‌بازدید کمیسیون عمران مجلس‌ از منطقه یک آزادراه تهران-شمال+فیلم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، صبح امروز اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به منظور بازدید از منطقه یک آزادراه تهران-شمال راهی دره کن در شمال غرب تهران شدند تا از این منطقه آزادراه به عنوان خاص‌ترین پروژه عمرانی کشور بازدید کنند.

در این مراسم مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز اعضای کمیسیون عمران مجلس را همراهی می‌کند.

 

 

در این مراسم نماینده‌های مجلس از عملیات تکمیلی منطقه یک آزادراه، مراحل و نحوه انجام روسازی بتنی و تکمیل تجهیزات تونل این منطقه بازدید کردند.

 

 

به گزارش فارس، آزادراه تهران-شمال در قالب چهار منطقه اصلی اجرا می‌شود.

در ۳۲ کیلومتر مسیر منطقه یک، ۳۲ کیلومتر تونل (۱۶ کیلومتر در مسیر رفت و ۱۶ کیلومتر در مسیر برگشت) و ۳.۱ کیلومتر پل بزرگ درّه‌ای احداث شد و مابقی هم دیوار حائل است.

منطقه دوم آزادراه تهران ـ‌ شمال به طول ۲۲ کیلومتر ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با احتساب تونل البرز پیشرفت فیزیکی آن ۲۳.۴ درصد است و امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ منطقه دوم آزادراه تهران ـ شمال به پایان برسد.

در منطقه یک دومین تونل بزرگ کشور به طول ۴۹۸۰ متر اجرا شد، این منطقه به جاده فعلی چالوس متصل می‌شود‌.

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، منطقه یک آزادراه تهران-شمال از لحاظ فنی و اجرایی تا پایان امسال تکمیل می‌شود، ‌فقط در این ۳۲ کیلومتر مسیر ۱۲۰۰ کیلومتر کابل‌گذاری جهت روشنایی‌ها، جت‌فن‌ها و سیستم هوشمند اجرا می‌شود.

خیرالله خادمی مهرماه امسال‌ درباره منطقه دو آزادراه گفته بود: ‌در تونل غربی البرز ابتدا قرار بود عملیات حفاری با TBM اجرا شود و قراردادها منعقد شد اما با مشکلاتی مواجه شدیم قرار شده است دوستان TBM را از جای دیگر تهیه کنند اگر انجام شد که اجرا آغاز می‌شود در غیر این صورت به صورت سنتی تونل غربی البرز را حفاری می‌کنیم؛ پیش‌بینی می‌کنیم اگر تونل غربی البرز با TBM حفاری شود ۴ ساله به اتمام برسد و اگر به صورت سنتی باشد ۵.۵ ساله تکمیل شود.

بنابراین گزارش‌ ‌قطعه چهارم آزادراه ‌در دولت دهم به پایان رسید و زیر بار ترافیک رفت؛‌ البته برخی نواقص این قطعه در دولت یازدهم تکمیل شد، این منطقه به شدت پتانسیل ریزشی داشت که رفع‌‌ و ریزش‌ها با نصب گالری کنترل شد‌‌.

از سوی دیگر قرار است بالاخره پس از مدت‌ها وعده، ‌قطعه اول پروژه آزادراه تهران-شمال هم در ابتدای سال 98 با همکاری پنج پیمانکار فعال داخلی به پایان برسد و این قطعه‌ زیر بار عبور ترافیک برود.

منطقه یک به طول 32 کیلومتر‌ از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت در تهران شروع می‌شود و با عبور از مناطق کن، سولقان، امام‌زاده عقیل٬ تونل تالون و دره لانیز، به سه راهی شهرستانک می‌رسد؛ این مسیر‌ موجب می‌شود‌ 60 کیلومتر نسبت به مسیر قبلی کاهش فاصله داشته باشیم.

برنامه دولت این است که با افتتاح منطقه یک، فعلاً این مسیر را به جاده موجود کرج-چالوس متصل کند که در این صورت  ترافیک در محور مذکور و در ادامه محور قدیم‌ (کندوان) بسیار افزایش یافته و سیستم ترافیک خودرو‌ها نظیر قیف خواهد شد به نحوی که در ابتدای آزادراه (کیلومتر صفر) خودروها از منطقه کن وارد قطعه یک خواهند شد و پس از پایان قطعه یک، در ادامه وارد جاده قدیم (محور کندوان) می‌شوند که همین اتصال به محور قدیم، موجب بروز ترافیک سنگین در ایام پرتردد و پیک سفر‌ها خواهد شد.

قطعه دوم از شهرستانک تا پل زغال به طول 30 کیلومتر، دارای بزرگترین تونل جاده‌ای کشور به طول 6 کیلومتر است؛ قطعه سوم آزادراه نیز ‌بسیار صعب‌‌العبور و کوهستانی است و اجرای آن هزینه بسیار سنگینی دارد، در قطعه سوم‌ به طول 27 کیلومتر لازم است 10 کیلومتر جاد‌ه در محدوده هزارچم ساخته شود که مشکل‌ترین قسمت پروژه است.

البته شهریورماه سال گذشته بود‌ که وزیر سابق راه و شهرسازی از تعریف قطعه جدیدی (‌پنجم) برای آزادراه تهران-شمال خبر داد، به گفته عباس آخوندی تا پیش از این آزادراه تهران ـ‌ شمال 4 منطقه داشت که‌ منطقه پنجم هم برای این آزادراه تعریف شده است؛ با پایان یافتن آزادراه در منطقه چهارم، ترافیک به درون شهر چالوس منتقل می‌شد، اما با تعریف منطقه 5، ادامه مسیر آزادراه به شبکه بزرگراهی شرق و غرب دریای خزر متصل می‌شود.

همان‌گونه که گفته شد مسیر آزادراه تهران -شمال در قطعه یک از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه 76 متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول چهار هزار 850 متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو‌آب شهرستانک قرار می‌گیرد.

این آزادراه در دره سرهنگ وارد تونل البرز به‌ طول 6 هزار و 300 متر شده و در محدوده پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس - تنکابن متصل می‌شود‌‌.

‌‌در مجموع دو باند رفت و برگشت‌ 145 دهنه تونل‌ به طول تقریبی 88 کیلومتر در این محور وجود خواهد داشت؛ تونل‌های تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی چهار هزار 850 متر و شش هزار و 350 متر (در هر باند) بلندترین تونل‌های این محور هستند.

همچنین تعداد پل‌های بزرگ ‌در باند رفت و برگشت این آزادراه در مجموع 97 دهنه و طول کل آن حدود 13 کیلومتر خواهد بود؛ طول این آزادراه 121 کیلومتر بوده و دارای 2 خط در هر باند و پیش‌بینی سه خط در فرازهای تند است.

حداکثر شیب طولی مسیر 6 درصد، حداقل شعاع قوس‌ها ‌در اغلب قسمت‌های مسیر 450 متر، میانگین سرعت سیر 80 کیلومتر در ساعت و تعداد تونل‌ها ‌در باند رفت و برگشت‌ 145 دستگاه که جمعاً به طول تقریبی 88 کیلومتر است.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی