به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشست خبری در حاشیه مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برتر آموزش و پرورش که سالن همایش خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: ما برنامههای متعددی را برای این هفته طراحی کردیم که دو برنامه تجلیل از دانشآموزان پژوهنده و معلمان پژوهنده اجرا شد.
وی ادامه داد: ما به عنوان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، کارهایمان به دو بخش تقسیم میشود که در بخش اول، کارهای پژوهشی انجام داده، مقاله پژوهشی نوشته و نشست و کارگاه پژوهشی برگزار میکنیم و از طرف دیگر به عنوان بازوی پژوهشی آموزش و پرورش هستیم.
کریمی با بیان اینکه ساختاری از سال ۶۸ با عنوان شورای تحقیقات در آموزش و پرورش ایجاد شد که این شورا بعدها پژوهشگاه تعلیم و تربیت را پیشنهاد داد، افزود: در ستاد هفته پژوهش آموزش و پرورش، ۱۱ فعالیت عمده را طراحی کردیم که گل سرسبد آن معلم پژوهنده است؛ فعالیت اقدام پژوهی امسال بیست و یکمین دوره آن است.
وی اضافه کرد: ۳۵۰ هزار گزارش اقدام پژوهی توسط معلمان انجام شده است یعنی پژوهش به سر کلاس درس میرود که اقدام پژوهی از سال ۱۳۷۵ آغاز شد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: امسال ۵۳ هزار معلم پژوهنده داشتیم که ۱۳۴ اثر به تهران آمد که بهترینها توسط وزیر آموزش و پرورش تجلیل شدند.
وی گفت: دومین فعالیت، انتخاب پژوهشگران برگزیده بر اساس ملاک وزارت علوم است و ما گسترش فرهنگ پژوهش، تفکر و پرسشگری را به طور جدی دنبال میکنیم.
کریمی در خصوص خرید و فروش پایاننامهها، اظهار کرد: اینکه پایاننامههای دانشگاهی خرید و فروش میشود حرکت شنیع و پلیدی است و باید برخورد شود.
وی در خصوص حمایت پایاننامههای مرتبط در آموزش و پرورش افزود: ما از پایاننامههای قوی که مشکلات آموزش و پرورش را حل میکند، حمایت میکنیم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در خصوص گلایه وزیر پژوهشگاه گفت: اینکه چرا باید آموزش و پرورش، پژوهشگاه داشته باشد هدف این بود که زمینه نشست و برخاست پژوهشگران و صاحبنظران با آموزش و پرورش وجود داشته باشد.
وی افزود: اگر مدرسه را رها کنیم هیچ موضوعی برای کار کردن نداریم و یکی از برنامههایمان این است که حتما به مدارس برویم و ارتباطمان با مدارس بیشتر شود و همینطور حلقه واسط بین آموزش و پرورش و مراکز پژوهشی باشیم.
کریمی در پاسخ به ترویج روحیه پرسشگری در مدارس با توجه به گسترش اینترنت و فضای مجازی و کپی تحقیقات مدارس، گفت: ما نمیتوانیم برای معلمان تعیین تکلیف کنیم که متن پروژهای ندهند ولی باید به سمت فضایی برویم که دانشآموزان تولید مطلب کنند تا قوه نوشتن در دانشآموزان تقویت شود.
وی در پاسخ به این پرسش که چقدر فعالیتهای آموزش و پرورش پیوست پژوهشی دارد، گفت: در چارچوب زیرنظام پژوهش، تمام فعالیتهای آموزش و پرورش باید پیوست پژوهشی داشته باشد و به این سمت حرکت کنیم البته گاهی اوقات رعایت نمیشود چون گاهی پژوهش در این زمینه نیست و فرصت برای پژوهش نیست و از روش نظر نخبگانی استفاده میشود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره وجود پژوهش برای حذف آزمون سمپاد، اظهار کرد: اینکه مدارس خاص داشته باشیم، تصمیم سیاستی است اما سیاست دنیا تلفیق است؛ جدا کردن دانشآموزان برای آموزش با اصل پرورش خلاق سازگار نیست.
وی درباره وجود پژوهش در زمینه مشکلات کتب کمک درسی در مدارس، افزود: شاهد رشد کتاب کمک درسی هستیم که متن کتاب را به نوعی دیگر بازنویسی کرده، سوال درمیآوردند که بیشتر تستی است و مانع خلاقیت و تفکر دانشآموزان میشود؛ کتابهای کمک درسی همان حلالمسائل است که دانشآموزان به جای فکر کردن، راه جلویشان قرار میگیرد.
ادامه دارد...