هزینه بالای آموزش و خروج محققان از پروژه‌های علمی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از «timeshighereducation»، نتایج یک بررسی منتشر شده از سوی وزارت علوم و تحقیقات آمریکا بیانگر آن است، نیمی از دانشمندان این کشور ظرف 5 سال از دوره تحصیل علمی و حرفه‌ای خارج می‌شوند.

این مطالعه بر رشته‌های نجوم، محیط زیست و رباتیک صورت گرفته و نشان می‌دهد، دوره‌های حرفه‌ای عملی به شدت کوتاه شده است.

این رقم به شدت با نرخ خروج دانشمندان در دهه 1960 تفاوت دارد؛ زمانی ‌که نیمی از همه افرادی که در یک زمان واحد وارد آموزش عالی می‌شدند، 35 سال دوره تحقیقاتی و حرفه‌ایشان به طول می‌انجامید. 

این مطالعه براساس بررسی پرونده‌های بیش از 100 هزار نویسنده و محقق علمی که شغل آنها در فواصل سال‌های 1960 و 2010 مورد مقایسه قرار گرفته، در مجله «آکادمی ملی علوم» منتشر شده است.

«Milojevic»، نویسنده اصلی این مطالعه، استادیار علوم رایانه، محاسبات و مهندسی در دانشگاه ایندیانا بلومینگتون می‌گوید: «درست است که این پژوهش بر روی تعداد محدودی از رشته‌ها انجام شده ولی استراتژی خروج از محیط علمی به دلیل هزینه بالای پژوهش در تمام رشته‌ها صدق می‌کند».

محقق این پژوهش تأکید می‌کند، دانشگاه‌ها بر تعداد کمتری از محققان سرمایه گذاری کنند و از این طریق با تأمین مالی پروژه‌های آنها به ایجاد دانش پایدار کمک کنند.

انتهای پیام/