سند اهداف دوره‌های تحصیلی نگاه تقلیل گرایانه به دانش‌‌آموزان دارد/ عدم توجه به مبانی نظری تحول در نگارش این سند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  در نشست علمی نقد و بررسی پیرامون مسائل آموزش و پرورش با عنوان سند اهداف دوره‌های تحصیلی که در کانون تربیت اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت تعلیم و تربیت برای کشور و جامعه مشخص است و اگر بخواهیم به جامعه مطلوب برسیم، توجه نظام تعلیم تربیت است.

وی ادامه داد: در نظام تعلیم و تربیت، برنامه درسی اهمیت ویژه دارد چون بعد محتوایی را تأمین می‌کند و نماد و نمود برنامه درسی، کتاب درسی است البته همه برنامه درسی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: اگرچه برنامه درسی ملی به طور کامل انجام نشده است اما نویدبخش حرکت خوبی در نظام آموزشی است اما حرکت اول، اهداف است و اینکه چه توانمندی‌هایی را برای فرزندان‌مان در نظر داریم، مهم است؛ باید حساسیت در تراز پژوهشی و شخصیت‌های فرهنگی شکل بگیرد تا محتوا و اجرای برنامه درسی تابع این اهداف باشد.

وی اضافه کرد: از چند بعد می‌توان این اهداف را بررسی کرد اول اینکه بر مبنای دوره‌های تحصیلی و ساحت‌های شش‌گانه تبیین شده است؛ چرا در حال حاضر مبنای اهداف بر اساس ساحت‌های شش‌گانه است و باید بررسی شود چرا بر اساس حوزه‌های یادگیری ۱۱ گانه نیست که تبلور اهداف دوره های تحصیلی است و باید بر این مبنا باشد.

این استاد دانشگاه گفت: علاوه بر آن ۵ هدف کلان برنامه درسی شامل عقلانیت و تفکر، ایمان، رشد علمی و معرفتی و پرداختن به رشد اخلاقی و ارتقای توانمندی های عملی و معرفتی مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: در سند اهداف دوره‌های تحصیلی از سند جامع علمی و سند ۲۰ ساله و سند تحول بنیادین اسم برده شده است اما از سند برنامه درسی ملی اسم برده نشده است؛ ضمن اینکه 
از مبانی نظری تحول اسم برده نشده است چراکه  در آنجا بحث‌های عمیق و جدی مطرح شده است اما در اینجا بسیار محافظه کارانه و حداقلی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: در دوره اول ابتدایی در عرصه اعتقادی اخلاقی، آشنایی با آموزه‌های اخلاقی پیشوایان دینی را می خواهیم.    اما اینکه چقدر در چارچوب رفتاری دانش‌‌آموزان تغییر ایجاد می‌شود، مهم است یا در بحث سیاسی - اجتماعی هیچ اثری از ادبیات انقلاب اسلامی نیست.

وی ادامه داد: در این سند، آن نگاه بلندی که به دنبال دانش‌آموز فکور و دشمن شناس باشند نمی‌بینم و تعبیر این است در اتاق‌های در بسته و با کنار نهادن مبانی نظری تحول نوشتند و نگاه تقلیل گرایانه به دانش‌‌آموزان داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم تصریح کرد: با این اهداف به عقب برمی‌گردیم و پشتوانه عمیق نمی‌بینم و اینکه با چه روشی به این اهداف رسیده‌ایم واقعا سوال است.

وی تصریح کرد: واقعا چون رئیس جمهور این را ابلاغ نکردند به نظرم بهتر است به چند تیم کارشناسی بدهند و بررسی مجدد شود زیرا نقطه عملیاتی شدن تحول بنیادین آموزش و پرورش، همین اهداف است. یعنی سرپل خراب شود و پیوند گفتمانی با مبانی نظریه تحول نیست و برای تمام تلاش‌های ۱۰ ساله، انقطاع گفتمانی را شاهدیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از دوستانی که بدون توجه این سند را تصویب کردند، می‌خواهم تجدیدنظر داشته باشند و کاش در نهصد و پنجاه و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که این سن تصویب شد، تدوین کنندگان برنامه درسی ملی حضور می‌یافتند.

وی اظهار کرد: ۱۰ چرخش اساسی در مبانی نظری تحول شاهدیم اما ایا در سند اهداف دوره‌های تحصیلی شاهدیم.

در این نشست قرار بود مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و حسین احمدی استاد دانشگاه نیز حضور داشته باشند که نبودند.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی