به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئیسجمهور در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیرانکل آموزش و پرورش استانها با اشاره به اهمیت تعامل آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: از اینکه در جمع مدیران کل آموزش و پرورش هستم بسیار خرسندم چراکه در جمع افرادی هستم که مسؤولیت خطیر تعلیم و تربیت را بر عهده دارند؛ مدتی معلم بودهام و در منطقه ۶ تهران خدمت کردهام و در طول زندگی خود سعی کردم ارتباطم را با فرهنگیان حفظ کنم.
معاون امور مجلس رئیسجمهور بیان کرد: یک معلم میتواند در مسیر زندگی فردی قرار بگیرد و سرنوشت زندگی وی را تغییر دهد و در جامعه باید برای قشر فرهنگی و جایگاه واقعیاش شأن و شرف قائل شویم و جامعهای که معلم جایگاه خود را ندارد جامعه رو به عقبی خواهد بود.
امیری خاطرنشان کرد: بزرگترین نهاد اجتماعی، آموزش و پرورش است؛ وزارتخانهای که در همه نقاط کشور تا کوچکترین واحد اجتماعی که خانواده است حضور دارد و نقش آموزش و پرورش در توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و...مهم و اثرگذار است و معلمان نقش اصلی را در این توسعه بر عهده دارند.
معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: اقتصاددانان وقتی موضوع سرمایه را مطرح میکنند علاوه بر سرمایه فیزیکی، مالی، انسانی و... شکوفا شدن و هدفمند هزینه کردن مطلوب را وابسته به نیروی انسانی توسعهیافته میدانند.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش در یک جامعه مثل سیمان برای آجرهای یک ساختمان است و تا زمانی که سیمان نباشد، نمیتوان ساختمان را کامل و سالم ساخت؛ آموزش و پرورش در یک جامعه ستون است و مادامیکه ستونهای محکم و ریشهدار نباشد آن جامعه سست خواهد بود.
امیری با بیان اینکه در حال حاضر آموزش و پرورش مانند پلی عمل میکند که ارتباط بین کشورهای توسعهیافته و کشورهای در حالتوسعه و توسعهنیافته است، اظهار کرد: جامعه توسعهیافته نتیجه اقدامات توسعهای است که در بخش نیروی انسانی انجامگرفته است و بدون شک این کار از مدارس و آموزش و پرورش شروع شده است و نگاه به آموزش و پرورش نباید سیاسی باشد.
معاون امور مجلس رئیسجمهور اضافه کرد: ثروت ملی تنها نفت، گاز و منابع طبیعی نیست اگر همه اینها باشد اما افراد خلاق، مبتکر و مخترع تربیت نکنیم عملاً نتوانستهایم از منابع ثروت استفاده کنیم.
امیری با اشاره به اهمیت آیندهپژوهی در آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز شتاب تحولات آنقدر زیاد است که اگر مدیری نتواند آینده سازمان و چالشها را پیشبینی کند، قطعاً با مشکلاتی روبهرو خواهد شد و جوامعی موفق خواهند بود که برای آموزش و پرورش برنامهریزی داشته باشند.
وی افزود: آیندهسازان این مملکت به دست شما تربیت میشوند و اگر به دنبال توسعه کشور هستیم و تعهد نسبت به آرمانها داریم باید به آموزش و پرورش توجه شود و حل مشکلات آن باید در اولویت قرار بگیرد.
امیری با بیان اینکه چالشهای جدیدی در حال شکلگیری است که کار را برای آموزش و پرورش سختتر کرده است، گفت: شکاف یا گسست نسلی از جمله چالشهایی است که وجود دارد و سرعت شتاب کشور از جامعه کهنه به جامعه مدرن مشکلی است که امروز با آن روبهرو هستیم؛ گسترش فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و اختلاف سن بین فرزندان و والدین، کار را برای تعلیم و تربیت سخت کرده است.
معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به اینکه معلم خلاق، توانمند و مبتکر میتواند نسل آینده را صحیح تربیت کند و تعلیمی شایسته داشته باشد، اظهار کرد: نمیتوان سیاستهای آموزشی دهههای مختلف را باهم مقایسه کرد، چون مطالبات جامعه هدف در هر دههای تفاوتهایی پیداکرده است و یکی از راههایی که مقتضیات زمانی را با نیازهای جامعه هماهنگ میکند، تربیت نیروهای خلاق، علاقهمند و آشنا با فنّاوریهای روز است.
امیری در ادامه اضافه کرد: استفاده از جوانان علاقهمند برای عبور از گسستهای بین نسلی، ایجاد فضای پویا و بانشاط در مدارس، احساس شادمانی پایدار و امیدواری در دانشآموزان، برگزاری اردوهای علمی، سرمایهگذاری بلندمدت برای مهارتآموزی و تقویت امید به آینده در دانشآموزان از جمله موارد مهمی است که باید آموزش و پرورش به آنها توجه ویژهای داشته باشد.
معاون امور مجلس رئیسجمهور گفت: در اسناد بالادستی، قانون اساسی، سند چشمانداز، منشور حقوق شهروندی و... به ارتقای سطح آموزش و پرورش پرداخته شده است و خوشبختانه طرح رتبهبندی معلمان در بودجه سال ۹۸در نظر گرفته شده است.
انتهای پیام/