به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عملکرد تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی از محل قراردادهای سپردهگذاری ریالی نشان میدهد، بالغ بر ۳ هزار و ۳۰ میلیارد تومان سپردهگذاری در بانکها صورت گرفته که از این محل به ۴ بخش صنعت و معدن، آب و کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و گردشگری بالغ بر ۳ هزارو ۵۷ میلیارد تومان توزیع شد.
عملکرد تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی از محل قراردادهای سپردهگذاری ریالی
در شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ و در اجرای مفاد حکم ماده (۵۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، مبنی بر پرداخت ۲۰ درصد از منابع ورودی سالانه صندوق به بخشهای خصوصی و تعاونی و بنگاههای اقتصادی متعلق به مؤسسات عمومی غیردولتی به طرحهای دارای توجیه فنی، زیست محیطی و مالی و اهلیت متقاضی به صورت پرداخت و بازپرداخت ریالی در بخشهای آب، کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، منابع طبیعی و محیط زیست، صادرات محصولات کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و صادرات کالاهای صنعتی و معدنی صندوق توسعه ملی مبلغ ۳۰.۳۰۰ میلیارد ریال (از محل منابع برگشتی از محل سپردهگذاریهای سالهای گذشته و بازپرداخت اقساط طرحهای تأمین مالی شده از منابع قراردادهای عاملیت ریالی سال های ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۳) در ۱۵ بانک دولتی و خصوصی سپردهگذاری کرده است.
در توزیع این منابع علاوه بر میزان عملکرد هر بانک، درخواستهای بانکها و مراجع ذیصلاح مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و... نیز مدنظر قرار گرفته شدهاند. در تاریخ ۱۳۹۷/۰۶/۳۱، مانده قابل تخصیص از محل قراردادهای سپردهگذاری ریالی فعال، مبلغ ۶۲.۷۱۷ میلیارد ریال بوده است.
همچنین در ۶ ماهه اول سال جاری و در راستای اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی»، صندوق در مرحله دوم و با اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور، نسبت به سپردهگذاری مبلغ ۱۵.۰۰۰ میلیارد ریال در بانکهای کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید و با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری اقدام کرده است.
بدین ترتیب میزان کل سپردهگذاریهای ریالی انجام شده توسط صندوق در شد ۴۵.۳۰۰ میلیارد ریال است.
پراکندگی مبالغ سپردهگذاری شده و مبالغ تخصیصیافته به متقاضیان از محل این سپردهها توسط بانکها در دوره مورد بررسی، از نظر توزیع بانکی، بخشی، منطقهای، به شرح جداول زیر است.
جدول: قراردادهای سپردهگذاری ریالی منعقده به تفکیک بانک و بخشهای اقتصادی در راستای اجرای ماده (۵۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت
بانک عامل | صنعت و معدن | آب و کشاورزی | صنایع تبدیلی و تکمیلی | گردشگری | مجموع |
اقتصاد نوین | ۱۰۰۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۱۰۰۰ |
ایران زمین | ۴۰۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۴۰۰ |
آینده | ۲۵۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۲۵۰ |
پارسیان | ۳۰۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۳۰۰ |
پستبانک | ۵۰۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۵۰۰ |
تجارت | ۳۰۰۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۳۰۰۰ |
توسعه تعاون | ۲.۴۰۰ | ۴۰۰ | ۱۰۰۰ | ۰ | ۳.۸۰۰ |
خاورمیانه | ۱.۲۵۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۱.۲۵۰ |
رفاه کارگران | ۸۰۰ | ۸۰۰ | ۰ | ۰ | ۱.۶۰۰ |
سپه | ۱۰۰۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۱۰۰۰ |
صادرات ایران | ۱.۷۰۰ | ۰ | ۰ | ۳۰۰ | ۲۰۰۰ |
کارآفرین | ۱۰۰۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۱۰۰۰ |
کشاورزی | ۶۰۰ | ۱۰.۵۰۰ | ۰ | ۰ | ۱۱.۱۰۰ |
گردشگری | ۱۰۰۰ | ۰ | ۰ | ۱۰۰۰ | ۲۰۰۰ |
ملت | ۵۰۰ | ۰ | ۶۰۰ | ۰ | ۱.۱۰۰ |
مجموع | ۱۵.۷۰۰ | ۱۱.۷۰۰ | ۱.۶۰۰ | ۱۳.۰۰ | ۳۰.۳۰۰ |
مجموع مبلغ قراردادهای سپردهگذاری ریالی منعقد شده در اجرای ماده (۵۲) قانون تنظیم (۲)، در شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل (۴۲ هزار میلیارد ریال) حدود ۲۸ درصد کاهش یافته که علت این کاهش را باید در مانده سپردههای قابل تخصیص در بانکها از محل قراردادهای سپردهگذاری گذشته جستجو کرد.
تمام سپردهگذاریهای انجام شده در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۷ از محل منابع بازگشتی قراردادهای سالهای قبل انجام شده است، زیرا آییننامه اجرایی بند (الف) تبصره (۱۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور (اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد) که در مورد نحوه تخصیص منابع ماده (۵۲) قانون الحاق (۲) نیز تکالیفی را برای صندوق تعیین نموده است در جلسه مورخ ۱۳۹۷/۰۴/۲۴ هیأت وزیران تصویب و به این صندوق ابلاغ شده است.
در حال حاضر در انتظار انجام تکالیف محوله (از جمله تدوین فرآیند اجرا، میزان منابع مالی و ...) به سایر عوامل اجرایی مذکور در این آییننامه بوده و هرگونه سپردهگذاری ریالی از محل تسعیر منابع ارزی ورودی در سال ۱۳۹۷ (تبدیل ارز به ریال) پس از تعیین تکلیف چگونگی اجرای این آیین نامه میسر خواهد بود.
جدول: قراردادهای سپردهگذاری ریالی منعقده به تفکیک بخشهای اقتصادی، منطقه و نوع تسهیلات در راستای اجرای ماده (۵۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت
نوع تسهیلات | سرمایه در گردش | طرح | مجموع |
بخش | برخوردار | دانشبنیان | صادراتی | کمتر توسعهیافته | برخوردار | دانشبنیان | کمتر توسعهیافته |
صنعت و معدن | ۷.۲۰۰ | ۳۰۰ | ۱۰۰۰ | ۱.۴۵۰ | ۴.۲۰۰ | ۱۰۰۰ | ۵۵۰ | ۱۵.۷۰۰ |
آب و کشاورزی | ۳۰۰۰ | ۰ | ۲۰۰۰ | ۲۰۰۰ | ۲.۱۰۰ | ۰ | ۲.۶۰۰ | ۱۱.۷۰۰ |
صنایع تبدیلی و تکمیلی | ۱۰۰۰ | ۰ | ۰ | ۳۰۰ | ۰ | ۰ | ۳۰۰ | ۱.۶۰۰ |
گردشگری | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۱.۳۰۰ | ۰ | ۰ | ۱.۳۰۰ |
مجموع | ۱۱.۲۰۰ | ۳۰۰ | ۳۰۰۰ | ۳.۷۵۰ | ۷.۶۰۰ | ۱۰۰۰ | ۳.۴۵۰ | ۳۰.۳۰۰ |
بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه مدیریت فرآیند تسهیلات صندوق توسط انکها، در شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ از محل قراردادهای فعال (تمام قراردادهای منعقد شده در سال ۱۳۹۷ و قراردادهای منعقده قبلی که در طی ۶ ماه اول سال ۱۳۹۷ فعال بودهاند)، مبلغی بالغ بر ۳۰/۶ میلیارد ریال به متقاضیان اختصاص یافته است:
جدول: توزیع مبالغ تخصیص داده شده در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۷ به متقاضیان توسط بانکها از محل قراردادهای سپرده گذاری ریالی از منظر بخش اقتصادی و منطقه اجرای طرح (در راستای اجرای ماده (۵۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت)
نوع تسهیلات | سرمایه در گردش | طرح | مجموع کل |
بانک/ منطقه | برخوردار | صادراتی | کمتر توسعهیافته | جمع | برخوردار | دانشبنیان | کمتر توسعهیافته | جمع |
صنعت و معدن | ۴.۴۲۸ | ۳.۹۵۵ | ۲.۲۸۹ | ۱۰.۶۷۲ | ۱.۱۷۵ | ۰ | ۱.۲۳۶ | ۲.۴۱۲ | ۱۳.۰۸۳ |
آب و کشاورزی | ۲.۱۳۶ | ۱.۳۰۴ | ۴.۰۳۰ | ۷.۴۷۰ | ۹۷۲ | ۱ | ۴.۰۱۰ | ۴.۹۸۲ | ۱۲.۴۵۲ |
صنایع تبدیلی و تکمیلی | ۵۸۱ | ۱۷ | ۸۵۲ | ۱.۴۴۹ | ۸۸۹ | ۰ | ۱.۱۰۹ | ۱.۹۹۸ | ۳.۴۴۸ |
گردشگری | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۱.۴۵۲ | ۰ | ۱۴۰ | ۱.۵۹۲ | ۱.۵۹۲ |
مجموع | ۷.۱۴۵ | ۵.۲۷۵ | ۷.۱۷۲ | ۱۹.۵۹۲ | ۴.۴۸۸ | ۱ | ۶.۴۹۵ | ۱۰.۹۸۴ | ۳۰.۵۷۶ |
جدول: توزیع مبالغ تخصیص داده شده در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۷ به متقاضیان توسط بانکها از محل قراردادهای سپردهگذاری ریالی از منظر بانک سپردهپذیر و بخش اقتصادی (در راستای اجرای ماده (۵۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت
ردیف | بخش اقتصادی | صنعت و معدن | آب و کشاورزی | صنایع تبدیلی و تکمیلی | گردشگری | مجموع |
بانک/ نوع تسهیلات | سرمایه در گردش | طرح | سرمایه در گردش | طرح | سرمایه در گردش | طرح | طرح |
۱ | اقتصاد نوین | ۴۸۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۴۸۰ |
۲ | ایران زمین | ۲۲۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۲۲۰ |
۳ | آینده | ۷۹۵ | ۰ | ۰ | ۰ | ۱۰۰ | ۰ | ۰ | ۸۹۵ |
۴ | پارسیان | ۲۱۰ | ۷۵ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۲۸۵ |
۵ | پست بانک | ۳۱۳ | ۰ | ۰ | ۶۰۶ | ۰ | ۱۷۸ | ۰ | ۱.۰۹۸ |
۶ | تجارت | ۱.۲۹۵ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۱.۲۹۵ |
۷ | توسعه تعاون | ۴۰۹ | ۲۷۷ | ۴۷ | ۰ | ۱۰۹ | ۲۰۷ | ۰ | ۱.۰۵۰ |
۸ | توسعه تعاون | ۴۰۹ | ۲۷۷ | ۴۷ | ۰ | ۱۰۹ | ۲۰۷ | ۰ | ۱.۰۵۰ |
۹ | خاورمیانه | ۳۷۵ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۳۷۵ |
۱۰ | رفاه کارگران | ۳۹۸ | ۳۴۷ | ۲۳۴ | ۲۷ | ۰ | ۰ | ۱۱۲ | ۱.۱۱۷ |
۱۱ | سپه | ۵۹۷ | ۷۰ | ۹۵ | ۰ | ۱۹ | ۰ | ۶۱۸ | ۱.۴۰۰ |
۱۲ | صنعت و معدن | ۱.۹۸۱ | ۱.۵۸۷ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۳.۵۶۸ |
۱۳ | کارآفرین | ۲۵ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۲۵ |
۱۴ | کشاورزی | ۰ | ۰ | ۷.۰۹۳ | ۴.۳۴۹ | ۱.۲۲۲ | ۱.۶۱۳ | ۳۲ | ۱۴.۳۰۹ |
۱۵ | گردشگری | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۸۳۰ | ۸۳۰ |
۱۶ | مشترک ایران و ونزوئلا | ۱۰۵ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۱۰۵ |
۱۷ | ملی ایران | ۲۸۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۰ | ۲۸۰ |
مجموع | ۱۰.۶۷۲ | ۲.۴۱۲ | ۷.۴۷۰ | ۴.۹۸۲ | ۱.۴۴۹ | ۱.۹۹۸ | ۱.۵۹۲ | ۳۰.۵۷۶ |
در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۷ و بر اساس بند (الف) از ماده (۶) آییننامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، که بر اساس آن صندوق توسعه ملی موظف شد به میزان سهم تعیین شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، نسبت به انعقاد قراردادهای سپردهگذاری ریالی با بانکها/صندوقهای مشخص شده در قانون اقدام کند.
با توجه به نامه شماره ۲۳۸۷۵ مورخ ۱۳۹۷/۰۱/۲۶ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، ۴ فقره قرارداد در مجموع به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال در اجرای قانون مذکور و به شرح جدول ذیل منعقد شد:
جدول: توزیع مبالغ قراردادهای سپردهگذاری ریالی منعقده در راستای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی
ردیف | بانک | مبلغ قرارداد |
۱ | بانک کشاورزی | ۷.۵۰۰ |
۲ | پست بانک ایران | ۲.۵۰۰ |
۳ | بانک توسعه تعاون | ۲.۵۰۰ |
۴ | صندوق کارآفرینی امید | ۲.۵۰۰ |
جمع | ۱۵.۰۰۰ |
تسهیلات موضوع این قانون به طرحهای غیردولتی در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی، معادن کوچک، فناوری اطلاعات گردشگری، صنایع دستی، کلیه فعالیتهای مربوط به فرش دستباف و خدمات در مناطق روستایی و عشایری و همچنین برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت اختصاص می یابد.
انتهای پیام/ب