لزوم تشکیل ستاد مستقل ایمنی حمل و نقل در کشور / افزایش قیمت سوخت مشکل حمل و نقل را رفع نمی‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شهرام آدم‌نژاد بعدازظهر امروز در حاشیه سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و صنایع وابسته در نشست خبری اظهار داشت: ایران کشور وسیعی است و نیازمند ساختار نظام‌مند جابه‌جایی انسان و کالا است.

وی با بیان اینکه نظام‌مند کردن ساختار موبیلیتی کشور ضروری است، اضافه کرد: در مجموعه حمل و نقل جاده‌ای برخی صاحبان کالا، شرکت‌های حمل و نقل و راننده‌ها به سطح مورد نظر نرسیده‌اند.

وی با بیان اینکه اساس کار ما در حاکمیت نگاه به حوزه چابکی و پاسخگویی است، افزود: باید رابطه مستمر و پویا با تشکل‌های صنفی برگزار کنیم، هیچ صنعتی در ایران همه تعدد تشکل صنفی ندارد و هوشمندسازی حمل و نقل باید به صورت اساسی دنبال شود.

آدم‌نژاد افزود: جوهای زیادی در حوزه بهره‌وری داریم که ضریب اشغال صندلی و ضریب اشغال بار باید در ریل افزایش یابد و این منوط به هوشمندسازی شبکه است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این عرصه استارتاپ‌ها می‌توانند کمک بسزایی به ما داشته باشند، اضافه کرد: در بحث ترانزیت زمانی در کشور کمیته ترانزیت قوی داشتیم، ترانزیت فعالیتی مولتی‌مدال است و ما به ترانزیت بابت رفع موانع به صورت جدی توجه داریم.

وی گفت:‌اتصالات ریلی به کشورهای همسایه به صورت جدی دنبال می‌شود، ترانزیت از اولویت‌دارترین کارهای حمل و نقلی ما است.

آدم‌نژاد افزود: سرزمین ما باید امن و ارزان برای عبور کالای ترانزیتی باشد، باید پیمان‌های منطقه‌ای داشته باشیم و با کشورهای دوست و همسایه این پیمان‌ها به امضاء رسانیم.

وی افزود: طرح جامع حمل و نقل که سه فاز دارد با هماهنگی مجموعه‌ها در حال اجراست که فاز مدل‌سازی حمل و نقل پایان امسال منتشر می‌شود و برنامه اجرایی توسعه زیربناها را در نیمه ابتدایی سال 98 خواهیم داشت.

وی افزود: بخشی از این کار اولویت‌بندی توسعه زیرساخت‌ها در قالب یک شبکه است.

آدم‌نژاد بیان کرد: در شبکه‌ای کردن حمل و نقل مشکلات ساختاری داریم که امیدواریم روزی حضور شرکت‌های بزرگ‌مقیاس را در حمل و نقل پذیرا باشیم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نگاه شرکت‌های بزرگ‌ مقیاس مناسب نیست افزود: در کشور ما باید زیرساخت‌های IT و هوشمندسازی اجرا شود.

وی درباره آزادسازی نرخ سوخت توضیح داد: قطعا تا زمانی که قیمت سوخت واقعی نباشد، مطلوبیت برای قاچاق وجود دارد و باید از کارت سوخت استفاده کنیم.

وی درباره سهمیه سوخت ناوگان گفت: در حال حاضر معیار کمی بین مصرف سوخت و سهمیه در ناوگان وجود دارد می‌توان قیمت سوخت را واقعی کرد اما اگر توقع داشته باشیم سوخت را با نرخ واقعی عرضه کنیم تا مشکلات حمل و نقل رفع شود قطعاً اینگونه نیست. همانگونه که در هدفمندی یارانه‌ها نرخ‌ها  چندین برابر افزایش یافت اما پولی سرمایه‌گذاری نشد.

وی تأکید کرد: در TOD اگر پول درست مصرف شود عادلانه است.

وی با اشاره به آمار 17 هزار نفری تلفات سوانح رانندگی گفت: تا  سال 82، سالانه حدود 28 هزار کشته در سوانح رانندگی داشتیم که پس از 10 سال به 17 هزار نفر رسیده است و امروز در شرایط سختی قرار داریم زیرا تعداد خودرو و جاده‌ها افزایش یافته است.

آدم‌نژاد با بیان اینکه سرعت بالا یکی از عوامل بروز سوانح رانندگی در کشور است،‌گفت: 60 درصد تصادفات در فاصله 30 کیلومتری شهرها رخ داده است که باید این مطلب مهم مورد توجه باشد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید در کشور ستاد ایمنی حمل و نقل مستقل تشکیل شود گفت: این ستاد می‌تواند حوادث را به صورت عمیق بررسی کند و البته گزارش‌های این ستاد توصیه‌ای خواهد بود که پس از تصویب اجرایی می‌شود.

وی همچنین درباره تحریم‌های صنعت حمل و نقل هوایی تأکید کرد: با چند شعار برای تحریم نمی‌توان کشوری را از فعالیت متوقف کرد ما نباید نگران تحریم باشیم و تلاش خود را هم متوقف نمی‌کنیم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره فعالیت‌های انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی بابت رفع مشکلات کامیون‌داران اظهار داشت: همه ظرفیت سازمان راهداری در حوزه ناوگان و راننده‌ها به کاهش مشکلات کامیون‌داران و راننده‌ها معطوف شده است. پایش مستمر انجام می‌شود و در بسیاری از حوزه‌ها مشکلات رفع شد اما مشکلاتی هم وجود دارد.

وی افزود: با وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد تأمین لاستیک در حال هماهنگی هستیم و ثبت سفارش خوبی انجام شده است.

وی گفت: همچنین موضوع کرایه بر اساس تن‌کیلومتر ابلاغ به اعمال شد که امیدواریم در این حوزه مثمرثمر باشد.

انتهای پیام/ب

برچسب ها:

اقتصادی