به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، در جلسه فوقالعاده شورای شهر تهران بررسی لایحه برنامه پنج ساله سوم شهر تهران انجام شد و محمد سالاری عضو شورای شهر پیشنهاد داد که سهم پیاده و دوچرخه از سفرهای درون شهری و اجرای طرح دوچرخه اشتراکی، احداث پیاده راه و مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در مناطق مستعد شهری افزایش یابد.
وی ادامه داد: ۵۰ درصد منابع حاصل از عوارض تردد خودروها در مناطق مرکزی شهر پس از کسب عوارض حمل و نقل ریلی به بندهای ۳ و ۴ ماده ۵۴ اختصاص یابد که این بندها به اجرای سیاستهای مدیریت تقاضای سفر و همین طور تهیه لایحه تمرکز اختیارات در شهرداری و مدیریت یکپارچه حمل و نقل در پایتخت میپردازد.
در ادامه زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیطزیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در مخالفت با این پیشنهاد گفت: عوارضی که از تردد خودروها اخذ میشود باید مستقیما در محیطزیست هزینه شود؛ چراکه همه ضرر و زیان آن متوجه محیطزیست است.
پورسیدآقایی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در بودجه ۹۷ پیشبینی شده ۱۸۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری صرف کمکهای فنی و اعتباری محیطزیست شود اما چون شهرداری مشکل مالی دارد، این موضوع اولویتش نبوده و تحقق بودجه آن صفر است.
وی ادامه داد: در این بند مقداری از عوارض به این موضوع اختصاص پیدا میکند و در عین حال وقتی صندوق توسعه محیطزیست ایجاد شد، این موضوع را در بودجه این صندوق میآوریم.
به گزارش فارس، در نهایت با پیشنهاد محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران با افزودن عبارت تأسیس صندوق توسعه فضای سبز عوارض حمل و نقلی به محیطزیست داده شود، محمد سالاری پیشنهاد اولیه خود را پس گرفت.