اینجا چهارسوق تعلیم و تربیت است+ فیلم

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: در سال ۹۲ تعدادی از افراد علاقه‌مند به حوزه تعلیم و تربیت متوجه شدند که خیلی از کارهای خوب آموزشی در کشور در حال انجام است که به علت اینکه مجریان آن، درگیر اجرا هستند، فرصت نشر این کار خوب فراهم نبوده و از سوی دیگر به‌رغم این حجم از اقدامات شایسته و امیدوارکننده، موج ناامیدی در فضای آموزشی کشور به چشم می‌خورد.

این شد که چهارسوق ایجاد شد تا به عنوان یک بستر، تجارب خاص و ناب آموزشی را کشف کند، حتی اگر یک تجربه کوچک موفق در یک مدرسه روستایی باشد و اینها را در یک رسانه اجتماعی منتشر کند تا جامعه و بدنه فعالان تعلیم و تربیت کشور با دیدن این موفقیت‌ها نسبت به آینده امیدوارانه‌تر حرکت کنند.

محمد آزین دبیر رویداد چهارسوق در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص این رویداد توضیح می‌دهد:

* فارس: چرا چهارسوق ایجاد شد؟

در ابتدا، چهارسوق یک رویداد بود که هدفش این بود که امید را بین فعالان تعلیم و تربیت تقویت کند، فعالان را به هم متصل کند و ایده‌ها و تجربه‌های نوی و بومی آموزشی را در جامعه فعالان تعلیم و تربیت منتشر کند.

چهارسوق شبکه فعالان تحول‌خواه تعلیم و تربیت است؛ محلی برای دیده‌شدن فعالیت‌های امیدبخش و نوآورانه آموزشی و اشتراک‌گذاری تجربه‌ها، ایده‌ها، و نظرات. چهارسوق بستری برای شبکه‌سازی و هم‌افزایی معلمان، دانشجویان، مدیران مدارس، فعالان فرهنگی، مدرسه‌ها، موسسه‌ها، اهالی رسانه، و حتی دانش‌آموزان و والدین دغدغه‌مند در حوزه تعلیم و تربیت است.

* فارس: چگونه؟

با یافتن و نشان دادن تجربیات و نظرات بودم، ناب و موفق تعلیم و تربیت به  بدنه فعالان تعلیم و تربیت کشور.

* فارس: چه کسانی چهارسوق را ایجاد کردند؟

سال 92 ما چند معلم جوان بودیم که با دغدغه پررنگ‌ کردن امید و توان‌مندسازی معلمان و سایر فعالان تعلیم و تربیت، چهارسوق را راه انداختیم.

* در چه قالبی؟

پس از برگزاری یک یا دو نشست مؤسسه مطالعات راهبردی تعلیم و تربیت برهان را ثبت کردیم. امروز چهارسوق یکی از پروژه‌های موفق موسسه برهان محسوب می‌شود. موسسه مطالعات راهبردی تعلیم و تربیت برهان یک فرهنگی و عام‌المنفعه است یعنی هیچ سودی از محل فعالیت‌های موسسه نصیب مؤسسان نمی‌شود و تمام دارایی موسسه تمام در راستای فعالیت‌های حوزه تعلیم و تربیت صرف می‌شود.

* فارس: چه شد که اسم چهارسوق را انتخاب کردید؟

هدف ما این بود که چهارسوق یک بستر اجتماعی برای تعامل و شبکه‌سازی فعالان تعلیم و تربیت باشد؛ در معماری بازارهای سنتی، چهارسوق، محل تقاطع دو گذر اصلی بازار است؛ جایی که بیشتر اجتماعات مهم آنجا تشکیل می‌شده، مردم از حال هم خبر می‌گرفتند و اتفاقات را دنبال می‌کردند؛ حتی دسته‌های عزاداری آنجا توقف می‌کردند یعنی قلب تپنده بازار از جهت ارتباطات اجتماعی بوده است.

ما گفتیم چهارسوق، باید محل دید و بازدید و مرادات فعالان تعلیم و تربیت باشد؛ آنجایی که همدیگر را می‌بینند، از حال و فعالیت‌های یک‌دیگر باخبر می‌شوند و با هم تبادل نظر می‌کنند.

* فارس: یعنی تجربیات تعلیم و تربیتی در چهارسوق به صورت یک سخنرانی ارائه می‌شود؟

از خرداد ۹۲ تا الان که نزدیک ۶ سال می‌گذرد، چهارسوق به تدریج اجتماعی‌تر شده است؛ در ابتدا یک رویداد بود که فعالان تعلیم و تربیت از نقاط مختلف حضور پیدا می‌کردند و عده‌ای هم که تجربه یا نظریه موفق داشتند، در این رویداد ارائه می‌کردند اما الان چهارسوق در حال تبدیل شدن به شبکه اجتماعی فعالان تعلیم و تربیت است. افراد دغدغه‌مند در حوزه تعلیم و تربیت در چهارسوق همدیگر را پیدا می‌کنند و فعالیت‌های همدیگر را دنبال می‌کنند.

* فارس: با چه روندی این رویدادها برگزار می‌شد؟

از سال‌های ۹۲ تا ۹۶، تعداد ۱۰ رویداد برگزار کردیم. در ابتدا در سال ۲ یا ۳ رویداد برگزار می‌شد اما در سال ۹۶، یک رویداد بزرگ کردیم و عنوان کردیم در استان‌ها، شهرها، مدارس و دانشگاه‌ها هم می‌توان چهارسوق‌های محلی برگزار کرد.

* فارس: تاکنون چند ارائه در رویدادهای چهارسوق انجام شده است؟

از نشست اول تا نشست دهم در مجموع ۷۶ ارائه انجام شده است که در بین این ارائه‌ دهندگان از دبیر شورای عالی آموزش و پرورش تا یک معلم مدرسه روستایی حضور داشته‌اند. چهارسوق یک گنجینه ارزشمند از چکیده و عصاره تجربیات تعلیم و تربیت کشور است.

* فارس: این ارائه‌ها به چه شکلی است؟

رویداد TED معروف‌ترین رویداد ارائه‌محور در جهان است که سبک خاصی از ارائه دارد و باعث می‌شود ارائه‌ها به خوبی دیده شود. دراین رویداد، ایده‌های ناب انتخاب می‌شوند و صاحب ایده تحت مربی‌گری شیوه ارائه قرار می‌گیرد تا خروجی ارائه‌ای کوتاه و جذاب باشد. چهارسوق هم سخنران‌های خود را از هفته‌ها قبل از رویداد طی یک فرآیند فشرده انتخاب و آماده می‌کند. ما یک فرایند مربی‌گری چند هفته‌ای داریم که در این مدت مربی در کنار و همراه ارائه‌دهنده قرار می‌گیرد ارائه را صیقل می‌دهد تا برای مخاطب جذاب‌تر و مفیدتر شود.

* فارس: هر فرد برای ارائه چقدر زمان دارد؟

 سخنرانان در یک ارائه کوتاه 15 دقیقه‌ای و جذاب ماحصل یافته‌ها و فعالیت‌هایشان را با مخاطبین چهار سوق در میان می‌گذارند. البته این زمان ممکن است کمی بیشتر یا کمتر شود.

*فارس: تجربه این سال‌های چهارسوق چگونه بود؟

خیلی خوب، در رویداد ۹۶، حدود ۶۰۰ نفر از فعالان و دغدغه‌مندان تعلیم و تربیت حضور داشتند و عملا رویداد دهم چهارسوق به بزرگترین گردهمایی فعالان مردم‌نهاد تعلیم و تربیت کشور تبدیل شد. 

* فارس: سخنرانان چهارسوق تنها ایرانی هستند؟

خیر. چهارسوق سخنرانانی از کشورهای دیگر هم داشته‌ است. مثلا مدیرانی از مدارس اندونزی یا از هندوستان آمدند و ارائه تجربیات داشتند.

* درباره چهارسوق یازدهم بگویید؟

ارائه‌های چهارسوق در سالن اصلی، ارائه ایده‌های استارتاپی در حوزه آموزش، فعالیت ویژه شبکه‌سازی تخصصی، رویداد دانش‌آموزی مستندسازی چهارسوق و اکران مستندها، نشست خیرین و مسئولیت اجتماعی نرم‌افزاری تعلیم و تربیت(که البته عمومی نیست)، پذیرایی و ناهار آماده شده توسط دانش‌آموزان، بخش ویژه تجربه یادگیری و بازی با اسباب‌بازی‌های ایرانی، تجربه بازی‌ها و فعالیت‌های جمعی، فرصت تعامل با سخنرانان و کمپین آرزوهای تحولی را در چهارسوق یازدهم داریم.

می‌توانید فیلم ارائه رضا امیرخانی را در چهارسوق مشاهده کنید: 

 

چهارسوق

چند نمونه از ارائه‌های چهارسوق را نیز می‌توانید ببینید:

آموزش بی‌ارزش

بازی؛ ابزاری برای شناخت

آزمایشگاه همراه معلم

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی