پرچم ایران برفراز قله «علم ساخت بازی‌های رایانه‌ای» خاورمیانه

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، دفتر خاطرات و وصیت‌های شهدای هشت سال دفاع مقدس را که ورق می‌زنیم به نکات مشترک بسیاری می‌رسیم، فقط کمی دقت لازم است تا متوجه شویم یکی از طلایی‌ترین اشتراکات این جان بر کفان واژه « ما می‌توانیم» بوده است.

می‌توان از جوانانی که با دست خالی و پای پیاده  آموزگار درس ایستادگی، استقامت، گذشت، خودسازی، ایثار، مقاومت، ولایت پذیری، عزت، استقلال و آزادی شدند،  درس‌های « توانستن» آموخت؛ همان کاری که جوانان کشورمان در چند نسل بعد در حال تحقق آن هستند.

دشمن عزم کرده بود که نگذارد ایران روی آرامش را ببیند اما جوانان کشورمان «ما می‌توانیم» را به خوبی نشان دادند و نگذاشتند حتی یک نفر از هموطنان با ناآرامی مواجه باشد؛ حالا پس از گذشت چند دهه نسل دیگری از جوانان کشورمان در جبهه دیگری مشغول به فعالیت هستند.

دشمن عزم کرده بود که نگذارد ایران روی قله‌های علمی را ببیند چرا که خوب می‌دانست امروز جنگ در جبهه‌های علمی است و دست‌یابی به علم یعنی پیروزی.

آن‌ها می‌خواستند انحصار علم را در اختیار خودشان داشته‌ باشند، اما جوانان کشورمان در این نسل و در این جبهه نیز خوش درخشیدند و نشان دادند که اجازه نمی‌دهند انحصار علم در اختیار چند کشور باقی بماند.

قصد داریم در گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی این اقتدار علمی جوانان کشورمان در جهان را به اطلاع مخاطبان خبرگزاری فارس برسانیم، اما امروز در نخستین برگ از «روایت فتح جبهه‌های علم با اراده ایرانی» با کاوه نجفی و محمدرضا حسن‌زاده دو جوان ایرانی موفق درباره پیشرفت ایران در حوزه ساخت بازی‌های رایانه‌ای به گفت‌وگو نشستیم.

این دو جوان موفق، دستاوردهایشان را در دومین دوره مسابقات ربوکاپ آسیااقیانوسیه ارائه داده‌اند، وقتی از موفقیت بازی‌سازی ایران در خاورمیانه و دنیا صحبت می‌کردند برق امید در چشمان‌شان به وضوح دیده می‌شد، این دو جوان موفق کشورمان از شروع با دست خالی و موفقیت در میان کشورهای خاورمیانه صحبت کردند.

آنچه در گفت‌وگوی ما با این دو محقق کشورمان می‌خوانید:

* سه سال بدون درآمد تلاش کردیم تا به درآمدزایی رسیدیم

* امروز صنعت بازی‌سازی از سینما پیشی گرفته است

* برخی بازی‌های رایانه‌ای از بروز آلزایمر جلوگیری می‌کند

* بازی‌سازان ایرانی بهترین‌های خاورمیانه هستند

* بازی ایرانی نامزد جایزه برتر جشنواره سانفرانسیسکو شد

* فعلا ۷ درصد از درآمد بازی‌های رایانه‌ای به ایران اختصاص دارد

* از میان ۵۰ بازی برتر خاورمیانه ۱۶ بازی ایرانی است

* از مسؤولان چیزی جز آرامش نمی‌خواهیم

* برای صادرات بازی‌های ایرانی برنامه‌ریزی کرده‌ایم

* مسؤولان ما را باور کنند

* تلاش بدون دستمزدی که به درآمد رسید

فارس: از تیم سازنده بازی‌های رایانه‌ای بگویید.

نجفی: من تقریبا سه سال است در این حرفه مشغول به کار هستم.

در حوزه بازی‌سازی دو تیم در دانشگاه آزاد قزوین کار می‌کنیم، تیم ما تیم کاسپین است که در کنار تیم اردیبهشت سه سال است در کنار هم کار می‌کنیم، یک سری محصولاتی داریم که بیشتر آنها موفق بودند و در کافه‌بازار ارائه شدند.

استقبال از بازی‌های هر دو تیم به مثبت ۱۰۰ هزار رسیده است و پس از سه سال به درآمدزایی رسیدیم و در حال حاضر درآمد تیم کسب می‌شود، البته سه سال بدون پول تلاش کردیم و حالا به نقطه‌ای رسیدیم که موفق شدیم.

حسن‌زاده: من نماینده تیم اردیبهشت به عنوان یک تیم طراحی بازی هستم که از آبان ۹۳ در دانشگاه آزاد واحد قزوین با همکاری و حمایت مرتضی موسی‌خانی رئیس این واحد شروع به کار کردیم و تاکنون سه محصول منتشر کردیم.

ما حدود ده نفر هستیم که پنج نفر تمام وقت کار می‌کنیم و پنج نفر دیگر به صورت پاره‌وقت با ما همکاری می‌کنند.

فارس: درباره کار بازی‌سازی بیشتر توضیح دهید.

نجفی: تیم بازی‌سازی به این صورت است که شامل چند حرفه در کنار هم می‌شود، برنامه‌نویس می‌خواهد، طراح بازی، هنرمند دو بعدی و سه بعدی و مهندسان نرم‌افزار نیاز دارد و به همین دلیل انسجام تیمی زیادی در این کار نیاز است، همچنین باید بتوانیم با بازار و مردم رابطه خوبی برگزار کنیم که بازار و فروشگاه‌هایی مانند کافه‌بازار بازی‌های ما را بشناسند.

بازی‌سازی در حال حاضر در دنیا به عنوان صنعت روز مطرح می‌شود و از نظر درآمدزایی و سینمایی دنیا پیشی گرفته است به طوری که درآمد بازی‌سازی بالاتر از سینمای هالیوود است و براساس پیش‌بینی گوگل، درآمد بازی‌سازی یک و نیم برابر بیشتر هم می‌شود.

* بازی‌های رایانه‌ای مانع بروز آلزایمر

فارس: بازی‌های رایانه‌ای فایده‌ای هم برای مردم دارد؟

نجفی: بازی‌های ما رنج سنی خاصی ندارد، از کسی که خواندن و نوشتن بداند تا بالای ۶۰ سال می‌تواند این بازی را انجام دهند، این بازی‌ها سبب می‌شود آندورفین در مغز تولید شده و از بروز آلزایمر در افراد جلوگیری می‌کند. 

فارس: شما در چه شرایط کاری هستید؟ 

نجفی: ما بر روی بازی‌هایی در دسته کلمات و حروف کار کردیم، در ایران دسته‌های تفننی،‌ خانواده و ورزشی بسیار محبوب بوده که در دو سال گذشته، بازی‌های با کلمات نیز در ایران و حتی در جهان معروف و محبوب شده است.

ما بازی کلم‌چین را ساخته‌ایم و در تیم اردیبهشت بازی کلماتیک را ساختند.

هر دو تیم به استقبال مثبت ۱۰۰ هزار و نزدیک ۲۰۰ هزار رسیدیم و بازی‌های ما در حال رشد است.

حسن‌زاده:  آخرین کار ما  بازی کلماتیک بوده که برای ثبت کلمات به کار می‌رود و جایزه بین‌المللی جشنواره بازی‌های موبایل خاورمیانه را کسب کردیم. 


* بهترین بازی‌سازان خاورمیانه را داریم

فارس: یعنی بازی‌های ایرانی به سطحی رسیده‌اند که در خاورمیانه عنوان برتر را کسب می‌کنند؟

حسن‌زاده: بله بازی ما یک بازی ماشین آنلاین است که سبک جدیدی دارد و جایزه بهترین بازی جشنواره خاورمیانه را برد. 

 این جشنواره یک سال پیش برگزار شد که به خاطر مشکلات مالی مجبور شدیم ساخت بازی را به تعویق بیندازیم و یک بازی دیگر که سریع‌تر به درآمد می‌رسد را بسازیم که حالا با درآمدی که از این بازی داشتیم، پیش‌بینی می‌کنیم تا عید نوروز بازی دیگری را هم بسازیم.

ما حتی در جشنواره جهانی سانفرانسیسکو نیز نامزد بهترین بازی موبایل شدیم. در خاورمیانه سال گذشته از ۵۰ بازی که نامزد شده بود، ۱۶ بازی ایرانی بود و امسال چند بازی ایرانی جایزه‌ها را کسب کردند و اگر ترکیه را که تیمی آسیایی-اروپایی محسوب می‌شود کنار بگذاریم، ما از تمام کشورهای خاورمیانه بهتر هستیم. 

حتی به جایی رسیدیم که به صادرات هم فکر می‌کنیم، ما برای صادرات نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم، بازی کلماتیک را برای زبان عربی در حال ساخت هستیم و  امیدواریم تا پایان سال ۹۷ بتوانیم نسخه عربی این بازی را به کشورهای عربی صادر کنیم. 

* از صفر شروع کردیم و به درآمدزایی رسیدیم

فارس: ما ساخت بازی‌های رایانه‌ای را از کجا آغاز کردیم و حالا کجای کار هستیم؟

نجفی: ما در این حوزه صفر بوده‌ایم، از سال ۹۰ شروع به کار شده و قبل از آن یکی دو کار ناموفق با بودجه دولتی شروع شد، اما حالا دانشجویان کشورمان در این زمینه تلاش می‌کنند و به سمت بازی‌سازی آمده‌اند.

در سه سال اخیر بازی‌سازی به درآمدهای بالایی می‌رسد، البته سهم بازار بازی‌سازهای ایرانی در بازار ایران هنوز ۷ درصد است و تلاش می‌کنیم تا این  میزان بیشتر شود اما این ۷ درصد موفقیت بزرگی است، ولی ۲۵۰ میلیارد تومان درآمد کافه بازار در سال ۹۶ بوده که ما فقط ۷ درصد از این درآمد را داشته‌ایم اما با تلاشی که از دانشجویان می‌بینیم، ما بهتر از این هم می‌شویم و دانشجویان در حال تلاش هستند تا برنامه‌های بهتری بسازند. 

ما هنوز با خارجی‌ها فاصله داریم ولی به دلیل اینکه آنها فرهنگ ما را نمی‌شناسند ما می‌توانیم با استفاده از فرهنگ کشورمان بازی‌های محبوب را ارائه دهیم و موفق باشیم.

حسن‌زاده: جشنواره‌ بازی‌های موبایل خاورمیانه سه دوره برگزار شده که در دوره اول هیچ بازی ایرانی شرکت نکرده بود، ولی در دوره سوم ۱۶ بازی ایرانی شرکت کرد.  

می‌توان گفت پیشرفت ما در بازی‌ها در چند سال گذشته بسیار سریع‌تر بوده است، زیرا تیم‌های بیشتری به این سمت آمده‌اند، بازی ساختن واقعا کار سختی است که نیاز به سرمایه فراوانی دارد اما با وجود سرمایه‌گذاری کم، تیم‌های ایرانی در حال تلاش هستند که در زمینه این علم نیز به پیشرفت برسیم.

* در صورت حمایت به موفقیت‌های بزرگ‌تری هم می‌رسیم

فارس: در این مسیر چه مشکلاتی داشته‌اید؟

نجفی: عمده مشکل بچه‌ها بازاریابی و پیش بردن بازار بوده است که خودشان بر اثر تجربه توانسته‌اند به موفقیت برسند.

عمرمان رفته است تا توانستیم این تجربه را به دست بیاوریم، ولی می‌‌شد تیم‌هایی هم وجود داشته باشد که این آموزش‌ها را به ما ارائه دهند. 

در ایران روی بازی‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و فکر می‌کنند وقتی روی یک بازی سرمایه‌گذاری می‌کنند باید همان ابتدا جواب دهد، در صورتی در کشورهای دیگر بر روی ۱۵ بازی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا ۲ بازی نتیجه دهد. 

حسن‌زاده: متأسفانه سرمایه‌گذاری در ایران در این حوزه واقعا ضعیف است، البته این موضوع نیز رو به بهبود می‌رود.

اگر سرمایه‌گذاری روی بازی‌ها صورت بگیرد اتفاقات خیلی خوبی رخ می‌دهد. 

فارس: برای بازی‌سازی چارچوب و قانون خاصی هم درنظر گرفته شده است؟

نجفی: ما به صورت مستند قانون و چارچوب خاصی در بازی‌سازی نداریم ولی خود بازی‌سازها سعی می‌کنند براساس قانون کشورمان بازی‌ها را ارائه دهند و از عرف و قانون کشور ما خارج نشوند. ما درباره پوشش و عکس‌های بازی‌ها قانون کشورمان را رعایت می‌کنیم، چرا که مردم هم بازی را با پوشش‌های مناسب می‌پسندند. بازی‌های موفق ایرانی قانون کشور را رعایت کرده‌اند. 

فارس: در زمینه ساخت بازی‌هایی که به فرهنگ‌سازی منجر شود هم کار کرده‌اید؟

نجفی: بازی‌سازی یک صنعت است و نخستین هدف آن تفریح مردم است، شاید اهدافی مانند فرهنگ‌سازی و آموزش نیز در قالب بازی‌سازی قرار بگیرد، اما فرد بازی‌ساز که هنوز درآمدزایی نکرده است نمی‌تواند بازی‌ای بسازد که در آن به فرهنگ‌سازی هم توجه شود، بازی‌ساز خوب می‌تواند بازی خوبی بسازد که برای سرگرمی مردم مفید باشد. 

* از مسؤولان فقط آرامش می‌خواهیم

فارس: خواسته شما از مسؤولان چیست؟

نجفی: دانشگاه آزاد واحد قزوین بسیار از ما حمایت کرده و تیم‌ها را به هم ارتباط می‌دهد، بنابراین ما می‌توانیم در یک محیط آرام با یکدیگر ارتباط داشته باشیم و از تجربیات هم استفاده کنیم. 

ما از مسئولان می‌خواهیم که به ما آرامش دهند، ما فقط به آرامش نیاز داریم و آرامش ما اینگونه ایجاد می‌شود که ما را باور کنند. باید بچه‌ها را باور کنند و نگویند که تیم باید همان سال اول موفق شود.

باید بچه‌ها را باور کنیم و به آنها زمان دهیم، باید صبور باشیم، یک تیم بازی‌سازی حداقل به چند سال زمان نیاز دارد تا موفق شود.

یک گروه اقدام به ثبت و ارزیابی عوامل موفقیت تیم‌های بازی‌سازی کرد و به این نتیجه رسید که هیچ گزینه‌ای جز ماندگاری نمی‌تواند در موفقیت این تیم‌ها اثرگذار باشد، یعنی تیم‌هایی که بیش از پنج سال دوام آورده‌اند موفق بوده‌اند، تلاش در کنار دوام و آرامش می‌تواند سبب موفقیت شود. 

انتهای پیام/