اولین قدم کارآفرینی ریسک پذیری است/ رده‌بندی‌های جهانی با توانایی دانشگاه‌ها فاصله دارد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در بیست و هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری این دانشگاه گفت: امروز دانشگاه نسل سوم و کارآفرین ما در حال تغییر به دانشگاه اجتماعی است، در این میان سومین مسئولیت دانشگاه‌ها آموزش و پژوهش است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه به عنوان یک نهاد بین‌المللی در سطح جهان مطرح است، افزود: در گذشته رده‌بندی دانشگاه وجود نداشت اما امروز رده‌بندی دانشگاه‌ها در دنیا امری بدیهی است و هرکسی برای انتخاب دانشگاه خود به رده‌بندی‌های انجام شده توجه می‌کند.

محمود نیلی با اشاره به وجود پارک‌های علمی و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه داد: امروز یک اتفاق مهم در بستر پژوهش و آموزش پارک‌های علمی و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد و فناوری است که جزء بدنه دانشگاه شده است. این در حالی است که چه مقدار از این شرکت‌ها و پارک‌ها اصیل هستند و چه مقدار تابع جو و تغییرات سیاست‌های دانشگاه قرار می‌گیرند. البته برخی از اینها ناشی از شرایط روز دانشگاه است. به طور مثال وقتی یک سازنده محصولی را تولید می‌کند چیزی به عنوان کنترل کیفیت مطرح نیست به طوریکه اگر قرار باشد یک بخش جداگانه‌ای از این کار را انجام دهد برای آن کنترل، بازیابی و ارزیابی شکل خواهدگرفت.

رئیس دانشگاه آزاد تأکید کرد: در خصوص کارآفرینی و پژوهش باید به این نکته اشاره کرد که مهم این است که چه میزان به آنها بها می‌دهیم و سیاست‌ها را هم‌راستا با آنها می‌کنیم به طوریکه ایجاد سامانه‌ها و شبکه‌ها در ذات خودشان مشکلی ندارند. اگرچه می‌توان در نحوه و شیوه آنها ایراد گرفت که در این رابطه مهم استفاده بهینه ما از آنها است. امروزه مسائلی مثل بین‌المللی سازی و کارآفرینی در دانشگاه جزء سومین مسئله فعالیت دانشگاهی است اما ما باید مرزها را حفظ کنیم چرا که دانشگاه محلی برای پژوهش علوم بنیادی است و هرگز از بنیاد دانشگاه پاک نمی‌شود و به طور کلی اینها زنجیره‌ای هستند که کامل کننده یکدیگر خواهند بود.

نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه پژوهش و کارآفرینی می‌تواند دانشگاه را در ویترین جهانی نگاه دارد، تصریح کرد: سیاست دانشگاه برای بهبود کیفیت فعالیت‌های پژوهشی و کارآفرینی باید به شکلی باشد که بتواند در رده‌بندی‌های سطح جهانی رتبه دانشگاه‌های ما را افزایش رو به رشدی دهد، البته ما در بسیاری از رده‌بندی‌های جهانی جزء دانشگاه‌های اول و دوم هستیم اما باید به این نکته اشاره کرد که این رده‌بندی‌ها با توانایی دانشگاه‌ها فاصله دارد. ما باید سرمایه و منابع دانشگاه را همراه با مرور آئین‌نامه‌ها و شیوه‌ها بررسی و اشکالات را مشخص کرده و خودباوری را در مردم به وجود بیاوریم.

وی با تأکید بر اینکه مهمترین منابع ما نیروی انسانی است، خاطرنشان کرد: دانشجویان، اساتید و کارمندان مهمترین سرمایه یک کشور محسوب می‌شوند که در این میان دانشگاه برای توسعه کشور نیاز به حمایت‌های مختلف و همچنین تغییر و تحول دارد. این در حالی است که آموزش حرف اول را در همه دانشگاه‌های دنیا می‌زند و باید آموزش از نسلی به نسل دیگر منعکس شود اما در این میان شیوه و محتوا تغییر پیدا کرده که این موضوع آن چیزی است که در دانشگاه تهران ما به آن نیازمندیم.

وی یادآور شد: ما در حوزه فناوری (پارک‌های علم و فناوری) در کشور خوب عمل کردیم در پژوهش بهترین‌ها را جذب می‌کنیم اما شیوه آموزش ما قوی نیست در واقع در آموزش به کندی حرکت می‌کنیم که این موضوع به ساختار دانشگاه بر می‌گردد که شامل دانشکده‌ها و گروه‌ها می‌شود که نباید با مرزهای بسته روبرو شوند. در واقع باید نوآوری در برنامه‌ها و محتوای آموزشی در دانشگاه به وجود آید.

رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: ما تصمیمی که در قدم اول گرفته‌ایم این است که هر دانشجو بتواند دروس اختصاصی خود را از هر واحدی که بخواهد بگذراند در واقع فعالیت بین رشته‌ای را در دانشگاه افزایش می‌دهیم که این اختیار همراه با مسئولیت است، در واقع اولین قدم برای کارآفرینی ریسک پذیری است که ما با این کار اجازه ریسک پذیری را به دانشجو می‌دهیم. از سوی دیگر ما برای پیشرفت در حوزه پژوهش و آموزش باید قدم‌های بیشتری برداریم مانند جذب هیأت علمی و ایجاد گروه‌های متنوع دانشجویی و از طرفی باید بدنه دانشگاه را به محققین و متخصصین مجهز کرده و از آنها کمک بگیریم.

انتهای پیام/