏های تحصیلی به ویژه در مقطع دکتری، گسترش قابل توجه  تحلیل های شناختی در مطالعات زبانی در دو دهه اخیر در دانشگاه‏های معتبر جهان به دلیل بازتاب بهتر واقعیت زبانی، تربیت نیروی متخصص در مراکز پژوهشی به خصوص در حوزه زبان‏شناسی شناختی  و  وجود زمینه‏های تحقیقاتی درحوزه زبان فارسی در چارچوب زبان‏شناسی شناختی، از انگیزه­های ایجاد رشته علوم شناختی - زبان­شناسی در دانشگاه تربیت مدرس بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه  گروه زبان­شناسی دانشگاه تربیت مدرس گروه پیشگام در حوزۀ زبان­شناسی شناختی در سطح دانشگاه­های کشور قلمداد می­ شود، گفت: گروه زبان شناسی این دانشگاه به موازات رشتۀ زبان­شناسی نظری، از ابتدای مهر امسال با پذیرش پنج دانشجو به عنوان نخستین دانشگاه در سطح کشور در مقطع دکتری رشته «علوم شناختی – زبان شناسی»  فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد.

بهرامی افزود: گروه زبان­شناسی این دانشگاه قصد دارد پس از برگزاری اولین دوره، با رفع نقایص و کمبودها و با دعوت از اساتید متخصص و صاحبنظران این حوزه از سایر گروه­های آموزشی دانشگاه تربیت مدرس و نیز سایر دانشگاه­های معتبر کشور با پذیرش دانشجو در هر دو رشتۀ زبان­شناسی نظری و علوم شناختی – زبان­شناسی، دامنۀ فعالیت خود را به ویژه در علوم شناختی زبان گسترش دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: تربیت پژوهشگر و متخصص در زمینه علوم شناختی زبان  ،چگونگی بازنمایی اطلاعات زبانی در ذهن، یادگیری زبان، درک و استفاده از زبان با تأکید بر زبان فارسی، ارائۀ راهکار در چگونگی درمان انواع زبان­ پریشی­ها (آفازی) که حاصل صدمات مغزی است و نیز به کارگیری مبانی نظری علوم شناختی در پژوهش ­های کاربردی مرتبط با عملکرد زبان به عنوان پدیده­ای ماهیتاً شناختی از اهداف راه­ اندازی رشته علوم شناختی – زبان شناسی در این دانشگاه است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به انگیزه و اهداف راه ­اندازی این رشته و نیز ماهیت میان­رشته­ای آن از دانش­آموختگان انتظار می ­رود که بتوانند در جنبه‏ های روان‏شناختی، پردازش و یادگیری زبان، مطالعات دستوری، طراحی شبکه پیکره‏ای برخط (online) برای زبان فارسی، مطالعات بالینی زبان همچون آسیب‏ شناسی و بررسی علل آسیب‏ پذیری زبان در دوران رشد و در نتیجه مطالعه ضایعات مغزی که سبب بروز انواع زبان‏ پریشی می ‏شود و نیز مطالعات هوش مصنوعی و انگاره­ سازی در سطح واژگان و نحو زبان به منظور بازآفرینی فعالیت‏های شناختی مغز، مطالعات آزمایشگاهی و بررسی عملکرد مغز در فرایندهای زبانی به کمک ابزارهای آزمایشگاهی، ایده و راهکارهای پژوهشی ارایه دهند.

انتهای پیام/