برنامه گفتوگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی بازار خودرو پس از افزایش قیمتها برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفتوگوی ویژه خبری امشب (شنبه، ۲۲ دی ماه) با موضوع بررسی بازار خودرو پس از افزایش قیمتها با حضور هاشم یکهزارع مدیر عامل ایران خودرو، محمدرضا سروش مدیر عامل سایپا و عباس تابش رئیس سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده برگزار شد.
عباس تابش، معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت در ابتدای برنامه گفت: در مجموع، دو خودرو ساز ایران خودرو و سایپا ۳۰۰ هزار خودرو معوق دارند و طبق تصمیمات ستاد تنظیم خودروساز حق ندارد بیش از ۲۰ درصد تولید را به فروش فوری اختصاص دهد و حداقل ۸۰ درصد را برای ایفای تعهداتشان نسبت به معوقات تخصیص دهند.
وی با بیان اینکه با رصد ستاد تنظیم بازار شرکتهای خودروسازی باید این درصدها را برای معوقات خود تخصیص دهند، گفت: هر خودرو ساز بین ۹۲۰ تا ۹۳۰ هزار خودرو فروش دارند که ۲۹۰ هزار خودرو باید به معوقات اختصاص داده شود.
مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه از خرداد ماه سال جاری به بعد هیچ معوقهای نداریم، گفت: تدارک قطعات از طرف قطعه سازان با مشکل روبرو شد و همین باعث کاهش تولید شد؛ ولی با سیاستهای وزارت صنعت امیدواریم روند تحویل معوقات سریعتر انجام شود.
مدیرعامل سایپا گفت: بر اساس روال تا اوایل سال جاری تولید شرکتها و روند تولید و تحویل طبق برنامه بود، اما آنچه باعث وقفه در تولید و تاخیر در بازار شد محدودیتهایی بود که به تولید شوک وارد کرد و منجر به کاهش تولید و تاخیر در تحویل خودروها شد.
سروش ادامه داد: تا اوایل سال جاری روند تولید و تحویل طبق برنامه انجام شده است، اما متاسفانه سازندگان در تامین ارز و تامین قطعه با مشکل مواجه شدند و روند تولید کاهش یافت و روند تحویل با تاخیر صورت گرفت.
وی با بیان اینکه قراردادهای شرکتهای خودروسازان با خریداران بر اساس شرایط مقطع زمانی شکل میگیرد و قیمت نهایی بر اساس قیمت روز و زمان تحویل است، گفت: از آنجایی که کشور ما همواره با تغییراتی در قیمت ارز مواجه است، قیمت زمان تحویل قیمت مبنای محاسبه است یعنی زمان ثبت نام با یک مبنای ارز دیگری محاسبه شده و زمان تحویل با ارز دیگری تسویه شده است.
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به قیمت پژو ۲۰۷ گفت: این خودرو خودرویی جدید است و نسبت به مبغی که گرفتیم بعد از آن محاسبه شده و ۱۰۴ میلیون تومان از مشتری گرفته شده است؛ بنابراین خودرویی نبوده است که ما آن را تولید کرده باشیم و بدانیم قیمت چقدر بوده است.
یکهزارع گفت: بیشتر شکایات مشتریهایی که خودروی ۲۰۰۸ خریداری کردند روی قیمت مشکلی ندارند و شکایات مربوط به تاخیر است.
رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده گفت: خودروهایی که بالای ۴۵ میلیون تومان قیمتگذاری شده است، شامل قیمت گذاری نمیشود و شرکتهای عرضه کننده این خودروها باید به مصرف کننده قیمت نهایی را اعلام کنند و آن را در سامانه ۱۲۴.ir سازمان حمایت ثبت کنند و قیمتها باید بر اساس ضوابط هیئت تعیین تثبیت قیمتها باشد.
تابش افزود: قیمتهایی که خودروسازان اعلام کردند باید در سامانه ثبت شود و نیاز به مستندات کارشناسی دارد و تا آخر هفته از آنها خواهش کردیم مستندات قیمتگذاری را به ما تحویل دهند.
وی ادامه داد: برای سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان ملاک حقوق مصرف کننده است؛ دوستان به استناد قانون میتوانستند قیمتگذاری کنند، اما در همان هم باید بر اساس ضوابط باید قیمتگذاری شود.
مدیر عامل ایران خودرو گفت: سازمان حمایت دو آیین نامه دارد؛ آییننامه قیمت گذاری تولید خودروهای داخل و آییننامه قیمتگذاری کالای وارداتی؛ وقتی قیمتی را محاسبه میکنیم اگر قیمتی که اعلام کنیم زیر قیمت باشد باید در سامانه ۱۲۴ ثبت کنیم و اگر عبور کند سازمان حمایت وارد میشود، اما اکنون قیمتهایی که ما اعلام کردیم زیر قیمتهای سازمان است.
رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده تصریح کرد: کلیه خودروهای پیش فروش شده تا ۳۱ مرداد باید بدون افزایش قیمت عرضه شوند و خودروهای مشمول از اول شهریور تا آخر دی ماه با ۳۰ درصد افزایش نسبت به مصوب تیرماه تحویل خریداران شود.
تابش تصریح کرد: مبلغ مشارکت و جریمه دیرکرد طبق ماده ۴ حمایت از حقوق مصرف کننده باید از ۳۰ درصد کم شود و طبق این اصل قیمتها نسبت به مصوب تیرماه ۲۳ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در حوزه خودروهای غیر مشمول این خودروها تا آخر مردادماه بر اساس قیمت قبلی و مندرج در قرارداد باید عرضه شود و ماده ۴ نیز باید برای آنها رعایت شود.
در حال تکمیل...