به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سلسله نشستهای علمی نقد و بررسی پیرامون مسائل آموزش و پرورش با موضوع بررسی بودجه 98 آموزش و پرورش در حسینیه شهید همت برگزار شد.
فرجالله فتحالله پور معاون امور آموزش و پرورش عمومی و فنیوحرفهای سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست اظهار کرد: اینکه توزیع منابع بر چه اساسی است باید بگویم ما یک نظام مسائل در کشور باید داشته باشیم که بر اساس آن اولویت بندی هایی انجام شود و توزیع منابع در بخش های مختلف کشور صورت گیرد.
وی ادامه داد: بودجه آموزش و پرورش حدود 10، 11 درصد بودجه عمومی کشور است و بلاخره منابع بودجه عمومی کشور هم محدود است و باید به سرعت به سمت اصلاح روشها برویم و نباید تصور کرد اگر بودجه آموزش و پرورش دو برابر شود، مشکلات آموزش و پرورش حل خواهد شد.
فتحالله پور اضافه کرد: هم اکنون در کل کشور 720 منطقه آموزش و پرورش داریم و ببینید وضع هزینه های بالاسری نسبت به خدماتی که ارائه می شود چقدر است. واقعا مشکل صرفا بحث اعتبار نیست بلکه باید اصلاح روشها و فرایندها انجام شود.
وی افزود: خیلی جاها دستگاه های مختلف پاداش پایان خدمت را با رقم های بالا به موقع دریافت می کنند ولی فرهنگیان با رقم های متوسط 40، 50 میلیون تومان و آن هم در بازه های چند ماهه انجام می شود.
معاون امور آموزش و پرورش عمومی و فنیوحرفهای سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه اگر می خواهیم اصلاح اساسی در آموزش و پرورش انجام شود، باید یک اصلاح ساختاری انجام شود، گفت: در تبصره 21 در بحث خرید خدمات آموزشی، ما در ماده 41 قانون الحاقی 2 بحث خرید خدمات آموزشی داریم هر چند در ماده 25 برنامه ششم، این را منع کرده است.
وی ادامه داد: بعضا تصور این است که می خواهیم مدارس را به بخش خصوصی واگذار کنیم که بلکه مشارکت است.
فتحالله پور بیان کرد: در کل کشور چالش عظیم املاک مازاد را داریم که یکی از آنها آموزش و پرورش را شاهد هستیم و ظرفیت املاک مازاد در شرکتهای دولتی به مراتب بیشتر وزارتخانه هات. بررسی کنید در آموزش و پرورش چه تعداد اردوگاه و کانونهای فرهنگی داریم که استفاده بهینه از آنها نمیشود.
وی افزود: هم اکنون 107 هزار مدرسه در کل کشور داریم که 45 درصد مدارس کشور زیر 40 نفر جمعیت دارند و این چقدر در بحث اقتصاد آموزش و پرورش ضربه می زند و چقدر هزینه در آموزش و پرورش ایجاد می کند.
معاون امور آموزش و پرورش عمومی و فنی حرفهای سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه با توجه به شرایط کشور و محدودیت منابع، باید بودجه را مدیریت کند و در چنین شرایطی از کدام بخش میتوانیم اعتبار بکنیم و به آموزش و پرورش اضافه کنیم؟
فتحالله پور تاکید کرد: تامین آموزشی به این معنا نیست که برای یک مکان دور افتاده یک مدرسه بسازیم بلکه به شیوههای مختلف میتوان کار را مدیریت کرد، از جمله بحث روستا مرکزی، ارائه آموزشهای مجازی و خرید خدمات آموزشی می توان اقدام کرد.
وی با طرح این پرسش که اقتصاد مقاومتی در آموزش و پرورش چیست؟ گفت: آیا اصلاح ساختارها و روشها در راستای اقتصاد مقاومتی نیست، هرچند ممکن است در شیوهها اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد و برخی بگویند آموزش و پرورش به سمت خصوصیسازی حرکت میکند، اما این ذهنیت در مجموعه دولت وجود ندارد.
معاون امور آموزش و پرورش عمومی و فنی حرفهای سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: قطعا آموزش و پرورش مشکل اعتباری دارد، اما آیا صرفا با جهش اعتبار مشکلات آموزش و پرورش حل خواهد شد؟ نباید این تصور ایجاد شود که دولت و سازمان برنامه و بودجه مخالف آموزش و پرورش هستند.
فتحاللهپور خاطر نشان کرد: از بسیاری از مناطق مختلف بازدید میکنیم و از نزدیک با مسائل آموزش و پرورش آشنا هستیم. یکی از دغدغههای ما این است که فضاهای آموزشی و پرورشی توسط دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد. در بازدیدهایی که انجام دادیم محرز شد سالنهای ورزشی صبحها به مدارس غیردولتی و عصرها به بخش خصوصی اجاره داده میشود در حالی که این سالن ورزشی برای استفاده دانشآموزان است.
انتهای پیام/