به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، مربیان بهداشت در مدارس اصلی ترین وظیفه شان انجام معاینات اولیه ، مراقبت و پایش سلامت و بهداشت دانشآموزان، تشکیل اتاق بهداشت طبق استانداردهای لازم در مدارس، آموزش بهداشت به والدین و سایر معلمان، بهسازی محیط و خدمات اولیه و سرپایی در واحدهای آموزشی، شناسایی و جداسازی دانشآموزان بیمار و معرفی آنان به مراکز بهداشتی و درمانی است؛ضمن اینکه آنها موظف به سرپرستی، طرح ریزی و هماهنگی امور مرتبط با بهداشت مدارس نیز هستند.
برگزاری کلاسهای آموزشی در جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران برای مراقبین و معلمان بهداشت موید این نکته است که از نگاه ما سلامت جسمی و روحی کودکان به ویژه در دوران تحصیل، استراتژی راهبردی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران به حساب آمده که البته بدون تعامل و مشارکت فعالانه وزارت بهداشت، مدیران عالی آموزش و پرورش و به تبع آن معلمان و مراقبین بهداشت مدارس چنین امری محقق نخواهد شد.
به همین منظور با توجه به نقشی که آنها میتوانند در ارتقاء سطح سلامت جامعه داشته باشند تاکنون دورههای آموزش بهداشت دهان و دندان،کمکهای اولیه و اورژانس برای همه مناطق شهر تهران از سوی جهاد برگزار شده است و دوره تغذیه سالم هم اکنون در حال برگزاری است.
کوروش جعفریان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران که تدریس چهارمین دوره آموزشهای نوین به مراقبین بهداشت مدارس را عهده دار است، گفت: محور اصلی توسعه علم و دانش در هر کشور دانشآموزان مدارس ابتدایی هستند که اگر از سلامت جسمانی و روحی مناسب برخوردار نباشند قطعا توان ایجاد تحول علمی در دوران دبیرستان و دانشگاه را نخواهند داشت.
وی افزود: بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، حجم عظیمی از سرمایه گذاریهای مالی خود را در راستای پرورش نیروی انسانی توانمند، به مدارس اختصاص میدهند ولی متاسفانه در ایران بنا به دلایل متعددی از جمله کمبود منابع مالی و نگاه مصرف گرایانه به سیستم آموزش و پرورش کشور، سرمایه گذاری در خور توجهی در این حوزه صورت نگرفته است.
این استاد دانشگاه بیان داشت: البته با توجه به احساس خطری که نسبت به اتمام سرمایههای طبیعی و ذخایر نفتی و با نگاه مطلوبی که به سرمایههای عظیم نیروی انسانی که عمدتاً شامل فرزاندان خردسال در مدارس می شود، نگرش جدیدی درحال شکل گیری است.
وی گفت: تغذیه کودکان در مدارس ارتباط تنگاتنگی با میزان هوش و شکوفایی استعدادهایشان و همچنین عدم بیماری آنها دارد و روند نا مطلوب در تغذیه دانشآموزان به لحاظ استاندارد سازی بوفهها، سالنهای غذاخوری مناسب، عدم پخت غذاهای سالم و مقوی و همچنین عدم نظارت کافی از ناحیه مدیران مدارس ما را مجاب ساخت تا در این رابطه کلاسهای آموزشی برای مربیان بهداشت و مراقبین سلامت مدارس در جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران برگزار کنیم.
جعفریان با انتقاد از کمبود زنگ ورزش در مدارس افزود: کودکان در مدارس مطابق استانداردهای جهانی باید روزی یک ساعت ورزش کنند؛ درحالی که در ایران در مدارس ابتدایی زنگ ورزش فقط هفتهای یک بار در برنامه گنجانده میشود که همین امر موجبات افزایش وزن و کم تحرکی شدید دانشآموزان را به ویژه در مقطع ابتدایی پدید آورده است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ما در این دوره به مربیان بهداشت مدارس فرایند تغذیه سالم کودکان را آموزش میدهیم؛ چراکه آنان نقش بسیار موثری در آموزش کودکان دارند و حتی در بسیاری از مواقع حتی بنده به عنوان یک کارشناس تغذیه نمیتوانم فرزندم را در نخوردن غذاهای مفید به خوبی قانع کنم.
وی اضافه کرد: این در حالی است که بچهها به خوبی از معلمان و مربیان بهداشت خود در مدرسه به دلیل عمق ارتباط عاطفی که ما بین شان برقرار است، تبعیت میکنند. از طرفی بسیاری از دانشآموزان به علت نداشتن زمان کافی یا نداشتن اشتها در اوایل صبح مهمترین وعده غذایی یعنی صبحانه را کلا حذف میکنند.
جعفریان ادامه داد: اینجاست که مربیان بهداشت با گنجاندن زنگ صبحانه میتوانند کمک شایانی به سلامت این دانشآموزان کنند. بنابراین اصلی ترین هدف ما در این دوره آموزش تفاوت میان تغذیه سالم با غذای ناسالم به مربیان بهداشت مدارس، درخواست از آنان برای تشویق هرچه بیشتر کودکان به انجام ورزش روزانه است که نقش بسزایی در سلامت جسمی و روحی آنها دارد .
رحیمی مسئول برگزاری دوره آموزش مراقبین سلامت مدارس نیز با اشاره به شیوه های نوین در کشورهای غربی و به ویژه کشورهای اسکاندیناوی، گفت: با توجه به اینکه در این کشورها اصل بر پیشگیری است هزینه های بالایی جهت آموزش به والدین حتی پیش از بارداری اختصاص مییابد.
وی ادامه داد: در مدارس برخی از کشورهای دنیا از پزشکان و پرستاران به عنوان مراقب سلامت مدرسه استفاده میشود و حداقل مدرک فرد برای این شغل لیسانس پرستاری است. میزان هزینههای پزشکی برای پیشگیری کودکان از بیماریهای گوارشی ناشی از تغذیه رقم بسیار بالایی است و در همین خصوص مربیان بهداشت مدارس از اختیارات چشمگیری در رسیدگی به روند تغذیه کودکان حتی در منزل برخوردارند.
مسئول برگزاری دوره آموزش مراقبین سلامت مدارس بیان داشت : به نوعی که حتی در صورت اهمال، قدرت بازخواست والدین را دارند. با افزایش سن کودکان با توجه به برنامه ریزیهای صورت گرفته وضعیت جسمی وروحی افراد بالاخص دانشآموزان وضعیت مطلوبی بوده و به همین دلیل از میزان هزینههای فرد به شدت کاسته میشود و طبیعتا جامعه انسانی بزرگسال در کشورهای غربی و شمال اروپا از کمترین هزینههای بهداشتی و درمانی در جهان برخوردار هستند که همین امر نشان دهنده سلامت جسمانی افراد ساکن در آن جوامع است.
وی اظهار امیدواری کرد: از آنجایی که مربیان بهداشت اولین حلقه از زنجیره عظیم سلامت در جامعه هستند و رابط بین نظام سلامت با مادران هستند از طریق اموزش به مربیان بتوانیم شاهد کاهش روند پوسیدگی دندان در جامعه باشیم.
رحیمی به دلایل دیگر برگزاری این دوره ها از جمله عدم توجه به نقش بسیار مهم و جایگاه مربیان بهداشت درمدارس اشاره کرد و گفت: تلاش بر این است که با برگزاری این دوره ها به این قشر تاثیر گذار در امر سلامت بهای بیشتری داده شود.
مسئول برگزاری دوره آموزش مراقبین سلامت مدارس ادامه داد: علت برگزاری کلاسهای آموزشی در جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران برای مراقبین و معلمان بهداشت موید این نکته است که از نگاه ما سلامت جسمی و روحی کودکان به ویژه در دوران تحصیل استراتژی راهبردی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران به حساب آمده که البته بدون تعامل و مشارکت فعالانه وزارت بهداشت، مدیران عالی آموزش و پرورش و به تبع آن معلمان و مراقبین بهداشت مدارس چنین امری محقق نخواهد شد.
وی اضافه کرد: هرچند که حضور فعالانه بیش از ۴۰۰ نفر از مراقبین بهداشت مدارس در دورههای پیشین و دوره آموزشی فعلی نوید بخش آیندهای روشن در حوزه سلامت کودکان در مدارس است.
انتهای پیام/