آغاز ترانزیت گسترده غلات ‌از قزاقستان‌ عمان و قطر‌ از طریق ایران تا ۲ ماه آینده

 

اخبار شرکتها؛ به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رضا قهرمانی در حاشیه سیزدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این مجموعه با استفاده از مقالاتی که توسط متخصصان و صاحب‌نظران عرصه دریایی و بندری جهان در همایش دوسالانه بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی برگزار می‌شود، حضور یافته که با نظر مدیران شرکت، از مقاله‌هایی که بتواند در پیشبرد برنامه‌های آتی شرکت نقشی ایجاد کند، حمایت کند.

وی ادامه داد: مجموعه هلدینگ نور عملیات ترکیبی و لجستیکی ترانزیت و جابه‌جایی غلات از قزاقستان به بنادر شمالی کشور و سپس به بنادر جنوبی و کشورهای حوزه خلیج فارس را انجام می‌دهد.

قهرمانی با بیان اینکه سیلوهای غلات در بندر امام خمینی(ره) را راه‌اندازی کرده‌ایم، افزود: در حوزه انبارداری غلات، تجهیزات نسل چهارم بنادر را داریم.

وی اظهار داشت:‌ با پیش‌بینی‌هایی که سازمان جهانی خواربار و کشاورزی در سال ۲۰۰۰ میلادی مبنی بر تغییرات آب و هوایی و بروز گرما داشت، تلاش کردیم موضوع ایجاد انبارهای نسل چهارم در بنادر، ترانزیت غلات و تولید محصولات کشاورزی را در دستورکار قرار دهیم، بنابراین اگر قرار بود ترانزیت غلات از کشور ما انجام شود، باید زیرساخت‌ها فراهم می‌شد.

مدیرعامل هلدینگ نور گفت: با این اطلاعات،‌ در ایران سرمایه‌گذاری را از بندر امیرآباد آغاز کردیم و قرارداد احداث سیلوی ذخیره غلات با ظرفیت ۵۰ هزار تن در بندر امیرآباد،‌ احداث سیلوی ذخیره غلات در بندر نوشهر و قرارداد احداث سیلوی غلات با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در بندر امام خمینی(ره) در دستورکار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه منابع تأمین غلات در ترانزیت مورد بررسی قرار گرفت، بیان کرد: در کشور قزاقستان سیلوی ذخیره غلات با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن راه‌اندازی کردیم، این سیلو به شبکه ریلی قزاقستان متصل است و از این پس، از طریق اینچه‌برون در شمال و بندر امام خمینی(ره) در جنوب، ترانزیت غلات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام می‌شود.

قهرمانی افزود: خط ترانزیت از دو مسیر فعالیت خود را انجام می‌دهد، ابتدا از طریق قزاقستان و بندر آکتائو با مدل حمل و نقل دریایی کالا به بندر امیرآباد یا نوشهر منتقل می‌شود، سپس از طریق جاده‌ای یا ریلی یا به نقده و مهران و بغداد منتقل می‌کنیم، یا از طریق ریل به بندر امام خمینی(ره) و از بندر امام خمینی(ره) به کشورهای عمان و قطر ترانزیت غلات انجام می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ نور افزود: کشورهای قزاقستان و روسیه صادرکننده عمده غلات در دنیا هستند، قزاقستان به آبهای آزاد راه ندارد و برای ترانزیت غلات نیازمند ریل است که ما در قزاقستان سیلوی نگهداری غلات راه‌اندازی کردیم، همچنین در بندر آستاراخان روسیه نیز پایانه صادراتی راه‌اندازی شد.

وی گفت:‌ همچنین سه کشتی فله‌بر خریداری و وارد خزر کردیم که این کشتی‌ها با نام‌های آرکانور ۲، ۲ و ۳ با پرچم ایران در دریای خزر فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل هلدینگ نور گفت: این سه کشتی را هرکدام با قیمت ۲ میلیون دلار البته با دلار یک‌هزار و ۵۰۰ تومانی در دولت‌های قبل خریداری کردیم که ظرفیت هرکدام از کشتی‌ها ۳ هزار تن است، ضمن آنکه ۵۶۰ هزار دلار برای هر کدام از کشتی‌ها هزینه کردیم تا از لهستان وارد خزر شود.

قهرمانی افزود: این کشتی‌های فله‌بر دو ویژگی عمده دارد، اول آنکه فله‌بر است و همچنین حمل کانتینر یخچال‌دار انجام می‌دهد.

وی افزود:‌ همچنین قراردادی با پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری وابسته به وزارت علوم برای کنترل کیفیت و کمیت داریم که از تولید تا توزیع نظارت دارند.

مدیرعامل هلدینگ نور افزود: تجهیزات ما در بندر امیرآباد پنج سال پیش و در بندر نوشهر چهار سال پیش به بهره‌برداری رسید، همه تجهیزات پروژه‌ها تا ماه قبل وارد ایران شد و همه بدون استفاده از ارز دولتی بود و امیدواریم از دو ماه آینده فعالیت ترانزیت غلات از قزاقستان به بندر امام خمینی(ره) آغاز شود.

قهرمانی با اشاره به اینکه طبق اعلام وزارت کشاورزی، امسال باید ۱۹ میلیون تن غلات و نهاده‌های دامی وارد کشور شود، گفت: تنها مجموعه‌ای در ایران هستیم که زیرساخت‌های لازم در زمینه زنجیره ارزش برای ترانزیت و کنترل قیمت غلات و نهاده‌های دامی را دارا هستیم.

وی ادامه داد: قزاقستان و روسیه به عنوان عمده صادرکننده غلات دنیا مایل هستند کالای خود را از مسیر ایران ترانزیت کنند و این مسیر از مسیر دریای سیاه برای آنها مقرون به صرفه است؛ البته ما بخشی از غلات را خود خریداری و ترانزیت می‌کنیم.

قهرمانی با بیان اینکه ۱۲ پایانه صادراتی از بندرعباس تا تهران راه‌اندازی خواهیم کرد، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم در حوزه محصولات کشاورزی ۲.۵ تا ۳ درصد نیاز روسیه را تأمین کنیم و با شرط فعال‌تر شدن لجستیک، این رقم را افزایش می‌دهیم.

مدیرعامل هلدینگ نور افزود: هدف‌گذاری ما صادرات ماهانه ۱۴ هزار تن محصولات کشاورزی است.

وی با بیان اینکه تا امروز برای تکمیل پروژه‌ها حدود ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه‌ کرده‌ایم، گفت: اگر حمایت دولت بود، ‌این پروژه‌ها زودتر آغاز می‌شد.

مدیرعامل هلدینگ نور با تأکید بر اینکه سازمان بنادر باید به این باور برسد که اپراتورهای نسل سوم و چهارم وارد بنادر شوند، گفت: اپراتورهای نسل سوم و چهارم از تولید تا توزیع فعالیت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد نظارت‌ها، کیفیت،‌ کمیت، امور اسنادی، حمل و بازرسی به صورت ویژه پیگیری شود، گفت: متأسفانه به دلیل کم‌کاری ‌بنادری نظیر بندر امیرآباد ما جریمه سنگین شدیم، چون اعلام شد تعهد تناژ را رعایت نکرده‌ایم، این در حالی است که ما زیرساخت اشتغال و توسعه صادرات از ایران را فراهم می‌کنیم و نیازمند حمایت سازمان بنادر هستیم.

مدیرعامل هلدینگ نور توضیح داد: ما در مزایده اپراتوری بندر امیرآباد بالاترین رقم را ارائه دادیم اما آمار صادرات و واردات در این بندر تغییر کرد و کاهش یافت، صادرات سیمان و جنرال کارگو کم شد و بیش از ۱۷ میلیارد تومان در این حوزه زیان دیدیم، ضمن آنکه سازمان بنادر هم ۱.۸ میلیارد تومان ما را جریمه کرد، در حالی که طبق قانون باید قراردادها هر دو سال یکبار بازنگری شوند، اما سه سال است که در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در نوبت بازنگری قرارداد هستیم و این به خاطر تعلل اداره‌کل بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد است.

انتهای پیام/ب

برچسب ها:

اقتصادی