به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس سید محمد واعظی امروز در نشست خبری راهکارهای عملی صادرات به بازارهای هدف با بیان اینکه مشکلات صادرات به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم میشود، گفت: مشکلات داخلی صادرکنندگان شامل ورود بدون طرح و برنامه صادرکنندگان برای صادرات و عدم تولید و تهیه به موقع کالا است.
عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: صادرکنندگان ما با بازاهای هدف آشنایی ندارند و از طرفی تولیدات بیکیفیت مانع توسعه صادرات است.
عضو اتاق بازرگانی اصفهان بیان داشت: همچنین صادرکنندگان ما با ابزارهای بازاریابی و تبلیغات و اعتبار سنجی وصول مطالبات آشنایی کافی ندارند.
وی با بیان اینکه روسیه در یک مقطعی حاضر بود بسیاری از کالاها را از ایران وارد کند، گفت: متاسفانه از این فرصت به دلیل اینکه تولید بسیاری از محصولاتمان در حجم انبوه نبود، نتوانستیم استفاده کنیم.
واعظی با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات صادرات ما به تحریم ارتباطی ندارد، گفت: ابزارهای نوین پرداخت پول یکی از روشهایی که در تجارت میتوان از آن بهره گرفت و بازرگانان کشورهای دیگر از آن استفاده میکنند، اما متاسفانه ما از این روشها بهره نگرفتهایم.
عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات خارجی صادرات بیان داشت: مشکلات در حمل و نقل، تعهدات ارزی صادرات و مشکل دریافت پول از جمله مشکلات اساسی در این بخش است.
وی با بیان اینکه رتبه ایران در سهولت کسب و کار در بین 190 کشور به 128 تنزل یافته است، گفت: این در حالی است که رتبه ایران سال گذشته در این زمینه 118 بود و کاهش رتبه در این بخش به عوامل مختلف داخلی، خارجی و تحریمها مرتبط میشود.
واعظی با بیان اینکه یکی از دلایل موفقیت چینیها در صادرات حضور در نمایشگاههای مختلف داخلی و خارجی بوده است، گفت: این در حالی است که صادرکنندگان ما کمتر در این نمایشگاهها شرکت میکنند.
عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: همچنین ما نتوانستهایم بازار و مراکز خرید در کشورهای هدف صادراتی ایجاد کنیم و این در حالی است که بزرگترین مرکز خرید در اربیل مربوط به کشور ترکیه است.
واعظی با اشاره به از دست دادن فرصتهای صادراتی به کشور روسیه، اظهار داشت: حتی در زمانی که قطر نیاز به تامین کالاهای خود به دلیل تحریمهای عربی داشت، ایران نتوانست در بازار این کشور به خوبی ایفای نقش کند و به همین دلیل قطریها به سمت صادرکنندگان ترکیه متمایل شدند.
عضو اتاق بازگانی ایران افزود: البته ترکها در بازارهای هدف صادراتی به صورت مستمر از مشتریان باز خورد میگرفتند و همین امر باعث شد تا تولیدکنندگان و صادرات کنندگان ترک بتوانند در این بازار حضوری مستمر داشته باشند.
* هزینه تولید برخی کالاها در ایران به نصف چین رسید
وی با اشاره به نرخ فعلی قیمت ارز گفت: اکنون قیمت تمام شده برخی از محصولات تولیدی در ایران با توجه به هزینه نیروی انسانی و هزینه انرژی نصف کشور چین است و میتوان از این فرصت برای صادرات استفاده کرد.
وی گفت: بنابراین در تولیداتی که به نیروی انسانی و انرژی فراوان نیاز است، میتوان صادرات را توسعه داد و با توجه به این مسائل اکنون فولادسازیها فرصت خوبی دارند تا با دامپینگ کشورهای رقیب در زمینه تولید این محصول را کنار بزنند و بازارهای صادراتی اروپایی را در این بخش به دست آوردند.
عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در شرایط کنونی هزینه تمام شده کالا حداقل تا یک سال آینده برای صادرات مزیت دارد و ما در شرایط رقابتی مناسبی با دیگر کشورها از جمله چین قرار داریم.
واعظی اظهار داشت: علیرغم تولیدات بسیار با کیفیت در زمینه برندسازی کاری انجام ندادهایم.
انتهای پیام/ب