یک مدرس راهنمایان گردشگری گفت: گردشگری ادبی در دنیا به صورت مکانهای واقعی، خیالی و دست ساز توانسته گردشگران را جذب کنند.
آرش نورآقایی درخصوص پتانسیل گردشگری ادبی در ایران اظهار داشت: متاسفانه هنوز در کشورمان تورهای ادبی گردشگری به معنای واقعی شکل نگرفته است یعنی رفتن به سرقبر سهراب سپهری صرفاً تور گردشگری ادبی محسوب نمیشود.
وی ادامه داد: گردشگری ادبی در دنیا به صورت مکانهای واقعی، خیالی و دست ساز توانسته است گردشگران قابل توجه ای را جذب کند، بطوریکه مثلاً حتی در موزههای ادبی برای سیگار فلان نویسنده مشهور - شرایط بازدید برای گردشگران فراهم میکنند و در قبال آن از توریست بلیط گرفته میشود ولی در ایران حتی ما یک موزه ادبی به معنای واقعی در حوزه گردشگری نداریم و یا خانه برخی نویسندگانمان اصلاً مشخص نیست.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارگری راهنمایان گردشگری استان تهران با انتقاد از وضعیت نابسامان گردشگری ادبی در کشورمان تصریح کرد: مثلاً وقتی بنده با پول شخصی، زمانی که نخستین تورهای ادبی در حوزه گردشگری را اجرا کردم چرا کسی حمایت نکرد؟ تا تورهای بعدی اجرا شود و حتی آنقدر حمایت صورت نپذیرفت که امروز باید کتابی که در حوزه گردشگری ادبی چاپ کردیم بیاییم و رایگان بین مردم توزیع کنیم.
نورآقایی بیان داشت: با این وجود ادبیات کشورمان پتانسیل توسعه برای رشد و رونق گردشگری ایران را دارد، ولی باید در این زمینه تولید محتوا صورت پذیرد، و به توریست خارجی - ادبیات مان را در برابر ادبیات شان مقایسه و به آنان معرفی کنیم و آنها را متوجه کنیم که ادبیات ایران و اروپا مشترکاتی در حوزه گردشگری دارد و بعد با طراحی تورهای ادبی گردشگری با جذب توریست بتوان درآمدزایی کرد.
وی در پاسخ به این مسئله که با این وجود راهنمایان گردشگری نیز آنچنان به مباحث طراحی تورهای ادبی گردشگری اشراف ندارند، تصریح کرد: مثلاً وقتی در حوزه گردشگری ادبی از نظر سخت افزاری ضعیف هستیم از نظر نرم افزاری نیز دچار کمبودهای هستیم، ولی حرف ما این است که ادبیات ایران به مانند جواهری است که باید از این پتانسیل به خوبی استفاده کرد و سخن بنده نیز صرفاً معطوف به سازمان میراث فرهنگی نیست بلکه همه گروهها و نهادها باید در این زمینه ورود کنند.