به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راهاندازی شده است و در سریعترین زمان به پیگیری موارد اعلامی میپردازد.
شهروندان در "فارس من" خواستار رسیدگی به مشکل ایجاد جای پارک اختصاصی خودرو؛ تعارض حقوق عمومی و خصوصی شهروندی شدند.
هموطنان عنوان کردند«به دلیل سیاستگذاری های اشتباه صورت گرفته در حوزه حمل و نقل عمومی بسیاری از افراد نمی توانند بدون داشتن خودروی شخصی نیازهای خود را برطرف کنند که این مسئله تعداد خودروهای شخصی را در شهر تهران به نحو سرسام آوری بالا برده است. همچنین با توجه به مجوزهای غیر شفاف ساخت و ساز مسکن بدون پارکینگ و نیز تعداد کم پارکینگهای عمومی شهرداری ، پیدا کردن جای پارک مناسب را به عنوان یکی از معضلات روزمره شهروندان به خصوص در تهران بدل کرده است. بسیاری از شهروندان ساعتهای مدیدی را در روز برای پیدا کردن پارکینگ خودرو می گذرانند. از طرف دیگر بسیاری از افراد جلوی خانه و مغازه خود را که مربوط به حوزه عمومی شهری می شود با ترفندهای مختلف تبدیل به جای پارک اختصاصی می کنند که این مسئله کمبود جای پارک خودرو را حادتر کرده است. به نظر می رسد شهرداری باید نسبت به این تخلف آشکار به حقوق شهروندی که موجبات نارضایتی شهروندان بسیاری را شامل می شود ورودی جدی در حوزه نظارت و برخورد داشته باشد. حتی می توان سامانه ای به این مسئله اختصاص داد که شهروندان تخلفات مشابه را به شهرداری گزارش کنند تا امر نظارت راحت تر شود.»
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در این باره به خبرنگار فارس،گفت: معابر عمومی متعلق به همه مردم است و کسی نمیتواند آن را تصرف کند. مدیریت تمامی معابر شهری با شهرداری است.
وی با بیان اینکه ساماندهی پارک حاشیهای باعث میشود که دیگر کسی معابر را بر خلاف مقررات تصرف یا اشغال نکند، گفت: برخی افراد جلوی مغازههایشان چهارپایه، ماشین، کلهقندی و ... میگذارند تا کسی پارک نکند اگر کسی بخواهد برای یک خرید کوچک در کنار حاشیه خیابان پارک کند، مجبور است برای پیدا کردن فضای پارک چندین بار دور بزند، سوخت مصرف کند، هوا را آلوده و ترافیک ایجاد کند و در نهایت هم جای پارک پیدا نمیکند اگر معاونت حمل و نقل طبق مصوبه شورا پارک حاشیهای را ساماندهی کرده بود علاوه بر ایجاد درآمد پایدار و تحقق بودجه پیش بینی شده مشکل نابسامان پارک حاشیه ای در تهران حل و ترافیک و آلودگی هوا هم کاهش می یافت.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر اضافه کرد: یکسال است داد میزنیم پارک حاشیهای ولی هیچ اتفاقی رخ نداده است کاری هم نمیخواهند انجام دهند فقط یک فراخوان برای مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی به روش هوشمند می خواهد. در حال حاضر نیز جوانان تحصیل کرده و متخصصین نرمافزارهایی طراحی کرده اند که میتوانند در این فراخوان شرکت کنند و همین امر به اشتغال زایی و همچنین به کار گیری حداقل دو هزار پرسنل شهرداری برای نظارت بر پارک حاشیه منجر شود که کار جدی صورت نگرفته است. البته در منطقه ۲ شهرداری برای ساماندهی فقط ۱۵ هزار فضای پارک حاشیه ای مزایده ای برگزار شد که بر خلاف سیاست های شورا و یکپارچگی پارک حاشیه ای کل تهران بود و از سرنوشت آن هم بی اطلاع هستیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا موضوع جای پارک در تهران برطرف نشده است گفت: برای اینکه ظاهرا اولویتها ی شورا با معاونت حمل و نقل متفاوت است.
انتهای پیام/