علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در واکنش به سؤال مخاطبان این خبرگزاری در سامانه «فارس من» درباره «اختصاص یک ساعت در هفته به کتابخوانی» اظهار کرد: بر اساس پیگیری و دستور وزیر آموزش و پرورش، ۲ ساعت از برنامه درسی ملی در قالب برنامه ویژه مدرسه آزاد شده است اما اینکه مدارس، این فضای دو ساعت را چگونه پُر کنند، در سیاستهای آموزش و پرورش اعلام شده است که این دو ساعت صرفاً به فعالیتهای تربیتی، اردویی، فرهنگی و هنری و مطالعه اختصاص دارد و عنوان شده است که به مسائل آموزشی پرداخته نشود؛ البته این بستگی به نظر شورای مدرسه دارد و شورای مدرسه میتواند بنا بر نیاز هر کلاس، این دو ساعت را به مطالعه، فعالیتهای گروهی، نمایشنامه و فعالیتهایی که مرتبط با ساحتهای تعلیم و تربیت است، اختصاص دهد.
وی ادامه داد: اما اگر کتابخوانی و مطالعه از منظر فعالیتهای فوق برنامه دیده شود، باید بگویم یکی از مهمترین مأموریتهای این معاونت را به توسعه و تجهیز کتابخانهها و ارتقای سرانه کتاب و مطالعه در آموزش و پرورش قرار دادیم لذا برای تحقق این موضوع چندین برنامه را دنبال میکنیم.
کاظمی با بیان اینکه یکی از برنامهها، جشنواره دانایی و توانایی است که امسال برای دومین سال با مشارکت ۵۰۰ هزار دانشآموز در کف مدرسه و حدود ۳۰۰ نخبه حوزه کتابخوانی در تهران با حضور مسؤولان برگزار شد، تصریح کرد: در مرحله مدرسه «یک کتاب»، در مرحله منطقه «۲ کتاب»، در مرحله استان «۳ کتاب» و در مرحله کشوری «۴ کتاب» را دانشآموزان مورد مطالعه قرار دادند که البته این مطالعه در مرحله کشوری به صورت پژوهشی و کارگاهی ارائه می شد؛ برنامهریزی کردیم که این حرکت را رشد دهیم و سال آینده حداقل یک میلیون نفر در آن شرکت کنند.
وی اضافه کرد: در دوره آموزش ابتدایی، پیکهای نوروزی حذف شدند و به جای آن، مطالعه کتاب، داستان و قصهگویی باب شد؛ علاوه بر این موضوع، ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب را در ۵۰ هزار مدرسه طرحریزی کردیم ضمن اینکه در نمایشگاه بینالمللی کتاب، تمهیداتی را مهیا کردیم که دانشآموزان بتوانند استفاده کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از توسعه و تجهیز کتابخانههای مدارس خبر داد و گفت: در حال حاضر سرانه کتاب به ازای هر دانشآموز ۹.۵ کتاب است و در سال ۱۳۹۱ این رقم، حدود ۶ کتاب بود که بیش از ۵ میلیون کتاب به کتابخانه مدارس اضافه شد.
وی به مشکلاتی که کتابخانه مدارس با آن مواجه هستند، اشاره کرد و گفت: کمبود کتاب داریم و کتابهای ما قدیمی است که نیاز به وجین کردن دارد؛ ضمن اینکه کتابهای ما بیشتر آموزشی است ولی باید منطبق بر تعلیم و تربیت تمام ساحتی باشد که برای حل این مشکلات برنامههایی داریم.
کاظمی اضافه کرد: امروزه مدارس ما اردوهای مطالعاتی برگزار میکنند که تمرکز آن بیشتر بر ساحت علمی و دغدغههای کنکوری دانشآموزان است که البته این هم خودش آسیب است ولی ظرفیتهایی است که در فضای آموزش و پرورش ایجاد شده است؛ معتقدم خانوادهها کمک کنند و فرصتهای مطالعاتی فراهم کنند یعنی با خرید کتاب و حضور در نمایشگاههای کتاب، دانشآموزان را به مطالعه کتاب تشویق کنند.
انتهای پیام/