محمد حسینی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد فضای کشور و ارتباط آن با نحوه تدوین لایحه بودجه سال 98 و تحولاتی که در آن قرار است رخ دهد، اظهار داشت: اصلیترین موضوعی که باید مدنظر همه باشد، اعم از مردم و مسئولان نظام جمهوری اسلامی و کسانی که به هر نحوی قرار است قانونگذاری و مقررات یا مصوبهای داشته باشند، براساس شرایط و فضای موجود کشور حرکت کنند.
*دو اتفاقی که در ۴۰ سالگی انقلاب روی داد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تشریح دو اتفاقی که بعد از 40 سال در نظام جمهوری اسلامی رخ داده است، عنوان کرد: 1- فضای معیشت تنگ شده و افزایش فقر و تورم حاکم است؛ 2- دشمنیها با انقلاب بعد از 40 سال تشدید شده و نقاطی را هدف گرفته که بدتر از جنگ نظامی است.
* بودجه باید پیامی برای تحریمها و امید به آینده داشته باشد
وی با این استدلال به سراغ لایحه بودجه 98 کل کشور رفت و یادآور شد: بودجه و تمامی نوشتههای اقتصادی باید پیامی را صادر کند که شکاف مردم با نظام را کم کرده و امید به آینده بدهد؛ همچنین شرایط تحریمی را مدنظر قرار دهد و پیام دندانشکن برای دشمنان داشته باشد.
* لایحه بودجه ۹۸ منطبق با شرایط تحریمی سال آینده نبود
این نماینده مجلس با بیان اینکه روش تهیه و تدوین و ارقام کلان لایحه بودجه 98 مربوط به فضای عادی سالهای گذشته بود تصریح کرد: این لایحه مانند بودجه سال 97 تدوین شد، در حالی که شرایط کشور نسبت به قبل نیست و نمیتوان یک سند معتبر مالی که باید نقش ویژه در شرایط بحرانی ایفا کند، به گونهای تنظیم شود که پیام درخور توجهی نداشته باشد.
* وضعیت درآمدی دولت در بودجه
حسینی با بیان اینکه منابع عمومی بودجه از 386 هزار میلیارد تومان در سال 97 گفته شد، به 433 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، اظهار داشت: منابع دولت از سه محل قابل تامین است 1- مالیات و گمرک؛ 2- نفت و میعانات؛ 3- واگذاری داراییهای مالی، فروش اوراق و حتی استقراض از بانکها. بنابراین باید شرایط افزایش منابع از این سه محل وجود داشته باشد، از طرفی میخواهیم اعتبار طرحهای عمرانی را با افزایش نسبت به امسال ادامه دهیم در کنار آن مسائلی مانند هزینههای انتخابات و دیگر طرحها و برنامهها، رتبهبندی معلمان وجود دارد. پس باید در بخش منابع و مصارف همه جوانب رعایت شود.
* رهنمود مقام معظم رهبری به لایحه بودجه در ۴۰ سالگی انقلاب بنا به شرایط تحریم
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه دقیقا برای اولین بار بعد از 40 سال، مقام معظم رهبری ضرورت دیدند که رهنمودهایی به صورت مشخص برای لایحه بودجه در این برهه حساس داشته باشند، تصریح کرد: چون بودجه مانند سنوات گذشته بوده و شرایط پیش رو پیشبینی نشد و دیگر آنکه نمیتوان با نگاههای گذشته، کار را مدیریت کرد، به مسئولان رهنمود و توصیه داشتند.
* پرهیز از هزینه غیرضرور و کاهش آن
وی ادامه داد: یکی از رهنمودها انقباضی شدن هزینهها و پرهیز از هزینههای غیرضروری بود. از دیگر مباحث که شرایط ویژهای دارد، تقویت بنیه دفاعی و مسائل مربوط به موازیکاریها و شفافیت است که باید مدنظر قرار میگرفت.
* پیشنهاد خارج از قانون در لایحه بودجه ۹۸
حسینی در رابطه با سهم صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: دولت در لایحه پیشنهاد داده بود اگر نتوانستیم نفت بفروشیم، تا سقف 169 هزار میلیارد تومان که بالاتر از رقم مصوب قانون برنامه ششم توسعه (115 هزار میلیارد تومان) است از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شود. یعنی آنکه هر چقدر تاکنون نفت فروخته شده و سهم آن به صندوق توسعه از سالهای قبل واریز شده، دولت میتواند در لایحه بودجه 98 از آن استفاده کند.
* نگرانی از حراج منابع صندوق توسعه ملی در بودجه
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و مجلس تاکید کرد: این موضوع نگرانکننده بود و سهمی که برای بخش خصوصی به منظور ایجاد اشتغال و رونق طرحها در نظر گرفته شده بود، عملا با کندی یا توقف روبرو میشد. در حالی که باید پیام بودجه به جامعه امیدبخش باشد.
* لایحه یکشنبه این هفته در مجلس
وی با اعلام اینکه یکشنبه پیشرو قرار است لایحه بودجه سال 98 به مجلس ارائه شود، گفت: چنانچه توصیهها و رهنمودهای مقام معظم رهبری به علت کمبود وقت کارشناسی دقیق نشده در کمیسیونها و کمیسیون تلفیق میتوانیم کاملتر و با نگاه جدیدی منطبق با شرایط که باید برای دو سال آینده در نظر گرفته شود، بپردازیم.
* هزینهها کنترل شده، خواهد بود
به گفته این نماینده مجلس باید بتوان منابع را به درستی تسهیم و هزینهها را کنترل کرد. قطعا نمیتوان به تمامی مسائل و مشکلات اقتصادی اعم از رکود ،تامین کالاهای مورد نیاز تولید، فروش نفت، نفت و ارتباط بانکی و روابط مالی در بودجه پرداخت؛ بنابراین همه ابزارهای مبارزه با تحریم را نمیتوان در بودجه متبلور کرد.
* وضعیت مالیاتها در سال بعد
حسینی در مورد میزان و سهم مالیاتها برای سال آینده یادآور شد: به نظر میرسد باید در سال آینده به سمتی برویم که مالیات بخش تولید کاهش یابد و کمتر بپردازند. گفته شد در لایحه 126 هزار میلیارد تومان مالیات پیشبینی شده که امسال نیز 113 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد؛ بنابراین نیاز به ابزار شناسایی به منظور فرار مالیاتی و فعالیتهای غیرشفاف داریم.
* پایانه فروش، گردش مالی را شفاف میکند
وی ادامه داد: مجهز شدن فروشگاهها به پایانههای فروش میتواند شفافیت در منافع و گردش مالی را ایجاد کند که منجر به اخذ مالیات عادلانه و شفاف شود.
* استقراض در بودجه امسال ندیدم
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که رئیس دیوان محاسبات عنوان کرده بخشی از منابع درآمدی دولت در ۸ ماهه سال ۹۷ به دلیل استفراض از بانک مرکزی محقق شده است، گفت: طبق قوانین در دو صورت دولت میتواند به صورت تنخواه گردان خزانه ( از بانک مرکزی) و ماده 125 قانون محاسبات از سپردههای موجود در بانک مرکزی استفاده کند و تا پایان سال نیز آن را تسویه کند؛ بنابراین اسم این موضوع را نمیتوان استقراض نامید و باید واژگان را درست انتخاب کرد.
* وابستگی ۴۰ درصدی بودجه به نفت
حسینی در مورد میزان وابستگی بودجه به نفت نیز گفت: آنچه ملاک وابستگی است هزینهها به درآمدهای نفتی بوده و نه کل وابستگی بودجه به نفت بلکه یکی از آرزوها این است که بتوان تمامی منابع نفت و گاز را برای تملک داراییهای سرمایهای (طرحهای عمرانی) استفاده کرد. در حال حاضر میزان وابستگی بودجه نفت رقم گفته شده 40 تا 45 درصد است.
انتهای پیام/ب