تدوین راهکار استفاده حداکثری و بهینه از ناوگان دریایی / لزوم توجه به تکنولوژی اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی

به گزارش خبرنگار اعزامی گروه اقتصادی خبرگزاری فارس به جزیره کیش، هادی حق‌شناس امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: دریانوردی اکتشاف در دریا و استفاده از منابع غذایی دریاها از دیرباز و از زمان پیدایش اولین تمدن‌ها مورد توجه بشر بوده است. دریا مسیر ضروری تجارت، مسافرت، استخراج مواد معدنی و تولید انرژی و تأمین غذا برای انسان محسوب می‌شود و حتی در جنگ‌ها نقش مهم و اساسی دارد.

وی ادامه داد: منافع کشورهای صاحب دریا  ارتباط مستقیمی با نیازمندی‌ها، توانایی‌ها و فرهنگ آنها دارد و در واقع سیاست دریایی آن کشورها بر اساس این مشخصات تدوین می‌شود. این سیاست در قالب راهبرد دریایی کشورها تبیین می‌شود و اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی را دنبال می‌کند.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: صنایع دریایی دارای حوزه‌های متنوعی از قبیل صنایع فراساحل، کشتی‌سازی، شیلات، حمل و نقل، بنادر و گردشگری است و به عنوان یکی از راهبردی‌ترین حوزه‌های کشور شناخته می‌شود. ایران با داشتن جایگاه برتر در تولید علوم دریایی در خاورمیانه در ساخت انواع شناورها و زیردریایی‌ها، تجهیزات و ربات‌های زیردریایی، سکوهای حفاری نفت و گاز، سیستم‌های ناوبری و احداث بنادر در زمره کشورهای صاحب جایگاه است.

حق‌شناس افزود: توسعه استانداردهای هدفمند در ساخت انواع کشتی‌ها بر اساس اصول هدفمند و علمی برای ارتقاء ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریا و در عین حال راهکار استفاده حداکثری و بهینه از ناوگان دریایی تدوین شده است.

وی افزود: فناوری‌هایی که صنعت دریایی را تحت تأثیر قرار می دهد می‌تواند در همه جوانب این صنعت بکار گرفته شود که از جمله مهمترین انها می‌توان به مواردی اشاره کرد که چهره هوشمندانه‌تر و دیجیتالی‌تری را در این صنعت به نمایش می‌گذارد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار د اشت: امروز صنایع دریایی جهان با استفاده از تکنولوژی‌های نوین رونق چشمگیری گرفته است این تکنولوژی‌ها در حوزه‌ها و مدل‌های صنایع به کار گرفته شده و انقلاب جدیدی را در دنیا به جریان انداخته‌اند که از آن جمله می‌توان به تکنولوژی هوش‌ مصنوعی، تکنولوژی اینترنت اشیاء و تکنولوژی یکپارچگی اطلاعات مبتنی بر بلاک‌چین اشاره کرد.

وی افزود: در سال‌های اخیر از تکنولوژی اینترنت اشیاء به ویژه در حوزه ردیابی کانتینر و بازرسی سردخانه‌ها استفاده شده است و سازمان بنادر در سال 97، این تکنولوژی را برای ثبت تردد شناورها بدون دخالت انسانی عملیاتی کرد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: به کارگیری ابزارها و راه‌حل‌های هوشمند امروزه به سرعت در جریان است و استفاده آنها در همه صنایع در آینده‌ای نزدیک اجتناب‌ناپذیر خواهد بود که از آن جمله می‌توان به شناورهای هوشمند و بدون سرنشین، ربات‌های زیردریایی خودران یا هوشمند، بویه‌های هوشمند و سوخت‌های غیرفسیلی اشاره کرد که در آینده بیشتر استفاده می‌شود.

حق‌شناس ادامه داد: ربات‌های زیردریایی هوشمند وظیفه تعمیر و نگهداری را بر  عهده دارند این ابزارها زیرساخت‌های زیر‌آبی بنادر را به طور منظم کنترل می‌کنند تا در حوزه عدم نقص و صحت آنها به خصوص در زمان جزر و مد یا طوفان اطمینان حاصل شود.

وی اظهار داشت: انتشار اکسیدهای نیتروژن و گوگرد و نیز ذرات ریز هوا از احتراق سوخت کشتی‌ها نشأت می‌گیرد، این‌ها تأثیرات مخربی به اکوسیستم و جمعیت اطراف دارند، امروزه با وجود عدم تمایل به استفاده از LNG در کشتی‌ها و کشتیرانی در آینده خواهیم دید که به دلایل متعدد شناورها از این سوخت استفاده خواهند کرد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ناوگان کشتیرانی کشورها ناگزیر به تأمین سوخت با گوگرد نیم درصد هستند که سوختی نسبتاً گران است و تولید آن نیز به پالایشگاه‌های پیشرفته نیاز دارد و یا راه‌حل‌های جایگزین مانند استفاده از راهکارهایی از قبیل سیستم اسکرابر بر روی کشتی‌ها سوخت گاز مایع طبیعی LNG  و یا سوخت‌های زیستی باید در نظر گرفته شود.

حق‌شناس اظهار داشت: برای هوشمندسازی انجام آموزش‌های مؤثر و علمی در صنعت دریایی برقراری شبکه‌های ماهواره‌ای، ارسال اتوماتیک و دیجیتالی نقشه‌های دریانوردی به کشتی‌ها، ارسال دقیق و مؤثر راهنمایی لازم به کشتی‌ها و کنترل مصارف قطعات و ملزومات سوخت و ... با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته ضروری است.

وی تأکید کرد: ایمنی و اطمینان عملیات هدایت کشتی‌ها فقط در گرو یک جهش فناورانه است.

انتهای پیام/ب

برچسب ها:

اقتصادی