تشریح وظایف و اهداف زیر نظام تربیت معلم و تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، فریبرز حمیدی سرپرست مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش درباره زیرنظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی آموزش و پرورش اظهار کرد: به طور کلی زیرنظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی شامل جذب، آماده سازی، حفظ و ارتقاء و ارزشیابی معلم و سایر منابع انسانی است و دربرگیرنده تمامی افرادی است که از سطح ستاد تا سطح مدرسه مسؤولیت تربیت دانش‌آموزان در نظام تربیت رسمی و عمومی را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: یکی از وظایف مهم این زیرنظام استقرار سازوکارهای لازم برای رشد شایستگی‌های پایه در جهت تقویت هویت مشترک و شایستگی‌های ویژه در جهت تکوین و تعالی پیوسته هویت حرفه‌ای از طریق تدارک فرصت‌های متنوعی است که در آن امکان انتخاب، اولویت‌بندی و به‌کارگیری آموخته‌ها در عرصه عمل، متناسب با استعدادها و توانمندی‌های فردی و نوع مسؤولیت حرفه‌ای است.

حمیدی اضافه کرد: سیاست‌گذاری، پشتیبانی، نظارت و ارزشیابی از تمام فعالیت‌هایی که برای جذب، آماده‌سازی، حفظ و ارتقای معلمان و منابع انسانی از سوی نظام تعلیم و تربیت صورت می‌گیرد نیز از وظایف دیگر این زیر نظام است.

وی تصریح کرد: در همین راستا اصلی ترین چرخش تحول آفرین در این زیر نظام، این است که نگاه ما از معلم به عنوان انتقال‌دهنده دانش به معلم به عنوان مربی و اسوه تربیتی و سازمان دهنده فرصت‌های تربیتی متنوع تغییر یابد که البته زیر ساخت این نگاه چرخش از نگاه به معلم به عنوان مجری تصمیمات برنامه درسی به معلم تصمیم‌ساز در فرآیند برنامه‌ریزی درسی است.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش گفت: برای تحقق مأموریت اصلی زیر نظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی، سیاست استفاده از روش‌های متنوع در توسعه و بهسازی منابع انسانی و همچنین تأکید بر اجرای دقیق و هوشمندانه مدرسه محوری و افزایش قابلیت مدیران مدارس در بهره‌برداری و کاربست یافته‌های جدید و همچنین اولویت بخشی به نظام ارزیابی عملکرد و نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای و توسعه حرفه‌ای را سرلوحه برنامه‌های اجرایی خود قرار داده‌ایم.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی