به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی در همایش بازرگانی-نفتی که با حضور صادرکنندگان، مصرفکنندگان و تولیدکنندگان قیر در بندر چابهار برگزار شد؛ اظهار داشت: بندر چابهار امروز بندری بدون محدویت است، راهبرد توسعه بندر چابهار با توجه به موقعیت استراتژیک و نزدیکی این بندر به بازارها و مسیرهای تجارت بینالمللی، افزایش سهم تجارت دریایی ایران، رقاپذیری کالاهای صادراتی و کاهش هزینه کالاهای وارداتی بوده است.
وی افزود: حدود یک میلیارد دلار صرف توسعه فاز اول بندر چابهار شده و از زمان افتتاح فاز اول در آذرماه گذشته توسط رئیس جمهوری، جهشی بلند در صادرات و درخواست سرمایهگذاری در این بندر داشتیم به گونه ای که در 9 ماهه گذشته ۶۲ درصد رشد عملیاتی تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی ثبت شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بندر چابهار موقعیتی ویژه برای صادرات کالاهای نفتی و بهویژه قیر صادراتی ایران دارد؛ از اینرو با یک شرکت تولیدکننده و صادرکننده قیر به تفاهم رسیدم و این شرکت بهزودی عملیات احداث زیرساختهای قیر صادراتی خود را در بندر چابهار شروع میکند.
آقایی گفت: با آنکه ایران بزرگترین تولید کننده و صادر کننده قیر خاورمیانه است و با آنکه تقاضای زیادی در بازارهای بینالمللی برای قیر است اما فقط کمتر از ۲۰ درصد بازار قیر آسیا و کمتر از ۱۰ درصد بازار قیر دنیا از آن ایران است که امیدواریم بتوانیم با توجه به نزدیکی این بندر به بازارها و مسیرهای اصلی تجارت بینالمللی که قیمت تمام شده حمل و نقل را کاهش میدهد و صادرات را رقابتپذیر میکند، بخش مهمی از قیر صادراتی ایران را از راه این بندر صادر کنیم و از بازار قیر آسیا و جهان سهمخواهی کنیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: با توجه به اتصال ریلی چابهار که مهمترین مزیت پسکرانه و مکمل توسعه بندر است، امیدواریم به یک هاب صادراتی قیر ایران تبدیل شویم.
انتهای پیام/