آماده سقوط تایتان ها شوید. نسخه اول تایتان فال 1، با همین شعار پا به عرصه نهاد. عنوانی توسعه یافته توسط خالقین سری Call of Duty که سعی کرده بود مکانیزم های سنتی آن سری را دگرگون کند.
نسخه اول تایتان فال، با این که عنوان خوب و با کیفیتی بود، اما هیچ گاه در سطح انتظاراتی که از آن می رفت ظاهر نشد. جامعه گیمینگ انتظار داشت که عنوان جدید سازندگان سری Call of Duty یعنی استودیو Respawn، قدمی رو به جلو برای سبک شوتر اول شخص باشد، اما تایتان فال پس از عرضه اش خیلی زود فراموش شد و از یاد ها رفت.
با این حال Respawn هیچ گاه ناامید نشد و تصمیم گرفت که هر طور که شده، نسخه دوم این سری را توسعه دهد. اما Titanfall 2 تا چه حدی توانسته ضعف نسخه قبلی را بپوشاند؟ در سالی که تمامی شوتر های اول شخص خوش درخشیده اند، Respawn چه قدم هایی برداشته تا بتواند بین غول های این سبک قد علم کند؟
اولین تصمیم Respawn، اضافه کردن بخش داستانی به تایتان فال 2 است. در تایتان فال یک، دنیایی خوش رنگ و لعاب، اما فاقد روح به تصویر کشیده می شد. چرا پتانسیل دنیایی به این عظمت، با این ربات ها و این ایده های نو باید این قدر راحت در تایتان فال یک به هدر می رفت؟ بنابراین جای تعجب نداشت که Respawn تصمیم گرفت که به دنیای تایتان فال غنای بیشتری را ببخشد.
متاسفانه در بسیاری از عناوینی که بیشتر روی مالتی پلیر تمرکز دارند، به بخش تک نفره و داستانی صرفا به عنوان یک محتوای چند ساعته که صرفا برای خالی نبودا عریضه در بازی باید قرار بگیرد نگاه می شود. اتفاقا ما هم با همین دید سراغ این بخش رفتیم و خوشبختانه باید بگوییم که تمامی تصورات مان غلط بودند!
در یک کلام، بخش داستانی تایتان فال 2 خارق العاده است! در این حد که شاید بتوان آن را بهترین بخش داستانی در بین شوتر های این چند سال اخیر قلمداد کرد! گرچه این بخش از لحاظ داستانی عمق چندانی ندارد و شخصیت هایش هم نسبتا شسته رفته و فاقد پیچیدگی اند، اما طراحی مراحل و گیم پلی به کار رفته در بخش تک نفره تایتان فال 2 بی نظیر است.
بخش داستانی تایتان فال 2، رابطه میان یک تایتان و خلبان وی را روایت می کند. گرچه هر دو این شخصیت ها بسیار ساده اند و شاید تنها یکی ویژگی شخصیتی بارز داشته باشند، اما رابطه میان این دو باعث شده که هر دو شان بسیار دوست داشتنی جلوه کنند. این رابطه در طول بازی به مرور قوی تر می شود و پیشرفتش بار احساسی و داستانی بخش تک نفره تایتان فال دو را بر دوش می کشد.
فارغ از شخصیت ها، داستان تایتان فال 2 به نوبه خود بسیار کلیشه ای است. شرکتی شیطان صفت سلاحی مرگ بار توسعه داده که می تواند به واسطه آن هر سیاره ای را در یک چشم به هم زدن نابود کند. تعدادی هم جانی و مزدور استخدام کرده تا جلوی ماموریت خطیر قهرمانان داستان ما را که درصدد نابود کردن این سلاح هستند بگیرد. اما آن چه که باعث شده این داستان کلیشه ای بدرخشد، روند و سرعت پیشروی داستان است.
تایتان فال 2 نه آن قدر بخش داستانی اش را کش می دهد که حوصله تان سر برود، نه آن قدر زود به اتمام می رسد که از کمبود محتوا ناامید شوید. پایه و اساس بخش داستانی تایتان فال 2 این است که در هر مقطعی، ابزار و مکانیزم جدیدی به بازیکن معرفی می شود. این ابزار می تواند یک سلاح جدید باشد و یا یک ویژگی منحصر به فرد که در دل طراحی مراحل گنجانده شده. بازیکن برای مدتی از این ابزار برای پیشروی در داستان استفاده کرده و درست قبل از خسته شدن از آن، با مکانیزم جدیدی آشنا خواهد شد.
بسیاری از این ابزار و مکانیزم ها شکه تان خواهند کرد، زیرا که اصلا انتظراش را نخواهید داشت که در عنوانی مانند تایتان فال آن ها را ببینید! برای مثال یکی از جذاب ترین و به یاد ماندنی ترین مقاطع بازی، زمانی است که می توانید با استفاده از گجتی در بین دو زمان مختلف جا به جا شوید! این مکانیزم ها باعث شده اند که روند بخش داستانی تایتان فال 2 خسته کننده نشود و از تب و تاب نیافتد.
فارغ از این مکانیزم ها، دو عنصر اصلی گیم پلی سری تایتان فال، یعنی تحرک و پویایی بالا خلبان و کندی و قدرتمندی تایتان هم از اصلی ترین ستون های بخش داستانی تایتان فال دو هستند. هنگامی که تنها کنترل کوپر، خلبان داستان را بر عهده دارید، باید هر از گاهی با تکیه بر سرعت بالای خلبان ها، از موانع موجود بگذرید و راه تان را هموار کنید. در واقع برای جلوگیری یکنواخت شدن روند بازی، بین مبارزات هر از گاهی هم باید با پلتفورمینگ راه تان را هموار کنید و حتی در مقاطعی مجبور می شود با مکانیزم های ذکر شده پازل های متنوعی را حل کنید!
اما هنگامی که سوار بر تایتان می شوید، دیگر هیچ چیز جلوی پیشروی شما را نخواهد گرفت. در طول بازی ابزار و سلاح های گوناگونی را برای تایتان تان خواهید یافت که بر حسب شرایط و بر اساس سلیقه تان، می توانید یکی از آن ها را برگزینید. تایتان فال 2 توانسته در بعد گیم پلی بالانس نسبتا خوبی را بین خلبان و تایتان ایجاد کند و بازیکن به اندازه کافی کنترل هر دو را بر عهده می گیرد.
بخش داستانی تایتان فال دو، حتی باس فایت هم دارد! این باس فایت ها در واقع انواع مختلفی از تایتان ها هستند. نقاط ضعف و قدرت متفاوت تایتان ها باعث شده که هر یک از این روبات های عظیم الجثه، در برابر برخی از گونه های دیگر پیروز باشد و در برابر برخی دیگر سر فرود بی آورد. اما با این حال این باس فایت ها آن چنان چالش بر انگیز نیستند و بازیکن می تواند به راحتی از پس شان بر بیاید.
تایتان فال یک عنوانی بود فقط شامل بخش مالتی پلیر و اصلا بخش داستانی تک نفره و منسجمی نداشت. با این وجود تایتان فال 2 از یکی از بهترین بخش های داستانی برخوردار است. اما این به معنی عدم تمرکز Respawn روی بخش چند نفره نیست. اتفاقا مالتی پلیر تایتان فال 2 هم مانند پدرش بسیار خوب و سرگرم کننده است.
بخش چند نفره تایتان فال 2 به طور کلی تغییر محسوسی به خود ندیده، اما کاملا واضح و روشن است که Respawn در همان مکانیزم های عنوان قبلی یک بازنگری کلی کرده. برای بر قراری بالانس بسیاری از المان های گیم پلی تایتان فال 1 از پایه دگرگون شده اند. بسیاری دیگر هم بهبود و گسترش یافته اند.
بارز ترین نکته موجود در تایتان فال 2 کلاس مختلف خلبان ها و البته تایتان ها است. این ها چه از بعد ظاهری و چه از لحاظ گیم پلی کاملا با هم تفاوت دارند. برای مثال خلبانی مجهز به قابلیت نامرئی شدن است و دیگری می تواند برای مدت زمان کوتاهی سرعت حرکتش را به طرز قابل توجهی افزایش دهد. کلاس های مختلف خلبان و تایتان موجب شده که عمق گیم پلی بازی افزایش یابد، زیرا که بازیکن باید بسته به نقشه و شرایط بازی یکی از این کلاس ها را انتخاب کند. خوشبختانه قابلیت تعویض کلاس در طول بازی هم وجود دارد و بازیکن هیچ گاه محدود به تنها یک کلاس نخواهد بود.
محتویات این بخش هم بیشتر شده اند و دیگر مانند قبل انگشت شمار نیستند! برای مثال تعداد سلاح ها به 20 رسیده و تعداد تایتان ها هم بیشتر شده. بازیکن می تواند به مرور تجهیزات مختلفی را برای هر سلاح و تایتان آزاد کرده و ابزارش را شخصی سازی کند. این محتویات بیشتر باعث شده اند که بازیکن دلیلی برای بازی کردن داشته باشد، همانند نسخه قبل به مرور از بازی خسته نشود و آن را پس از یک هفته رها نکند! ابزار و تجهیزات بازیکن تنها محتویاتی نیست که تعدادشان بیشتر شده. مود های قابل بازی جدیدی هم به این نسخه راه یافته اند تا تنوع بخش مالتی پلیر بیشتر شود. البته برخی از این مود ها برای بازیکنان تازه کار ممکن است تا حدی پیچیده باشند.
بازیکنان به مرور و با افزایش لول شان به این تجهیزات جدید دست خواهند یافت. اما می توانند با واحد پولی جدید بازی، این ابزار را زودتر آزاد کنند. متاسفانه تایتان فال 2 آن قدر ها بخشنده نیست و پول خیلی کمی به بازیکنان پاداش می دهد. البته لول بازیکنان به قدر کافی سریع بالا می رود که نیازی به پول احساس نشود. خوشبختانه در حال حاضر هم تایتان فال 2 فاقد هر گونه پرداخت درون برنامه ای است. البته در صورت وجود شان، باز بازی به اندازه کافی بالانس است و بازیکنی با در اختیار داشتن تجهیزات بیشتر نسبت به دیگران برتری نمی یابد.
بزرگ ترین ایراد بخش چند نفره تایتان فال 2 را می توان طراحی مپ ها یا نقشه های آن دانست. مپ ها نسبت به تایتان فال یک پیچیده تر شده اند، اما ابدا همانند آن ها جذاب و به یاد ماندنی نیستند. مپ های تایتان فال به گونه ای طراحی می شوند که بازیکن بتواند با استفاده از پارکور، به نرمی و با سرعت در آن ها مانور بدهد. اما مشکل این جا است که در این نسخه ساختار مپ ها کمی بیش از حد شلوغ و پیچیده است. نیمی از آن ها بیشتر از این که جذاب باشند بازیکنان را خود می رانند. متاسفانه همین مپ ها به مرور بازیکنان را از بازی خسته می کنند. امید است که سایر مپ ها که قرار است به صورت رایگان عرضه شوند کیفیت بالاتری داشته باشند.
گیم پلی بخش چند نفره بازی هم بر دو ستون خلبان و تایتان بنا شده. بازیکن ابتدا کنترل خلبان را بر عهده خواهد گرفت و پس از مدتی تایتانش آماده استفاده خواهد شد. برای برقراری تعادل میان تایتان ها و خلبان ها، تایتان ها اندکی ضعیف تر شده اند. دیگر مانند نسخه قبلی سپر آن ها به مرور بازیابی نمی شوند. این مورد بازیکنان را مجبور می کند که تایتان شان را با دقت بیشتری کنترل کنند، زیرا که دیگر هر آسیبی دائمی است.
اما مکانیزم بسیار جالبی هم برای بازیابی سلامتی تایتان ها در نظر گرفته شده که به نوبه خود یک مینی گیم جذاب به حساب می آید! همانند نسخه قبل خلبان ها می توانند روی تایتان های دشمن فرود بی آیند. اما این بار به جای این که فقط به آن ها آسیب برسانند، باطری شان را خواهند دزدید. حال آن ها می توانند این باطری را به تایتان های هم تیمی های شان انتقال دهند و سلامتی آن ها را احیا کنند! چنین مکانیزمی واقعا شایسته ستایش است.
مکانیزم دیگری که در تایتان فال دو دست خوش تغییر شده آپگرید ها هستند. دیگر همانند گذشته این اپگرید ها کارت های یک بار مصرفی نیستند که می توان در هر زمانی فعال شان کرد. کارت های جای خود را به سیستم سنتی تر بوست داده اند. این بوست ها در طول هر بازی به مرور آماده بهره وری می شوند و همانند کارت ها هم تنها به یک بار استفاده محدود نمی شوند. بلکه می توان چندین و چند بار از آن ها در طول بازی بهره برد. سرعت آماده شدن این بوست ها هم بسته به عمل کرد بازیکن دارد.
در واقع سیستم جدید به بازیکنانی که مهارت بیشتری دارند پاداش می دهد و به آنان اجازه می دهد که زودتر و بیشتر از این قابلیت ها بهره ببرند. به لطف این سیستم جدید بازی نسبت به نسخه قبل بالانس تر هم شده و حریفان تان نمی توانند همانند گذشته، راحت و بدون محدودیت کارت شان را فعال کنند و نسبت به شما برتری بیابند.
جمع بندی
تایتان فال دو یک بسته فوق العاده است. هم بخش داستانی خارق العاده ای دارد و هم از مالتی پلیر جذابی بهره می برد. مالتی پلیر این عنوان همانند نسخه قبلی از مشکل کمبود محتوا رنج نمی برد و به همین زودی ها خسته کننده نخواهد شد. این بخش می تواند با مود ها و محتویات متنوعش برای ساعت ها شما را سرگرم کند. سازندگان هم قول پشتیبانی از تایتان فال 2 را با عرضه محتویات رایگان پس از عرضه داده اند.
شاید این پیشنهاد عجیب باشد، اما حتی اگر بخش چند نفره تایتان فال 2 را دوست ندارید، حتما آن را برای بخش داستانی اش تهیه کنید! وگرنه یکی از بهترین بخش های داستانی را در بین شوتر های چند سال اخیر از دست خواهید داد. به احتمال فراوان از مالتی پلیر این عنوان هم لذت خواهید برد. بنابراین خود را از تجربه تایتان فال 2 محروم نکنید.