به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، امروزه فاصله قابل توجهی بین پتانسیلهای علمی کشور با نیازهای بخش صنعت وجود دارد که باید شکاف موجود با تعامل بیشتر صنایع و مراکز علمی و دانشگاهی پر شود. ازجمله ابزارهای که میتواند در این زمینه کارساز باشد، برگزاری نمایشگاههای عرضه و تقاضای فناوری است.
تجربه کشورهای موفق در بازارسازی محصولات واحدهای تولیدی نشاندهنده آن است که در کنار مدلهای سنتی و رایج مذکور از روشهای دیگری نیز برای برگزاری نمایشگاههای تبلیغاتی استفاده میکنند، نمایشگاههای معکوس (Reverse Expo) ازجمله این روشها هستند. در مدل مذکور، دستگاههای دولتی و خصوصی به عنوان میزبان نمایشگاه، نیازهای خود را مطرح میکنند و در طرف مقابل بخشهای دارنده توانمندی در زمینه تولید کالا و خدمات با توجه به تواناییهای خود به این نیاز پاسخ خواهند داد.
با توجه به اهمیت موضوع، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ( عتف) با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تاریخ 3 دی 97، نمایشگاه معرفی تقاضای ساخت و تولید تجهیزات، قطعات، مواد و سیستمهای مورد نیاز صنایع (تستا) را با مدل مذکور (تقاضا محور) برگزار میکند.
در همین راستا، سید احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر در گفتوگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: در کشورهای دنیا، نمایشگاهها فقط برای بازدید عمومی برگزار نمیشوند. بلکه هدف اصلی، فراهم شدن بستری برای تبادل نظر متقاضیان و تولیدکنندگان کالا است.
وی ادامه داد: در نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) فقط عرضه کنندگان فناوری حضور ندارند بلکه متقاضیان فناوری محور کار هستند و نیازهای فناور محور خود را مطرح میکنند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره اهمیت نمایشگاه تقاضا محور گفت: این نمایشگاه در بازار محصولات شرکتهای دانش بنیان بسیار تاثیرگذار خواهد بود. اگر دستگاههای دولتی و غیر دولتی نیازمند محصول، حضور چشمگیری در نمایشگاه داشته باشند به اعتقاد بنده میتواند ابتکار و ایده خوبی باشد.
وی در پاسخ به اینکه با توجه به تحریمها و افزایش نرخ ارز، نمایشگاههای تقاضا محور تا چه حد میتوانند به خودکفایی و توجه به ظرفیتهای داخلی کمک کنند، گفت: برگزاری چنین نمایشگاههای در موضوع تحریمها حتماً مشکل گشا خواهد بود. نمایشگاه تقاضا محور زنجیرههای هستند که هر حلقه آن میتواند یک مشکل را حل کند.
انتهای پیام/