به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدعلی حسنزاده، امشب در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل و انعقاد قرارداد و تفاهمنامه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر کشور اظهار داشت: در سالی که گذشت تحولاتی در کشور رخ داد که در دوره ۴۰ ساله انقلاب سابقه کمتری داشت.
وی با بیان اینکه در مدت کوتاهی با چهار چالش مواجه شدیم،گفت: نوسان ارزی مشکلاتی برای همه ما ایجاد کرد و این در حالی است که ۹۰ درصد تجارت دنیا از طریق بنادر خدمات میگیرند.
حسنزاده ادامه داد: محدودیتهای تجاری و سیاستهای تجاری که سرمایهگذاری بندری را متأثر میکرد و طرحهای سرمایهگذاری آنها در این مشکلات تحت تأثیر قرار گرفت، دومین چالش بود.
وی خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تهدید شرکتها به قطع ارتباط با بنادر ایران را چالش سوم معرفی کرد و افزود: اعتراضات صنفی رانندگان کامیون در سه مرحله، چهارمین مشکل ما در این حوزه بود، اما اجازه ندادیم که در بنادر شاهد دموراژ(معطلی) شناورها باشیم.
معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سعی کردهایم در سازمان بنادر به تحقق سیاستهای راهبردی کشور کمک کنیم، گفت: ارتباط با ارائهکنندگان خدمات بندری که در این چهار چالش با مشکل مواجه شدند، پیگیری شد و تلاش کردیم با تصویب بستههای حمایتی مشکلات آنها را کاهش دهیم.
وی افزود: توجه به سهم ریل در بنادر از اولویتهای سازمان است و هدف ما دستیابی به رقم ۳۰ درصد در بارهای ورودی و خروجی بنادر است.
حسنزاده ادامه داد: سال گذشته ۶ درصد بارهای ورودی و خروجی بنادر از طریق ریل جابهجا شد که امسال این رقم به ۱۰.۳ درصد رسید و هدفگذاری کردهایم، این رقم در ۱۰ سال آینده به ۳۰ درصد افزایش یابد.
وی گفت: سیاست دیگر سازمان بنادر و دریانودری توجه به نقش کلیدی بندر شهید بهشتی چابهار در توسعه محور شرق است. در این باره بسته تشویقی تهیه کردهایم که در هیأت عامل سازمان بنادر به تصویب رسید. سرمایهگذاران خوبی به بنادر مراجعه کردند و انتخاب بندر شهید بهشتی به عنوان بندر تخلیه و بارگیری در دستور کار است و این نشان از افزایش رونق این بندر به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور دارد.
معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: بازنگری در دستورالعمل سرمایهگذاری چند ماهی است که در سازمان بنادر آغاز شده است و به زودی تصویب میشود و طبق آن درخواستهایی که به سازمان برای سرمایهگذاری ارائه میشود را تعیین تکلیف میکنیم.
حسنزاده ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی از بزرگترین سازمانهای سرمایهپذیر در بنادر به لطف دستورالعملهای خود است.
وی با بیان اینکه امیدواریم بنادر امام خمینی (ره)، شهید رجایی و شهید بهشتی چابهار به عنوان سه شهر لجستیکی معرفی شوند، گفت: دو بندر منطقه ویژه اقتصادی هستند که امیدواریم بندر چابهار هم به منطقه آزاد چابهار ملحق شود.
انتهای پیام/ب