چه عاملی باعث شده است که بازی Fortnite به موفقیت گسترده دست پیدا کند؟

5c3c68c45df1f_2019-01-14_14-17
بازی Fortnite در سال گذشته به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کرد ولی سوال پیش می‌اید که دلیل چنین موفقیتی چیست؟

محبوبیت روزافزون سبک Battle Royal دیگر برای گیمرها چیز جدیدی نیست و این شهرت بی‌اندازه باعث شده است تا حتی شرکت‌های بزرگ نیز از این ژانر در بازی‌های خود استفاده کنند. در این بین بازی Fortnite سود قابل‌توجهی برای شرکت Epic Games داشته است به طوری که درآمد سالانه این شرکت فقط از این بازی بیشتر از درآمد تعدادی از کشورهای جهان بوده است! یک پدیده ساده که از یک رمان ژاپنی شروع شد حالا روزانه 125 میلیون بازیکن را مشغول خود کرده است؛ در این بین شاید خیلی از گیمرها این سوال را داشته باشند که آیا این موفقیت به خاطر شانس است؟ چه چیزی باعث شده است که حتی سلبریتی‌های مشهور نیز به تبلیغ این بازی مشغول شوند و شرکت سازنده آن تبدیل به یکی از غول‌های این صنعت بی‌رحم شود؟

در ظاهر مطمئنا بازی Fortnite یک عنوان Battel Royal بالانس شده است که به خوبی طراحی شده است، سیستم قوی برای اجرا نمی‌خواهد، همیشه و در هر پلتفرمی در دسترس است، رایگان است و همچنین برای پیروزی در بازی این احساس را ندارید که باید حتما پول خرج کنید. اما همه این موارد و حتی رایگان بودن بازی نیز تضمین کننده چنین موفقیت عظیمی نیست. به نظر من چاشنی که بازی Fortnite را کامل می‌کند و باعث می‌شود که بازیکنان همیشه به آن برگردند شانس برابر بازیکنان برای پیروزی است. مطمئنا رعایت شدن چنین اصلی برای هر بازی که در این سبک قرار دارد یک اصل حیاتی است؛ اما شرکت اپیک گیمز با قرار دادن یک سیستم «پاداش تصادفی» (Random Reward) که طراحی جالبی دارد باعث جذابیت بازی خود شده است. طبق تحقیقات روان‌شناسی که انجام شده است پاداش‌های تصادفی بهترین مکانیکی هستند که می‌توانید درون یک بازی قرار بدهید و باعث جذب هرچه بیشتر مخاطب شوید.

بازی‌های ویدئویی انواع مختلفی از پاداش را به گیمر ارائه می‌دهند و تقریبا در اکثر مواقع چیزی که قرار است دریافت کنید کاملا قابل پیش‌بینی هست. کافی است که یک صندوق را درون بازی Borderlands باز کنید تا مهمات بیشتری دریافت کنید، یک صندوق را درون بازی Diablo باز کنید و طلای بیشتری پیدا خواهید کرد. این مورد از پاداش یک نوع تنظیم شده است و گیمر یاد می‌گیرد که با انجام یک کار خاص یک مورد مشخص را به دست خواهد آورد. اما بازی‌هایی که بخش مهمی از آن‌ها بر اساس سیستم پاداش طراحی شده است که از مکانیکی استفاده می‌کنند variable schedule نام دارد، فرق آن با پاداش تنظیم شده چیست؟ یک هیولا را می‌کشید ولی چیزی دریافت نمی‌کنید دفعه بعد همان هیولا را می‌کشید و این بار مقداری طلا یا یک اسلحه قدرتمند به دست می‌آورید.

چه چیزی انتظار شما را می‌کشد؟ یک اسلحه نایاب؟ چند بار این روند در بازی تکرار می‌شود؟
مهم نیست که این آزمایش را بر روی حیوانات مختلف و یا آدم انجام دهید، پاداش شما چه باشد و چند احتمال مختلف وجود داشته باشد، سیستم پاداش variable schedule باعث می‌شود که مخاطب بیشتر و بیشتر جذب کار شما شود. وقتی می‌دانید که با انجام دادن عمل الف پاداش الف را هم دریافت می‌کنم بعد از مدتی خسته می‌شوید؛ اما وقتی نمی‌دانید که جایزه شما چه چیزی است آن موقع است که رفتار شما تغییر می‌کند. یک جسم مجهول درون یک صندوق که منتظر باز شدن است به شدت وسوسه‌آمیز است، در واقع این خود آن وسیله نیست که ما را هیجان‌زده کرده است بلکه ارزش آن است که ما را مظطرب کرده است، این‌که این بار یک پاداش ارزشمند به دست اورده‌ام و یا دوباره یک وسیله تکراری گیرم آمده است؟

اگر فقط یک چیز باشد که در این آزمایش ما را از حیوانات متمایز می‌کند قابلیت شناسایی الگوها است. مغز انسان نسبت به الگوهای مختلف حساس است و سعی می‌کند که بر اساس درکی که از یک الگوی مشخص دارد به یک نتیجه‌گیری مشخص برسد و سعی کند که نتیجه را پیش‌بینی کند. در این بین هرچه تعداد احتمالات بیشتر باشد مغز ما حساسیت بیشتری نشان می‌دهد و به همین دلیل است که مغز انسان به گونه‌ای تکامل پیدا کرده است که همیشه به بهترین پاداش ممکن فکر کند.

بازی Fortnite هم به مانند خیلی از عناوین دیگر از صندوق‌هایی استفاده می‌کند که در آن‌ها پاداش‌هایی قرار دارند که به صورت اتفاقی انتخاب می‌شوند. به خصوص در دقایق اولیه بازی که بازیکن به طور متوالی در حال باز کردن صندوق‌های مختلف است و امید دارد که بتواند یک اسلحه خوب و نایاب پیدا کند، حتی هنگامی هم که یک دشمن را می‌کشید و بعد از یک انفجار غنایم او روی زمین می‌ریزد به دنبال یک پاداش خوب هستید. اما بازی Fortnite پای خود را یک قدم فراتر نیز می‌گذارد و تقریبا هر لحظه از بازی به صورت کاملا اتفاقی شکل می‌گیرد. به عنوان مثال درون بازی هستید و یک مقصد مشخص برای خود به مانند یک ساختمان انتخاب می‌کنید. به سمت آن می‌روید و نمی‌دانید که در آن چه چیزی پیدا خواهید کرد، کسی درون آن پنهان شده است و شاید هم قبل از رسیدن به آن با بازیکن دیگری درگیر شوید.

کدام خانه را انتخاب می‌کنید؟ آیا به آن می‌رسید و یا مورد حمله قرار می‌گیرید؟ احتمالات زیادی وجود دارد.
به نظر من یکی دیگر از جذابیت‌های بازی Fortnite همین مورد است که تقریبا تا اواسط بازی این شانس را دارید که هر مبارزه‌ای را برنده شوید به خصوص اگر شانس یار شما باشد، و حتی اگر شکست بخورید نیز با خود می‌گویید که اگر طرف را زودتر دیده بودم و یا اگر این اتفاق افتاده بود پیروز شده بودم. دقیقا در همین لحظه است که شما وسوسه می‌شوید تا یک بار دیگر وارد بازی شوید و در چرخه پاداش‌های بازی فرو بروید.

برچسب ها:

اجتماعی