به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (یکشنبه، 11 آذر ماه) با موضوع توسعه حمل و نقل ریلی فرصتها و چالشها برگزار شد.
سعید محمدزاده، معاون وزیر راه در امور حمل و نقل ریلی با بیان اینکه در ۵ سال اخیر یکی از اقداماتی که به کمک دولت و مجلس انجام دادیم توجه ویژه به حمل و نقل ریلی بود، گفت: در توسعه زیرساخت، برنامهای تدوین شد تا به موجب آن، پروژههای ریلی که پیشرفت زیادی داشتند و از اهمیت بالایی هم برخوردار بودند، به اتمام برسند.
وی ادامه داد: بر همین اساس پروژههای ریلی ۵ مرکز استان کرمانشاه، همدان، ارومیه، رشت و اتصال جدید شهر تبریز در اولویت قرار گرفتند. تبریز دارای خطوط ریلی بود اما خط جدید زمان رسیدن به این شهر را ۵ ساعت کوتاه خواهد کرد.
محمد زاده با بیان اینکه رفع گلوگاههای ظرفیتی مهمترین اقدام سازمان حمل و نقل ریلی بوده است، گفت: ایجاد خط دوم، احداث ایستگاهها در طول مسیرها و دو خطه کردن خطوط موجود از پروژههای در دست احداث است. خط چابهار به زاهدان از پروژههای مهم کشور است. خط دورود- خرم آباد به اندیمشک و پروژه مرز خسروی هم از پروژههای در حال ساخت است. خط میانه به اردبیل هم از پروژههایی است که پس از اتمام ۵ پروژه اولویتدار در اولویت قرار میگیرد. به طور کلی در سالهای اخیر هزار کیلومتر خط دوم به حمل و نقل ریلی کشور اضافه شده است.
قلی الله قلی زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت خطوط ریلی گفت: حمل و نقل ریلی به دلیل ارزانی و کاهش مصرف سوخت مزایای ملی زیادی دارد لذا در اسناد بالادستی و سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری مورد توجه جدی قرار گرفته است، اما متاسفانه به اندازهای که لازم بود به این صنعت توجه نشده است. علاوه بر بودجه تخصیصی دولت، قرار شد یک درصد درآمد حاصل از فروش کل نفت برای توسعه حمل و نقل ریلی در نظر گرفته شود که متاسفانه تاکنون ریالی به آن اختصاص داده نشده است.
این خبر در حال تکمیل است...