به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، بعد از دوازده سال تحصیل در دوره مدرسه، وارد دانشگاه شدن آرزوی هر دانشآموزی است؛ اینکه عنوان وی از دانشآموز به دانشجو تغییر کند و در فضای دانشگاهی قرار بگیرد.
بسیاری از دانشجویان در حین تحصیل در دوره کارشناسی، تلاش میکنند تا با کسب نمرههای خوب بتوانند از دانشگاههای خارج از کشور خود پذیرش بگیرند و ادامه تحصیلاتشان را در سیستم آموزش عالی دیگر کشورها طی کنند.
استرالیا، یکی از این کشورهایی است که دانشجویان سراسر جهان علاقه زیادی به تحصیل در آن دارند؛ این در حالیست که آنها تنها به نیمه پر لیوان نگاه میکنند و خبر از ضعفهای آموزشی این کشور در زمینه آموزش عالی ندارند.
نظام آموزشی هر کشور به عنوان یکی از مهمترین سیستمهای اداری، نقش تعیینکنندهای در ساختن آینده خود و دانشجویانش دارد و اگر با اهمال مدیریت همراه باشد میتواند تبعات متعددی به جای گذارد که نسلهای بعدی را نیز تحت تأثیر قرار میدهد.
در این گزارش به نقاط ضعف آموزش عالی استرالیا میپردازیم:
* «شغل نیمه وقت» خواسته دانشجویان
گزارش سازمان آموزش عالی استرالیا بیانگر آن است، دانشجویان استرالیایی مایل به داشتن شغل نیمه وقت هستند تا از پس هزینههای خود بربیایند.
*رشته تحصیلی؛ تعیین کننده بازار کار
به گفته دانشجویان استرالیایی، مهمترین نکته برای استخدام شدن در یک موقعیت کاری مناسب، رشته تحصیلی در دانشگاه است.
* کمبود شغل از معضلات مهم
گزارش سازمان آموزش عالی استرالیا نشان داده است، فارغالتحصیلانی که موفق به اشتغال در یک شغل تمام وقت نمیشوند، شغل نیمه وقت را انتخاب میکنند و به این ترتیب ظرفیت برای دانشجویان حین تحصیلی که به کار و درآمد نیاز دارند، تکمیل میشود.
به طور کلی، داشتن حداقل یک شغل نیمه وقت برای تأمین هزینههای تحصیل در این کشور ضروری است.
* درآمد پایین فارغالتحصیلان دانشگاهی در استرالیا
نتایج تازهترین تحقیقات میدانی صورت گرفته در استرالیا حاکی از آن است که فارغالتحصیلان دانشگاهی در مشاغل یکسان کمتر از دیگر گروهها دستمزد دریافت میکنند.
طبق گزارش مکتب گراتن موسسه آموزش عالی استرالیا، فارغالتحصیلان 25 تا 34 ساله استرالیایی درآمد کمتری نسبت به دیگر افراد دارند و این در حالیست که این تفاوت در مشاغل یکسان رخ میدهد.
* دستمزد پایینتر دختران نسبت به پسران
دختران فارغالتحصیل، حداقل 8 درصد دستمزد کمتری نسبت به مردان فارغالتحصیل دریافت میکنند.
براساس بررسیهای صورت گرفته، این تفاوت در همه رشتهها و مشاغل جز رشتههای آموزش و پرورش، پرستاری و پزشکی دیده میشود و هر سال شدت تفاوت پرداختها به میزان قابل توجهی بیشتر میشود.
* پرداخت پایین دستمزد و کاهش میل ورود به دانشگاه
اندرو نورتون، مدیر آموزش عالی مؤسسه گراتن میگوید: روند نامناسب جذب فارغالتحصیلان و پرداخت پایین دستمزد به آنها موجب کاهش تمایل ورود جوانان به دانشگاهها شده است.
* ضعف اجرایی وزارت کار و مشکلات متعدد در آینده
پرداخت حقوق در رشتههای آموزشی، پرستاری و پزشکی چشمگیر است و همین موضوع موجب استقبال دانشجویان از تحصیل در این رشتهها شده است؛ این درحالیست که جامعه به همه مشاغل نیاز دارد و ضعف اجرایی وزارت کار مشکلات متعددی در آینده نزدیک به وجود خواهد آورد.
* مالیات سنگین وامهای دانشجویی
سایت «universityworldnews» نوشته است: مؤسسات آموزش عالی استرالیا در سال جاری تحصیلی وامهای دانشجویی با مالیات سنگین را برای دانشجویان تدارک دیدهاند که با اعتراضات فراوانی همراه شده است.
* پرداخت مالیات؛ شرط پرداخت وام دانشجویی
طبق جدیدترین قوانین فدرال، هر دانشجویی که برای تأمین مخارج تحصیل خود به وام نیاز داشته باشد، تنها با این شرایط میتواند کمک هزینه تحصیل خود را دریافت کند.
وزارت علوم استرالیا در پاسخ به اعتراض دانشجویان، دلیل مالیات سنگین وامهای دانشجویی را فشارهای سیاسی و کمبود بودجه اعلام کرده است.
* نژادپرستی؛ معضل رو به رشد دانشگاهها
نژادپرستی و تبعیض علیه کارکنان مهاجر در دانشگاههای استرالیا با افزایش بیسابقهای مواجه بوده است.
* تبعیض علیه کارکنان غیر بومی حتی در محیط فرهنگی
دست کم سه چهارم استرالیاییهای بومی که در دانشگاههای کشور به عنوان کارمند مشغول هستند، رفتارهای نژادپرستانه نسبت به همکاران غیر بومی خود اعمال میکنند.
وزیر علوم استرالیا با ابراز تأسف از فضای حاکم بر دانشگاههای این کشور اظهار داشت: «رفتارهای نژادپرستانه حتی در یک محیط فرهنگی متوقف نمیشود».
* تبعیض نژادی علیه دانشجویان بینالمللی
کارشناسان تحصیلی دانشگاهها میگویند: «تبعیض و رفتارهای نژادپرستانه نسبت به دانشجویان بینالمللی نیز اعمال میشود که بیشتر از سوی دانشجویان بومی رخ میدهد».
* رشد سه و نیم برابری رفتارهای نژادپرستانه
سایت «universityworldnews» نوشته است: براساس نظرسنجیهای صورت گرفته، از سال 2011 تاکنون، میزان رفتارهای نژادپرستانه در دانشگاههای استرالیا با بیش از سه و نیم برابر رشد رو به رو بوده است.
* یک دانشجو از هر 4 دانشجوی استرالیایی سوءتغذیه دارد
نرخ فقر در میان دانشجویان بومی استرالیا یک نفر به هر 4 دانشجو میرسد؛ از طرفی دیگر، مؤسسات آموزش عالی استرالیا در سال جاری تحصیلی وامهای دانشجویی با مالیات سنگین را برای دانشجویان تدارک دیدهاند که با اعتراضات فراوانی همراه شده است.
آموزش عالی استرالیا اعلام کرده است: حدود یک میلیون نفر از جوانان این کشور دانشجو و در حال تحصیل هستند؛ این در حالی است که شرایط زندگی برای آنها به سختی مهیا شده است. * شرایط سخت زندگی یک میلیون دانشجو
* 30 ساعت کار برای رفع نیازهای اولیه
دادههای به دست آمده از یک پژوهش نشان داد، یک نفر در هر 10 دانشجو، بیش از 30 ساعت در هفته کار میکند تا نیازهای اولیه خود را برطرف سازد.
* خبری از رفاه نیست
مارگارت گاردنر، رئیس دانشگاه استرالیا و معاون دانشکده دانشگاه موناش در ملبورن، میگوید: «این تصور که دانشجویان دانشگاهها از رفاه برخوردارند، کاملا غلط است؛ بسیاری از آنها حتی پولی برای خرید غذا ندارند».
* افسردگی 70 درصد دانشجویان استرالیایی
نتایج به دست آمده از یک بررسی ملی که توسط «Headspace» صورت گرفته، حکایت از آن دارد که بیش از 70 درصد دختران و پسران دانشجو در استرالیا از افسردگی رنج میبرند.
* خودکشی یک سوم دانشجویان را تهدید میکند
بررسیها نشان داده است، دانشجویان در استرالیا تحت تأثیر فشار روحی استرس هستند و بیش از یک سوم آنها در معرض آسیب به خود یا خودکشی هستند.
80 درصد دانشجویان استرالیایی احساس اضطراب میکنند، 60 درصد احساس ناامیدی یا بی ارزش بودن دارند، 55 درصد دچار کمخوابی هستند و 65 درصد آنها به روشهای مختلفی به خود آسیب رساندهاند.
* استرالیا رتبه دوم جهانی مصرف داروی ضد افسردگی
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در گزارشی تحت عنوان «نگاهی به بهداشت جهانی» در سال 2015 اعلام کرد: کشورهای پیشرفته، بیشترین مصرف کننده داروهای ضدافسردگی در جهان هستند؛ استرالیا رتبه دوم جهانی را به خود اختصاص داده است.
* دستورالعملهای جدید برای بهبود سلامت روان دانشجویان
دولت استرالیا به وزارت علوم این کشور هشدار داده است: دستورالعملهای جدیدی را برای بهبود سلامت روان دانشجویان ارائه دهد.
برهمین اساس، دولت این کشور، 660 هزار دلار آمریکا را به بررسی و رسیدگی وضعیت سلامت روان دانشجویان در سال تحصیلی جدید اختصاص داده است.
* پریشانی روانشناختی؛ معضل دانشجویان
هانت، وزیر بهداشت استرالیا در نشست خبری خود اعلام کرد: دانشجویان در چارچوب استانداردهای جدید مورد بررسی قرار میگیرند تا از اختلالات سلامت روان آنها جلوگیری شود.
وزیر بهداشت استرالیا باور دارد، دانشجویان این کشور از «پریشانی روانشناختی» رنج میبرند.
* اختلال روان گریبانگیر یک چهارم دانشجویان کارشناسی
سایت «timeshighereducation» نوشته است: براساس آخرین بررسی صورت گرفته در سال 2017، حداقل یک چهارم دانشجویان تا 24 سال استرالیایی دچار اختلالات سلامت روان و افسردگی هستند.
* استرس مالی و فشار تحصیلی از دلایل اختلال سلامت روان دانشجویان
نتایج پژوهشها حاکی از آن است، عواملی همچون خواب ناکافی، رژیم غذایی ضعیف، سوء مصرف مواد مخدر و الکل، استرس مالی، فشارهای عملکرد تحصیلی، مشکلات زندگی دور از خانواده، عدم اشتغال و عدم برقراری تعادل میان روزهای کلاس و کار نیمه وقت موجب ایجاد اختلالات سلامت روان در دانشجویان استرالیایی شده است.
* افزایش آمار مردان صاحب «مناصب دانشگاهی» در استرالیا
نتایج یک بررسی جدید نشان میدهد، بیعدالتی جنسیتی روز به روز در دانشگاههای استرالیا بیشتر میشود؛ براساس دادههای موجود، تنها 27 درصد از اساتید دانشگاههای استرالیا را زنان تشکیل میدهند؛ همچنین تنها 32 درصد از زنان صاحب سمتهای دانشگاهی نظیر مدیر و معاون هستند.
* ممنوعیت حرف زدن علیه دولت در «تریبون آزاد دانشجویی»
سایت «timeshighereducation» نوشته است: دولت استرالیا تصمیم دارد برای سخنرانیهای آزاد، قوانینی را تبیین کند تا علاوه بر ادامهدار شدن این جلسات، قانون نیز بر فضای آنها حاکم باشد؛ در غیر این صورت احتمال حذف آن میرود.
«Dan Tehan»، وزیر آموزش عالی میگوید: «تمام تریبونهای آزاد دانشجویی باید محافظت شوند، حتی آنهایی که گفته میشود، چالش برانگیز نیستند؛ ضمن اینکه بهترین آموزش دانشگاهی بخشی است که دانشجویان به آنچه که آموختهاند، اندیشه کنند».
* لغو 11 پروژه تحقیقاتی دانشگاهها
سایت «universityworldnews» نوشته است: وزیر آموزش عالی استرالیا در روند 11 پروژه تحقیقاتی دخالت کرده و با اعمال زور این پروژهها را کنسل کرده است.
* 8.8 میلیون دلار هزینه پروژههای کنسل شده
وزارت علوم و تحقیقات استرالیا طی یک بیانیه اعلام کرده است: تمام 11 پروژه تحقیقاتی در زمینه علوم انسانی بودند و برای آنها بیش از 8.8 میلیون دلار هزینه شده بود.
* استرالیا جایگاه جهانی دوم برای دانشجویان
«topuniversities» نوشته است: براساس یک بررسی صورت گرفته در کالج لندن، استرالیا به دومین کشور منتخب برای ادامه تحصیلات آموزش عالی تبدیل شده است.
* دانشگاه استرالیای غربی؛ رکورددار رضایتمندی دانشجویان
سایت «news.uwa.edu.au» نوشته است: نتایج یک بررسی جدید نشان میدهد، دانشجویان استرالیایی بیش از هر دانشگاه دیگری از دانشگاه استرالیای غربی رضایت دارند.
* دانشگاه استرالیای غربی دارای بالاترین امتیاز در 4 شاخص اصلی
براساس دادههای موجود، دانشجویان در 4 شاخص اصلی رضایت از آموزش، رضایت از حمایت دانشگاه، رضایت از ورود به این دانشگاه و رضایت از زندگی در خوابگاههای اختصاصی به دانشگاه استرالیای غربی بیشترین نمره را دادند.
* رتبه 7 سهم دانشگاه استرالیای غربی
دانشگاه استرالیای غربی رتبه 7 را در میان دانشگاههای استرالیا به خود اختصاص داده است و علاوه بر این، رتبه 102 جهانی را نیز براساس رده بندی «QS» در سال 2017-2016 از آن خود کرده است.
* 34 میلیارد دلار؛ درآمد استرالیا از دانشجویان بینالمللی
براساس اعلام وزارت علوم و تحقیقات استرالیا، درآمد تحصیلی این کشور از پذیرش دانشجویان بینالمللی به بیش از 34 میلیارد دلار آمریکا در سال 2017 رسیده است.
* جذب دانشجویان بینالمللی و حفظ دانشجویان داخلی
دادهها منتشر شده حاکی از آن است، درآمد کشور استرالیا توسط صنعت آموزش عالی با بیش از یک ششم رشد مواجه بوده است؛ این در حالیست که دانشجویان این کشور تمایلی به تحصیل در دیگر کشورها ندارند.
انتهای پیام/