به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس ، علیرضا رهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به جزئیات برگزاری آزمون جامع دوره دکتری، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1393 با توجه به درخواست رو به تزاید داوطلبان برای ورود به دوره های تحصیلات تکمیلی، ظرفیت پذیرش در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری خود را توسعه داده است.
وی افزود: بالاترین ظرفیت پذیرش مربوط به سال 1395 بود که البته تراکم پذیرش باعث بروز اختلافاتی در سیستم آموزشی برخی از واحدها شد.
رهایی با بیان اینکه از بهار سال 1396 با هدف ارتقای کیفیت و ایجاد نظم آموزش، برنامه ریزی گسترده ای تدوین و به اجرا گذاشته شد، گفت: اولین قدم، تدوین شیوه نامه دوره دکتری بود که در تیرماه 96 به واحدهای دانشگاهی ابلاغ شد. همچنین با اصلاح ساختار، شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی در سطح سازمان مرکزی و واحدها راه اندازی شد که منشاء تصمیمات مهمی بود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از این اقدامات، دستورالعمل برگزاری آزمون جامع بود که از مراحل مهم دوره دکتری به عنوان بالاترین مقطع تحصیلی کشور است، اظهار داشت: در شرایط کنونی تعداد دانشجویان مقطع دکترای تخصصی 52 هزار و 600 نفر است. با توجه به اینکه این آزمون پایان دوره آموزشی و ارزیابی جامع دروس و توانایی داوطلب برای ورود به فاز تحقیقاتی است، بنابراین برگزاری دقیق و با برنامه آن از اهمیت خاصی برخوردار است، از طرف دیگر نظر به اینکه تمام دانشجویان واحدهای مختلف دانشگاهی یک مدرک واحد از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت می کنند، هم سطح کردن آزمون مورد توجه و نیاز است.
وی افزود: قطعا برگزاری یک آزمون هم سطح و استاندارد در جهت ارتقای ارزش مدارک تحصیلی دانشگاه و پذیرش بهتر دانش آموختگان در مجامع داخلی و خارجی و مراکز اجرایی موثر خواهد بود.
رهایی با اشاره به جزئیات برگزاری آزمون جامع دوره دکتری، گفت: براساس دستورالعمل مصوب آزمون جامع، در هر استان با راه اندازی کمیته برگزارکننده و کمیته های تخصصی که با مشارکت اساتید واحدهای آن استان تشکیل می شود، اقدام به تهیه سوال با ماهیت بررسی اطلاعات و دانسته های جامع دانشجو شده و مراحل اجرای آزمونهای کتبی و شفاهی تحت نظر کمیته های برگزاری دنبال می شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این برنامه با همکاری صمیمانه و نزدیک روسای استان ها روبرو شد، گفت: در آزمون قبلی که در تیرماه برگزار شد، آزمون جامع برای 17 هزار و 658 داوطلب انجام شد. بعد از برگزاری آزمون، تیم های نظارت و ارزیابی موثر آموزشی، ارزیابی دقیقی از مشکلات و چالش های این آزمون به عمل آوردند که مهمترین چالش، عدم کنترل دقیق شرایط و مدارک دانشجویان ورود به آزمون جامع بود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در آزمون جامع دی ماه 97 که در هفته های گذشته و جاری انجام شد، حدود 10 هزار و 580 داوطلب شرکت کردند، البته در هر دو آزمون تیم های نظارت و ارزیابی سازمان با حضور در استان ها یک به یک پرونده های دانشجویان و شرایط برگزاری آزمون را بررسی کرده و گزارش جامعی ارائه کردند. با توجه به تذکرات و هماهنگی های قبلی در آزمون جاری، خوشبختانه نقائص و شرایط داوطلبان و شرایط برگزاری با کیفیت به مراتب بهتر برگزار شد که سطح نارسایی ها به حد 25 درصد آزمون قبلی رسید.
رهایی خاطرنشان کرد: این موضوع یکی از تحولات مهم کیفی بود که با مشارکت کلیه روسا و معاونان آموزشی و اساتید صاحب نظر واحدهای دانشگاهی به اجرا گذاشته شد که قطعاً اثرات آن در ارتقاء موقعیت دانش آموختگان دانشگاه مطرح خواهد بود.
وی تاکید کرد: در ادامه این اقدام، با توجه به ملزومات طرح پایش آزاد و نیازهای تحقیقاتی با همکاری تنگاتنگ حوزههای معاونت پژوهش و فناوری و آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، پذیرفته شدگان در آزمون جامع فعلی برای اولین بار با ورود و ثبت نام در سامانه پایش آزاد (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای دانشگاه آزاد اسلامی) عناوین رساله های خود را در زمینه های ثبت شده در سامانه که تناسب قطعی با نیازهای کشور دارد، انتخاب کرده و بدین ترتیب تحول بزرگی در اجرای طرح های تحقیقاتی نافع و مفید برداشته خواهد شد.
انتهای پیام/