آیتالله مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتوگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به ارزیابی قیام مردم قم در ۱۹ دی ماه پرداخت و گفت: پس از رحلت مرموز حاج آقامصطفی خمینی در آبان ۵۶ حرکت انقلاب اسلامی تا حدی شتاب بخشید و مجالس یادبود متعددی در سراسر کشور برگزار شد، با برگزاری این مراسمها بار دیگر نام امام خمینی(ره) به عنوان رهبر حرکت اسلامی در جامعه مطرح شدند لذا دستگاههای حاکم بر آن شدند که در اقدامی غیرقابل بخشش به ساحت مقدس ایشان توهین کنند که در انذار عمومی تخریب شود.
وی ادامه داد: شاه دستور داد مقالهای علیه امام نوشته شود؛ اول مقالهای تحت عنوان ایران و استعمار سرخ و سیاه نوشته شد که بسیار تند بود و روزنامهها آن را چاپ نکردند اما بعد از آن مقاله دیگری به امضای احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات چاپ شد که نسبت به قبلی تند نبود.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در آن مقاله صریحا بیحجابی فضیلت دانسته شده بود، حجاب را کهنه پرستی و ارتجاع سیاه معرفی و به ساحت مرجع بودن امام خمینی توهین و قیام ۱۵ خرداد را توطئه استعمار سرخ و سیاه معرفی کردند.
آیتالله مجتهد شبستری تصریح کرد: وقتی این مقاله منتشر شد، اولین واکنشها از قم آغاز شد و طلاب جوان به خشم آمدند و به منزل مدرسین حوزه علمیه قم از جمله آیت الله حسین نوری رفتند و او شعری در آن جلسه با این مضمون خواند که «چون تو خفاشان بسی بیند به خواب/ این جهان ماند یتیم از آفتاب/ مه کشاند نور و سگ او او کند/ هرکسی بر طینت خود میکند» و بعد از آن جمعیت شور پیدا کرد.
وی ادامه داد: پس از آن افراد به منزل اساتید دیگر مثل آیتالله مشکینی و علامه طباطبایی رفتند و تظاهرات گستردهای در قم به راه فتاد، ماموران مسلح مقاومت کردند و در این ساعات شش نفر شهید و دهها نفر زخمی شدند.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بعد از این تظاهرات، رژیم شاه وحشت زده شد و کارمندان و اعضای حزب رستاخیز را گردهم آوردند و در روز ۲۳ دی تظاهرات نمایشی در قم راه انداختند اما معلوم بود که این تظاهرات نمایشی و صوری است.
آیتالله مجتهد شبستری با تاکید بر اینکه قیام مردم قم در ۱۹ دی پیامدهای تاریخی مهمی داشت، گفت: اولا مشخص شد سازش شاه و کارتر که برحسب ظاهر سازش کرده بودند و شعار فضای باز سیاسی را القا میکردند، بیاساس بوده و با اهانت به امام ثابت شد که تمایل شاه به مذهب دروغ است.
وی خاطرنشان کرد: به تبع این قیام، حوزههای علمیه به جنبش بیشتری درآمدند و چهلمها گرفته شد از آن جمله چهلم مردم قیام تبریز در بهمن گرفته شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از آثار این قیام این بود که مشخص شد مطرح شدن موضوعاتی همچون حقوق بشر و فضای باز سیاسی صرفا یک مقدمهای برای میدان دادن به ملی گراها و لیبرالها است و آمریکا در جذب مردم به سوی میانهروها موفقیتی نداشته و ملیگراها هم جایگاهی در میان مردم ندارند.
آیتالله مجتهد شبستری ادامه داد: اثر دیگر این بود که شعار مرگ بر شاه شعار اصلی در میدان مبدل شد؛ تا قبل از آن صریحا شعار مرگ بر شاه مطرح نبود و شعارها بر علیه هیئت حاکمه بود اما از این به بعد تکیه کلام تودههای انقلابی «مرگ بر شاه» شد و این شعار سبب تعمیق مردمی شدن نهضت انقلاب اسلامی شد.
وی در پایان گفت: آخرین اثر حماسه ۱۹ دی ماه این بود که با قیام قم آهنگ حرکت انقلابی در جریان مستمری به شکل چهلم گرفتنها به صورت اسلامی شتاب فزایندهای گرفت و رهبری امام به عنوان نقش اصلی مبارزه با رژیم شاه ثابت شد.
انتهای پیام/